Systém vstupu/výstupu EU má nové datum spuštění v říjnu 2024

| 18 prosince, 2023
Systém vstupu/výstupu EU má nové datum spuštění v říjnu 2024

Nový automatizovaný hraniční systém Evropské unie (EU) má po několika odkladech nyní stanovené datum spuštění v roce 2024.

Systém vstupu/výstupu EU (EES) bude uveden do provozu 6. října 2024, jak informoval server . Independent .

Tvrdí to společnost Eurotunnel, provozovatel kyvadlové železniční dopravy mezi francouzským Calais a britským Folkestone.

Systém EES je “ automatizovaný informačnísystém pro registraci cestujících ze třetích zemí, a to jak držitelů krátkodobých víz, tak cestujících bez víz, při každém překročení vnější hranice EU.“

Na projekt dohlíží Agentura Evropské unie pro provozní řízení rozsáhlých informačních systémů v prostoru svobody, bezpečnosti a práva (eu-LISA).

Systém EES byl poprvé navržen v roce 2008 a jeho zavedení bylo několikrát odloženo. Členské státy EU se snažily začlenit složitý hraniční systém s centrální databází do své stávající infrastruktury.

Členské státy musí do srpna 2024 potvrdit, že jsou na spuštění systému EES připraveny.

Původně byl termín spuštění mise eu-LISA stanoven na rok 2021, ale nakonec byl odložen na květen 2022 a poté opět posunut na září 2023.

V říjnu 2023 potvrdila Rada Evropské rady pro spravedlnost a vnitřní věci nový harmonogram systému EES na podzim 2024.

Tímto načasováním se předejde možným zpožděním při cestování na olympijské hry v Paříži ve Francii v červenci a srpnu 2024.

Co je to systém vstupu/výstupu?

Cílem systému EES je zvýšit bezpečnost hranic schengenského prostoru EU. V rámci jeho hranic mohou občané členských států cestovat relativně neomezeně.

Schengenský prostor zahrnuje většinu z 27 členských států EU kromě Bulharska, Kypru, Irska a Rumunska. Zahrnuje však Švýcarsko a země Evropského hospodářského prostoru (EHP) Island, Norsko a Lichtenštejnsko.

Cestující, kteří jsou osvobozeni od vízové povinnosti, a ti, kteří pro vstup do schengenského prostoru potřebují krátkodobé vízum, musí na hranicích předložit otisky prstů a biometrické údaje obličeje.

To se týká i britských občanů, kteří budou po odchodu Spojeného království z EU v roce 2020 považováni za občany třetích zemí.

Systém EES se však netýká státních příslušníků třetích zemí s povolením k pobytu v členských zemích.

Místo razítkování pasů při příjezdu na hranice bude systém EES zaznamenávat vstupy a výstupy elektronicky.

Zaznamená a uloží jméno osoby, typ cestovního dokladu, otisky prstů a zobrazení obličeje a datum a místo příjezdu a odjezdu.

Systém EES bude rovněž zaznamenávat odmítnutí vstupu. Usnadní to identifikaci osob, které nemají povolení ke vstupu a překročily délku pobytu v schengenském prostoru.

Nový digitální hraniční systém odhalí také osoby, které používají falešné totožnosti a pasy.

Jak systém vstupu/výstupu funguje

Po zprovoznění systému EES musí státní příslušníci třetích zemí při příjezdu na hranice EU předložit otisky prstů a biometrické údaje obličeje. Při první návštěvě na to dohlíží pohraniční úředník.

Při dalších návštěvách budou muset cestující k potvrzení svého oprávnění použít pouze jeden z nich, a to buď otisk prstu, nebo biometrický údaj obličeje.

Údaje cestujícího zůstanou v systému EES platné po dobu tří let.

Pokaždé, když cestující navštíví schengenský prostor, systém údaje obnoví a uloží na další tři roky nebo do vypršení platnosti cestovního pasu.

Otisky prstů osob, které mají krátkodobá víza, již budou uloženy ve Vízovém informačním systému (VIS). V systému EES již nebudou uchovávány.

Problémy s hraniční kontrolou v systému EES

Navzdory příslibu rychlejších hraničních kontrol představují systémy EES pro provozovatele několik problémů. Na mnoha přechodech není prostor pro kontrolu otisků prstů a biometrické snímání obličeje.

V listopadu 2023 zahájil britský Evropský kontrolní výbor šetření dopadů, které může mít systém EES na hranice a přístavní operace, zejména na ty, které provádějí „juxtapoziční“ kontroly.

Patří mezi ně mimo jiné přístav Dover a terminál Eurotunelu ve Folkestone, které se nacházejí v hrabství Kent v jižní Anglii. Na těchto hranicích se kontroly provádějí v obou směrech.

Na těchto přechodech se provádějí hraniční kontroly EU na území Spojeného království. Francouzští úředníci také kontrolují doklady před nástupem cestujících do transportů přes kanál La Manche.

V rámci systému EES nelze kontroly provádět skupinově. Každé vozidlo přepravující cestující ze zemí mimo EU musí zastavit a nechat všechny cestující vystoupit, aby se zaregistrovali k biometrickým údajům během ostrého provozu.

To by mohlo způsobit značná zpoždění a je to „zásadně nebezpečné“, řekl Tim Reardon, vedoucí oddělení pro výstup z EU v přístavu Dover. Vystoupil na schůzce s Výborem pro spravedlnost a vnitřní věci Sněmovny lordů, na níž byly shromážděny ústní důkazy.

Přístav Dover i terminál Folkestone mají také omezený prostor pro další zpracování.

Na druhou stranu musí letecké společnosti ověřit způsobilost cestujících nejméně 48 hodin před odletem.

Letecké společnosti musí zasílat ověřovací dotazy do systému EES. Poté bude informovat letecké společnosti, zda je cestující způsobilý k cestování a nástupu do letadla.

Letecké společnosti ponesou odpovědnost za to, že do svých letadel pustí cestující, kteří nesplňují podmínky.

Podle dokumentu, který mateřská společnost Ryanair předložila evropskému kontrolnímu výboru britské Dolní sněmovny, je 48hodinová lhůta „příliš dlouhá“ a může zmařit pozdní prodej letenek.

EES, ETIAS a ETA ve Spojeném království

Po zavedení systému EES v říjnu 2024 bude v polovině roku 2025 spuštěn nový elektronický systém EU pro cestovní povolení – Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS).

Systém ETIAS je podobný britskému elektronickému cestovnímu povolení (ETA). Všichni cizinci, kteří nepotřebují ke vstupu do schengenského prostoru vízum, musí získat systém ETIAS. To se týká i občanů Spojeného království.

Evropský kontrolní výbor Spojeného království se bude rovněž zabývat možnými problémy s interoperabilitou systémů EES, ETIAS a ETA ve Spojeném království a jejich dopadem na cestující a provozovatele.