Turistický průmysl Spojeného království (UK) měl v roce 2023 hvězdný rok a stal se třetí zemí s nejvyššími příjmy od zahraničních cestovatelů.
Podle zprávy Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) vydělala Velká Británie v loňském roce na příjmech z cestovního ruchu úctyhodných 58 miliard liber (74 miliard USD).
Velká Británie se v roce 2019 dostala na třetí místo z páté pozice před pandemií.
Země se také umístila v první desítce nejnavštěvovanějších destinací na světě.
Do Velké Británie a Severního Irska přijelo dohromady více než 51 milionů zahraničních návštěvníků.
Oživení cestovního ruchu ve Velké Británii v roce 2023 po několika náročných letech podtrhuje její přitažlivost jako světové turistické destinace.
Britové se také umístili na čtvrtém místě v útratách za cestovní ruch a v roce 2023 zaplatí za zahraniční dovolenou 85 miliard liber (110 miliard USD).
Další hlavní turistické destinace a subjekty s nejvyššími příjmy v roce 2023
Zbytek světových žebříčků nejnavštěvovanějších zemí a nejlépe vydělávajících osob zůstal v podstatě stejný jako v předchozích letech.
Francie si v loňském roce upevnila pozici nejnavštěvovanější destinace na světě.
Hostitel nadcházejících olympijských her přivítá v roce 2023 neuvěřitelných 100 milionů zahraničních turistů.
Na druhém místě se umístilo Španělsko s 85 miliony příjezdů, následované Spojenými státy (USA) s 66 miliony.
První pětku uzavírají Itálie s 57 miliony turistů a Turecko s 55 miliony zahraničních turistů.
Dalšími nejnavštěvovanějšími destinacemi v první desítce jsou Mexiko, Velká Británie, Německo, Řecko a Rakousko.
V porovnání s obdobím před pandemií se Spojené království dostalo z desátého na sedmé místo, zatímco Řecko se posunulo z 13. na 9. místo.
Zbytek první desítky, tedy Itálie, Turecko, Mexiko, Německo a Rakousko, si oproti roku 2019 polepšil o jednu pozici.
Spojené státy si mezitím udržely první místo v ziscích ze zahraničních návštěvníků a v roce 2023 vydělají 138 miliard liber (176 miliard USD) z cestovního ruchu.
Na druhém místě se umístilo Španělsko s příjmy z mezinárodního cestovního ruchu ve výši 72 miliard liber (92 miliard USD).
Spojené království se s 58 miliardami liber (74 miliardami USD) dostalo před Francii s 54 miliardami liber (69 miliard USD) na třetí místo a Itálii s 44 miliardami liber (56 miliard USD) na páté místo.
Dalšími zeměmi, které nejvíce vydělaly na mezinárodním cestovním ruchu, jsou Spojené arabské emiráty (SAE), Turecko, Austrálie, Kanada, Japonsko, Německo, Saúdská Arábie, Macao (Čína), Indie a Mexiko.
Turisté s nejvyššími výdaji v roce 2023
Na druhé straně čínští turisté utratili v roce 2023 nejvíce za globální cestování.
Po zmírnění pandemických omezení snadno předstihly všechny ostatní země a utratily za zahraniční cesty více než 155 miliard liber (196,5 miliardy USD).
Američtí cestovatelé byli na druhém místě v utrácení za mezinárodní cestovní ruch, když v zahraničí utratili 155 miliard liber (150 miliard USD).
Na třetím místě je Německo, jehož občané utratili 88 miliard liber (112 miliard USD).
Britové se umístili na čtvrtém místě, zatímco Francouzi byli pátí nejvíc utrácející, když utratili 88 miliard liber (49 miliard USD) za mezinárodní cestovní ruch.
Dalšími zeměmi s nejvyššími výdaji byly Kanada, Itálie, Indie, Rusko, Jižní Korea a Indie.
Indie poskočila ze 14. místa v roce 2019 na osmé místo v roce 2023, zatímco Itálie se dostala z desáté na sedmou pozici.
Mezinárodní cestovní ruch ve Spojeném království stále roste
VisitBritain, britská národní agentura pro cestovní ruch, oznámila, že její marketingové úsilí a partnerství s průmyslem se v posledních dvou letech vyplatilo.
Díky tomuto úsilí utratili zahraniční návštěvníci v celé zemi dalších 1,26 miliardy liber (1,58 miliardy USD).
Podle její tiskové zprávy utratili návštěvníci za každou 1 libru investovanou do propagace cestovního ruchu ve Spojeném království dalších 15 liber na místě.
Podle prognózy VisitBritain bude tato pozitivní dynamika pokračovat i v roce 2024.
Předpokládá, že výdaje zahraničních návštěvníků vzrostou o pět procent oproti roku 2023 a dosáhnou 32,5 miliardy liber (40,7 miliardy USD).
Předpokládá se, že počet příjezdů zahraničních návštěvníků dosáhne 38,7 milionu, což je o dvě procenta více než v roce 2023.
Více než třetina Britů dává v příštím roce přednost domácí dovolené před cestami do zahraničí, což svědčí o trvale vysoké poptávce.
Nick de Bois, předseda Britského turistického úřadu, prohlásil, že dvouciferný růst výdajů návštěvníků a optimistická předpověď jsou fantastické.
Spojené státy zůstávají největším a nejcennějším trhem cestovního ruchu ve Spojeném království, jehož hodnota by podle odhadů měla v roce 2024 dosáhnout 6,3 miliardy dolarů.
Cestovní ruch ve Spojeném království se zaměří také na Austrálii, země Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC) a hlavní evropské trhy.
De Bois však také upozornil, že tempo obnovy cestovního ruchu po pandemii se zpomalilo.
Důvodem byla především „tvrdá konkurence“ ze strany evropských sousedů.
De Bois v tiskové zprávě uvedl, že Velká Británie je „vysoce hodnocena pro svou historii a dědictví a současnou kulturu a sport“.
Není však tak známá jako destinace s „přírodními krásami a vnímaným přijetím“.
„Proti tomu jsou mezinárodní kampaně VisitBritain GREAT, které propagují vítání v Británii,“ zdůraznil de Bois.
Cílem programu je „inspirovat návštěvníky, aby objevovali více, zůstávali déle a měli pocit, že je třeba přijet hned,“ řekl.
Posun v žebříčku cestovního ruchu
K rostoucímu cestovnímu ruchu ve Spojeném království v roce 2023 přispělo několik faktorů.
Uvolnění cestovních omezení v rámci programu COVID-19 zvýšilo poptávku z klíčových britských návštěvnických trhů, jako jsou USA a západní Evropa.
Díky oslabení libry se navíc Spojené království stalo pro cestovatele cenově dostupnějším.
Rozmach trendů, jako je „set-jetting“, vyvolal zájem o návštěvu míst natáčení populárních seriálů.
UNWTO předpovídá, že celosvětový počet mezinárodních turistů se do roku 2024 vrátí na úroveň před pandemií.
Velká Británie má díky svým proslulým městům, historickým památkám a přírodním krásám dobrou pozici k tomu, aby využila celosvětového oživení cestovního ruchu.