Letečtí a námořní dopravci musí nyní ověřovat povolení ETIAS 48 hodin před odletem

| 27 března, 2024
Letečtí a námořní dopravci musí nyní ověřovat povolení ETIAS 48 hodin před odletem

Letečtí a námořní dopravci musí do 48 hodin před odletem ověřit povolení cestujících v rámci Evropského systému pro cestovní informace a povolení(ETIAS).

ETIAS je nové elektronické cestovní povolení, které je vyžadováno od všech cestujících do schengenského prostoru Evropské unie (EU) bez víza. To se týká i britských občanů.

Až bude v polovině roku 2025 spuštěn systém cestovních povolení ETIAS, musí být letečtí a námořní dopravci připraveni vyhovět požadavkům a potvrdit cestujícím ETIAS.

Mezinárodní trenéři však budou mít na splnění této povinnosti tři roky.

Na druhou stranu vlakoví dopravci nebudou muset kontrolovat, zda mají cestující platné povolení ETIAS.

EU uvedla: „Nezávisle na dopravním prostředku, který cestující používají, bude na hranicích vždy kontrolován jejich systém ETIAS.“

Hraniční úředníci EU musí před nástupem do vlaku ověřit povolení ETIAS pro cestující.

To platí pro cestující, kteří odjíždějí ze Spojeného království vlakem, například Eurostar.

Nový nástroj elektronického rozhraní pro ověření systému ETIAS

EU poskytne leteckým a námořním dopravcům nový elektronický nástroj pro potvrzení povolení ETIAS před odletem.

Aby mohli dopravci používat nový nástroj rozhraní, musí se nejprve zaregistrovat v agentuře eu-LISA.

eu-Lisa je Evropská agentura pro provozní řízení rozsáhlých informačních systémů v prostoru svobody, bezpečnosti a práva.

Poskytuje technologickou podporu úsilí zemí EU o zvýšení bezpečnosti v Evropě.

Patří sem nové elektronické systémy EU pro správu hranic, ETIAS a systém vstupu/výstupu (EES).

V současné době dokončilo registraci do nového nástroje rozhraní ETIAS více než 1 000 dopravců, především leteckých společností.

Po registraci musí dopravci připojit své systémy k novému rozhraní ETIAS pro dopravce, aby mohli zasílat žádosti o ověření.

Musí také projít předběžným propojením systému se systémem a získat osvědčení o shodě.

Dopravci, kteří používají webový portál nebo mobilní aplikaci, musí proškolit oprávněné pracovníky podle pokynů agentury eu-LISA.

Rozhraní nosiče ETIAS bude také kontrolovat EES

Kromě ověření oprávnění systému ETIAS pomůže nový nástroj rozhraní EU také s kontrolou systému EES.

Systém EES bude zaznamenávat vstupy a výstupy držitelů krátkodobých víz i cestujících bez víz do schengenského prostoru. To se týká i občanů Spojeného království.

Nahrazuje ruční razítkování pasů automatickým snímáním otisků prstů a obličeje na hranicích EU.

Infografika agentury eu-LISA uvádí, že dopravci musí kontrolovat, zda státní příslušníci třetích zemí s krátkodobými vízy využili povolený počet vstupů do EU.

Díky novému nástroji rozhraní pro dopravce budou cestující, kteří budou systémem označeni jako „OK“, moci nastoupit na palubu.

U cestujících označených jako „NOK“ musí dopravci ručně ověřit doklady o povolení cestujícího.

Do letadla budou moci nastoupit pouze cestující s platným vízem ETIAS nebo schengenským vízem.

Za přepravu cestujících bez řádných cestovních dokladů mohou být dopravci členskými státy EU pokutováni.

Sankcím se však vyhnou, pokud svůj ověřovací dotaz odešlou do 48 hodin před odletem a obdrží odpověď „OK“.

Centrální jednotka ETIAS bude rovněž k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a bude poskytovat technickou a provozní pomoc v angličtině prostřednictvím webového portálu a pohotovostní telefonní linky.

Systém ETIAS bude spuštěn ve dvou fázích v polovině roku 2025.

EU bude systém ETIAS zavádět postupně po dobu 12 měsíců, aby minimalizovala narušení a usnadnila cestujícím přizpůsobení.

Postupné zavádění také umožňuje úřadům posoudit jeho dopad předtím, než se stane povinným.

Zavedení zahrnuje dvě fáze: šestiměsíční přechodné období a šestiměsíční období odkladu.

Během přechodného období, které začíná v květnu 2025, by cestující měli před návštěvou schengenského prostoru požádat o vydání systému ETIAS.

Osobám bez ETIAS však nebude vstup odepřen, pokud splňují všechny ostatní požadavky pro vstup do schengenského prostoru.

Během období odkladu musí mít všichni cestující při návštěvě schengenského prostoru systém ETIAS.

Osobám bez systému ETIAS bude na hranicích odepřen vstup, s výjimkou prvních návštěvníků z Evropy během přechodného období, pokud splňují ostatní požadavky pro vstup.

Potenciální problémy systému ETIAS

Systém ETIAS bude zaveden zhruba sedm měsíců poté, co EU prosadí systém EES.

Dopravci přepravující cestující mezi hranicemi EU a Spojeného království (UK) upozornili na možné problémy týkající se nových systémů.

Letecké společnosti vyjádřily obavy, že ověření ETIAS 48 hodin před odletem může eliminovat rezervace na poslední chvíli.

Železniční a trajektoví úředníci usilují o odklad zavedení systému EES kvůli nedostatečné infrastruktuře pro biometrickou registraci a kontroly.

Nová aplikace EU EES pro případnou online registraci s biometrickými údaji také nebude do října 2024 hotová.

Podle předpisů EU musí být při prvotní biometrické registraci přítomen příslušník pohraniční stráže.

Cestující musí před odevzdáním otisků prstů nebo skenu obličeje vystoupit z vozidla.

Úředníci varovali před 14hodinovým zpožděním a omezením počtu cestujících ve vlacích, aby se zabránilo dlouhým frontám.

Dopravci budou rovněž zodpovědní za to, že před vstupem na palubu letadla zkontrolují platné elektronické cestovní povolení (ETA) nebo víza cestujících ve Spojeném království.

Letečtí dopravci musí podávat svá hlášení o všeobecném letectví (GAR) a předběžné informace o cestujících (API) prostřednictvím interaktivních portálů, které vyvolají odpověď ministerstva vnitra.

Jedná se o jiný interaktivní systém podobný tomu, který se používá pro kontrolu systému ETIAS.

Objevily se obavy ohledně interoperability všech tří nových elektronických systémů správy hranic po jejich zavedení.