Výbor pro spravedlnost a vnitřní věci Sněmovny lordů Parlamentu Spojeného království (UK) zahájil vyšetřování nových elektronických systémů správy hranic.
Patří mezi ně britský systém elektronického cestovního povolení (ETA), jakož i systém vstupu/výstupu (EES) a Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS) Evropské unie (EU).
Systém EES je nový automatizovaný biometrický systém EU pro evidenci vstupů a výstupů cestujících ze zemí mimo EU v schengenském prostoru.
ETA a ETIAS jsou digitální cestovní povolení pro všechny občany Spojeného království, kteří nemají vízum, resp. schengenského prostoru.
Jak se uvádí v tiskové zprávě, výbor nyní přijímá písemné důkazy od zainteresovaných osob a organizací.
Ti, kteří chtějí předložit písemné důkazy o elektronických systémech správy hranic, tak musí učinit do 14. března 2024.
Dne 27. února 2024 si výbor vyslechl ústní svědectví na schůzce se železničními společnostmi Eurostar a GetLink a s přístavem Dover.
Dne 5. a 12. března si vyslechne další ústní důkazy od zúčastněných stran.
Cíle šetření nových systémů správy hranic
Cílem Výboru pro spravedlnost a vnitřní věci je porozumět „celosvětovému trendu elektronických systémů cestovních povolení a porovnání britské verze s ostatními“.
„Chceme zjistit, co Spojené království získá díky systému [ETA] a zda je možné zlepšit bezpečnost hranic způsobem, který nebude obtěžovat legitimní cestující,“ řekl lord Foster z Bathu, předseda výboru.
Vláda Spojeného království plánuje do roku 2024 zavést nový britský systém ETA pro všechny státní příslušníky, kteří nemají vízum, včetně občanů EU.
V současné době musí mít povolení ETA pro cestu do Spojeného království pouze cestující ze států Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC) a Jordánska.
Když se výbor v minulosti zabýval novými plány EU na správu hranic v roce 2021, vyjádřil obavy z logistiky a politických obtíží.
Od té doby byly systémy EES i ETIAS několikrát odloženy. Zavedení systému EES je nyní plánováno na říjen 2024 a systému ETIAS na polovinu roku 2025.
Lord Foster se svěřil: „Rádi bychom zjistili, zda je Spojené království nyní lépe připraveno – a kdo je zodpovědný za podporu informovanosti veřejnosti.“
Výbor se rovněž snaží analyzovat interoperabilitu systémů ETA, EES a ETIAS a jejich vliv na cestující překračující hranice Spojeného království a EU.
Celosvětový přehled o systému ETA a jeho vlivu na cestování
Britský systém ETA a systém ETIAS EU jsou srovnatelné s elektronickým systémem cestovních povolení (ESTA) Spojených států amerických, kanadským elektronickým cestovním povolením (eTA) a australským systémem ETA.
Výbor se snaží získat poznatky a poučit se ze zkušeností jiných zemí, které používají digitální systémy správy hranic.
Jejím cílem je také odhalit potenciální rizika, nedostatky v provádění, dopady na cestující a dlouhodobé řízení.
Mohl by také odhalit, jak ETA zapadá do dlouhodobé strategie britské vlády pro digitální hranice.
ETA a společná cestovní dohoda
Studovat dopad systémů správy hranic znamená také pochopit, jak ovlivňují cestující.
To se týká i těch, kterým bylo zamítnuto vydání ETA, a osob s dvojí státní příslušností, které cestují mezi zeměmi s požadavky na ETA.
Další zkoumá, jak systémy ETA ovlivňují cestování v rámci společné cestovní oblasti (CTA).
CTA zahrnuje Spojené království, Irskou republiku a korunní závislé území Guernsey, Jersey a ostrov Man.
Irští státní příslušníci a občané korunních závislých území nepotřebují k návštěvě Spojeného království ETA.
Důvodem je ujednání CTA, které jejím občanům umožňuje volný pohyb po území CTA.
Na osoby, které nejsou legálními rezidenty Irska, se režim ETA rovněž nevztahuje, pokud splňují všechny tři podmínky.
Patří mezi ně doklad o legálním pobytu v Irsku, nepotřebnost víza pro vstup do Spojeného království a možnost cestovat do Spojeného království přes CTA.
Přesto existují obavy, že ETA představuje riziko pro cestovní ruch v Severním Irsku.
Státní příslušníci, kteří nemají vízum a navštěvují Severní Irsko přes Českou republiku, musí mít před překročením pozemní hranice ETA.
Turisté se mohou rozhodnout, že návštěvu Severního Irska zcela vynechají, protože jim to způsobí další náklady a problémy.
Turisté, kteří překračují otevřenou pozemní hranici mezi Irskem a Severním Irskem, mohou navíc nevědomky porušit imigrační zákony, pokud nemají povinný ETA.
Podpora lepšího porozumění ETA
Informovanost o nových systémech správy hranic je zásadní pro jejich úspěšné a hladké zavedení a pro zmírnění narušení cestování.
Výbor je rovněž připraven poradit, jak může vláda Spojeného království zvýšit povědomí o novém systému ETA. To nadále znepokojuje severoirské úředníky a britský letecký průmysl.
Letiště Heathrow a britské letecké společnosti, jako jsou British Airways a Virgin Atlantic, se obávají, že kvůli novému požadavku ETA přijdou o tranzitující cestující.
Jakmile bude ETA ve Spojeném království plně zavedena, musí mít tranzitní cestující ETA bez ohledu na to, zda prochází hraniční kontrolou.
Na ostatních velkých letištích však tranzitní cestující nemusí splňovat místní požadavky pro vstup, pokud neprojíždějí hranicemi, aby se dostali do své další destinace.
Letiště Heathrow ročně uskuteční přibližně 25 milionů přestupních letů, aby dopravilo cestující do světových destinací, které nenabízejí přímé lety.
Je významným faktorem pro to, že Londýn je hlavním světovým dopravním uzlem, a může ztratit své postavení, pokud se více tranzitních cestujících rozhodne pro mezipřistání na jiných letištích.
Britské letecké společnosti, jako je British Airways, jsou také do značné míry závislé na přestupních letech.
Příprava na nové systémy správy hranic EU
Ve svém novém šetření o systémech správy hranic se výbor snaží lépe připravit na nové hraniční systémy EU.
Vyžaduje doporučení, včetně širších otázek týkajících se vládní strategie pro elektronické hranice a schopností ministerstva vnitra.
Evropský kontrolní výbor britského parlamentu se také nedávno zabýval systémem EES a hranicemi Spojeného království.
Důkazy ukázaly, že zavedení systému EES by výrazně ztížilo cestování mezi Spojeným královstvím a EU.
Úředníci varovali, že systém EES může způsobit čtrnáctihodinová zpoždění v přístavu Dover a omezit počet cestujících společnosti Eurostar.
Tyto problémy mohou mít vliv na přístavy a nádraží, které musí být ještě dostatečně vybaveny pro prosazování systému EES.