Veřejná doprava ve Spojeném království

| 18 ledna, 2024
Veřejná doprava ve Spojeném království

Návštěvníci, kteří navštíví Spojené království poprvé, jsou často překvapeni, jak velkou rozlohu země zaujímá. Z Land’s End v jihozápadní části Anglie do John O’Groats, nejsevernějšího bodu Skotska, je to vzdušnou čarou 603 mil (970 km), ale po silnici téměř 840 mil (1350 km). V nejširším místě, od velšského západního pobřeží k anglickému východnímu pobřeží, je vzdálenost zhruba 480 km (300 mil) a vede přes hornatý terén. Nic z toho nebere v potaz Severní Irsko, které je sice jen ze dvou třetin rozlehlejší než Wales, ale také představuje poměrně velké území.

Ačkoli je celková rozloha Spojeného království ve srovnání se Severní Amerikou, Kanadou nebo Austrálií nepatrná, je stále značná a dostat se z bodu A do bodu B může být náročný a zdlouhavý proces.

Ve Velké Británii je poměrně dobrá dostupnost veřejné dopravy, do většiny velkých měst a obcí se pohodlně dostanete autobusem nebo vlakem. Se zmenšující se rozlohou města se však zmenšují i možnosti, jak se tam dostat, a cesty do těchto cílů, které mohou být rozděleny do menších etap a zahrnovat přestupy z jednoho druhu dopravy na druhý.

V závislosti na výchozím a cílovém místě lze zvolit nejvhodnější způsob dopravy, a to vlaky, autokary, autobusy, ale i letadla. Britská vláda neustále vylepšuje a modernizuje silniční a železniční síť a ročně se ve Spojeném království uskuteční více než 2,5 miliardy cest autobusem a vlakem. Přestože jsou úřady na své úspěchy hrdé, neznamená to, že vše funguje tak hladce a efektivně, jak by mohlo nebo mělo.

Pro mnoho obyvatel Spojeného království je stěžování si na jízdní řády, kvalitu poskytovaných služeb a účtované jízdné téměř národní zábavou. Jak spolehlivý je však systém veřejné dopravy ve Spojeném království a je častá kritika zasloužená, nebo ne?

Metro, vlak, autobus a autokar

Jak už to v každé zemi bývá, větší města mají obvykle lepší infrastrukturu a spolehlivější systém veřejné dopravy. V hlavním městě Londýně žije přibližně 20 milionů lidí a rozlehlý Londýn má obrovskou rozlohu. Při takovém počtu obyvatel není divu, že je zde k dispozici rozsáhlá síť podzemních a nadzemních vlaků a rozsáhlá síť autobusů, které uspokojují poptávku.

Podzemí

Londýňanům je metro známé spíše jako metro, které jezdí často v pracovní době a nabízí pravděpodobně nejlepší způsob dopravy po centrální části Londýna i mimo ni, přičemž spojení zajišťuje i dopravu dojíždějících a cestujících na letiště Heathrow. Metro na Heathrow jezdí přibližně každých deset minut a doba jízdy je necelá hodina.

Ve městě jsou tubusy vzájemně propojené a zpravidla se lze dostat na libovolné místo, i když může být nutné udělat jeden nebo dva přestupy. Ceny jízdného jsou přiměřené, i když ve špičce od 6:30 do 9:30 ráno a od 16:00 do 19:00 večer jsou o něco vyšší. Služba je obecně spolehlivá, i když návštěvníci by měli mít na paměti, že zpoždění nejsou zcela výjimečná. Jízdní řády jednotlivých linek se liší, ale většina z nich jezdí mezi pátou hodinou ranní a půlnocí.

Při některých cestách může být nutné přestoupit z metra na místní autobus, což je obvykle snadné, protože vhodná autobusová zastávka se často nachází před stanicí metra nebo v její blízkosti. Na mnoha stanicích metra (ne však na všech) se navíc nachází místní kancelář minicabů.

Metro je obecně spojováno s Londýnem, ale podzemní dráhu mají i další města ve Velké Británii, například Newcastle, Liverpool a Glasgow ve Skotsku.

Vlaky

Vlaková síť ve Spojeném království je rozsáhlá a obsluhuje většinu větších měst a obcí. Před rokem 2020 vlastnila a provozovala železniční síť řada různých společností, což vedlo k roztříštěnosti a nepřehlednosti systému. Cestující, kteří přijeli na nádraží, často museli čekat hodiny na další spoj nebo zjistili, že přípojný vlak odjel krátce před příjezdem jejich vlaku.

Tento systém byl nepraktický a neefektivní, protože britská vláda přijala opatření, zrušila železniční koncese a systém fakticky znárodnila. Od začátku roku 2023 přešel veškerý železniční provoz pod Velkou britskou železnici (GBR) a systém je nyní racionálnější a efektivnější. Většina vlaků je dobře udržovaná a v dobrém stavu, ale ceny mohou být ve srovnání s jinými evropskými zeměmi vysoké. Ušetřit však můžete, pokud si jízdenky zakoupíte předem, nikoli až v době cesty.

Všechny meziměstské vlaky mají toalety, ale ne všechny mají k dispozici Wi-Fi nebo vůz s občerstvením, což je třeba si před rezervací jízdenky ověřit, pokud jsou tato zařízení nezbytná. Cestující si mohou vzít s sebou také psa (zdarma), ale musí ho mít pod kontrolou a nesmí rušit ostatní cestující.

Přestože vlak není nejlevnějším způsobem dálkové dopravy ve Spojeném království, je zdaleka nejoblíbenějším – v posledních letech jím ročně cestuje v průměru 990 milionů cestujících.

Místní autobusy a autokary

Anglicky mluvící lidé často používají slova „coach“ a „bus“ zaměnitelně, ale je mezi nimi rozdíl. Autobusy se obvykle pohybují pouze v rámci jednoho města, obce nebo okresu, zatímco autokary se používají pro cestování mezi městy na delší vzdálenosti.

Místní autobus

Jak se dalo očekávat, každé větší město ve Velké Británii má vlastní místní autobusovou dopravu, která obvykle jezdí přibližně od šesti hodin ráno do půlnoci. Ceny se liší, ale pokud se služba bude využívat pravidelně několik dní, je vhodné zakoupit nějakou formu slevové karty, která je snadno dostupná. Menší města a vesnice ve Spojeném království pravděpodobně nebudou mít autobusovou dopravu a budou se spoléhat na autobusové společnosti, které provozují dopravu mezi městy. Služby jsou obvykle nepravidelné (často jen jednou nebo dvakrát denně), ale obecně spolehlivé.

Trenér

Megabus a National Express jsou pravděpodobně největší a nejznámější, ale ve Spojeném království působí také řada malých nezávislých autobusových společností, které se obvykle zaměřují na určité trasy a destinace. Cestování autokarem je vždy pomalejší než vlakem, ale ceny jízdenek se u těchto dvou druhů dopravy velmi liší. Do většiny destinací ve Velké Británii se lze dostat přímo autobusem z velkých měst, i když může být nutné přestoupit na místní autobus nebo taxi.

Pokud při cestování po Spojeném království rozhoduje cena, je nejlepší volbou autobus, protože jízdné vlakem z Londýna do Edinburghu může být pětkrát dražší než jízdenka autokarem. Je pravda, že tato cesta trvá více než jedenáct hodin autobusem oproti méně než pěti hodinám vlakem, ale úspora je značná a autobusy jsou čisté a pohodlné, takže cesta je příjemnější, než by se mohlo zdát.

Například z centra Londýna je možné se autobusem dostat přímo do většiny velkých měst v Anglii, Skotsku nebo Walesu nebo do nich dojet bez jediného přestupu. Londýn se může pochlubit také mezinárodními vlakovými stanicemi, odkud se lze autobusem dostat do přístavu trajektů v Doveru nebo přímo tunelem pod Lamanšským průlivem do Francie a dalších zemí Evropské unie.

Mezinárodní vlaky

Velká Británie má tři mezinárodní vlaková nádraží v Ashfordu, Ebbsfleetu a Londýně St.Pancras. Z těchto tří stanic jezdí vlaky Eurostar do Evropy, například do Amsterdamu, Bruselu a Paříže. V Severním Irsku jezdí pravidelné vlakové spoje z Newry do Dundalku v Irské republice a také mezi Belfastem a jihoirským hlavním městem Dublinem. Cestující mezi Irskou republikou a Severním Irskem mohou uprostřed týdne využít zlevněné jízdné.

Létání ve výškách

Návštěvníci, kteří spěchají nebo mají dostatek finančních prostředků, mohou letět téměř do kterékoli části Anglie, Walesu, Skotska nebo Severního Irska, protože Spojené království je dobře zásobeno velkými i malými letišti. Jen v samotném Velkém Londýně se nachází nejméně šest letišť a po celé Velké Británii je rozmístěno více než čtyřicet vnitrostátních a regionálních letišť, přičemž některá se nacházejí na nejodlehlejších ostrovech nebo v nejopuštěnější krajině.

Vnitrostátní cestování z jednoho britského letiště na druhé nevyžaduje žádné zvláštní papírování, víza (ani britský ETA, který bude zaveden od roku 2024), protože vnitrostátní lety jsou osvobozeny od obvyklých mezinárodních předpisů. Při cestě letadlem je však vždy vhodné mít s sebou cestovní pas (s navázaným britským ETA), protože úředníci na cílovém letišti si jej mohou vyžádat.

To je důležité zejména při cestě z některé z britských pevninských zemí (Anglie, Wales a Skotsko) do Severního Irska. Ačkoli je Severní Irsko oficiálně zemí Spojeného království, je běžnou praxí, že celníci a pohraničníci kontrolují pasy cestujících, kteří přilétají ze Spojeného království. Technicky vzato by pas neměl být vyžadován pro vnitrostátní let, ale často se tak děje zejména v případě cestujících, kteří nejsou občany Spojeného království.