Šéf společnosti Getlink ujišťuje, že během zavádění systému EES nebudou na terminálech dlouhé fronty

| 10 května, 2024
Šéf společnosti Getlink ujišťuje, že během zavádění systému EES nebudou na terminálech dlouhé fronty
Obrázek by John Lucas via Wikimedia Commons

Po zavedení nového systému Evropské unie (EU) pro vstup a výstup (EES) se cestující v tunelu pod Lamanšským průlivem nebudou muset potýkat s dlouhými frontami.

To zaručil generální ředitel společnosti Getlink Yann Leriche během oslav 30 let od otevření tunelu pod Lamanšským průlivem, které se konaly 7. května.

Společnost Getlink (dříve Eurotunnel) provozuje tunel pod Lamanšským průlivem, podmořský železniční tunel spojující Folkestone v Kentu ve Spojeném království (UK) a Calais v Coquelles ve Francii.

„Na dálnici nebude žádné zdržení, nic. Proběhne to velmi hladce,“ řekl Leriche BBC.

[get] Vysvětlil, že cestující „jednoduše vystoupí z auta, stráví několik minut u kiosků, vrátí se do auta a pokračují v cestě“.

Leriche uvedl, že po zavedení systému EES bude průjezd tunelem pod Lamanšským průlivem trvat „o pět až sedm minut déle“ než v současnosti.

Společnost zvýšila počet jízdních pruhů, aby tento problém vyřešila a zajistila, že nedojde ke zpoždění nebo dlouhým frontám.

Getlink také plánuje najmout a vyškolit 140 dalších zaměstnanců, kteří budou cestujícím pomáhat při zavádění systému EES.

Podle magazínu Actual News Leriche uvedl, že zavedení systému EES „nás vůbec neznepokojuje“.

„Naopak to vnímáme jako doplňkovou výhodu, protože si vedeme lépe než ostatní operátoři,“ řekl.

Očekávají se dlouhé fronty a zpoždění při zavádění systému EES

Systém EES se bude týkat jak držitelů krátkodobých víz, tak cestujících, kteří jsou osvobozeni od vízové povinnosti, například britských občanů.

Cestující ze zemí mimo EU budou muset při první návštěvě schengenského prostoru zaregistrovat biometrické údaje u pohraničníka.

Při dalších návštěvách musí zaznamenávat svůj vstup a výstup pomocí skenování obličeje nebo otisků prstů namísto razítka do pasu.

Zavedení systému EES vyvolalo varování před dlouhými frontami a zpožděními na hranicích Spojeného království a EU, zejména na těch, kde jsou kontroly vedle sebe.

To zahrnuje překračování hranic v tunelu pod Lamanšským průlivem, v přístavu Dover a na londýnském nádraží St.Pancras.

Na hranicích s kombinovanými kontrolami provádějí příslušníci pohraniční stráže EU imigrační kontroly ještě v době, kdy jsou cestující ve Spojeném království.

V přístavu Dover úředníci varovali před 14hodinovým zpožděním. Cestující by museli vystoupit ze svých vozidel, aby se mohli zaregistrovat do systému EES.

Místní úřady rovněž vyjádřily obavy, že by se jejich silnice změnily v parkoviště a ovlivnily by kvalitu života a ekonomiku.

High Speed 1 (HS1) navrhla, že společnost Eurostar bude nucena omezit počet cestujících, aby se vyhnula tvorbě hadovitých front na nádraží St.Pancras.

Společnost Getlink investovala 80 milionů eur do přípravy svých terminálů Coquelles a Folkestone na zavedení systému EES.

Nedávno dokončila výstavbu zastřešené průjezdné „předregistrační zóny“ na svém terminálu Coquelles.

Infrastruktura o rozloze 7 000 metrů čtverečních umožňuje cestujícím předložit pasy a zaregistrovat skeny obličeje a otisků prstů.

V každém průjezdním okénku budou dva kiosky EES pro provedení nezbytných biometrických kontrol.

Provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem uvádí, že může současně pojmout až 60 osobních vozidel.

Společnost již nainstalovala první kiosky EES. Zbytek kiosků bude instalován do května 2024.

V terminálu Folkestone společnosti Getlink budou úpravy pro zavedení systému EES pokračovat až do léta.

Kiosky EES na straně Spojeného království budou instalovány od července 2024.

Kromě průjezdných zálivů vybudovala společnost Getlink také zařízení pro úřady, které umožňuje nahlížet do zóny předběžné registrace a parkovacích zálivů.

Panoramatický výhled a kamerové systémy usnadní hraniční kontroly prováděné pohraničními úředníky EU.

Společnost Leriche si je jistá, že na terminálech společnosti Getlink nebudou dlouhé fronty ani zpoždění, a to částečně i díky umělé inteligenci.

Společnost použila umělou inteligenci k provedení podrobných analýz dopravních toků v rámci nových systémů.

„Díky digitalizaci, každodenní práci našich týmů a spolupráci s francouzskými a britskými úřady jsme to všechno připravili,“ sdělil Leriche.

Několik výzev k odložení zavedení systému EES

EES má být spuštěn 6. října 2024, ale L’Union des Aéroports Français (UAF) prozradila, že byl posunut o měsíc později.

Z technologických důvodů EU odložila zavedení systému EES z původního data 2021 na září 2023.

Byl přeložen na říjen 2024, aby se předešlo narušení cestování během olympijských her, které se budou konat ve Francii od července do září.

Několik úředníků z oblasti dopravy a cestovního ruchu však vyzvalo EU, aby zavedení systému EES odložila alespoň do doby, než bude aplikace EES připravena.

EU vyvíjí aplikaci, která cestujícím pomůže zaregistrovat se do systému EES s předstihem a mimo hranice.

Tom Pursglove z britského ministerstva vnitra potvrdil Evropskému kontrolnímu výboru to, co již dříve sdělila šéfka společnosti Eurostar Gwendoline Cazenaveová.

Aplikace EES nebude připravena včas, aby mohla být spuštěna později v tomto roce. Místo toho bude k dispozici co nejdříve.

Přesto je EU pevná ve svém říjnovém termínu zavedení systému EES, protože nový systém hraničních kontrol bude fungovat nezávisle i bez něj.

Členské země EU ji navíc nebudou muset používat.

Ministr dopravy Guy Opperman rovněž prozradil, že zavádění systému EES bude mít šestiměsíční období mírného zavádění, aby se zajistil hladší přechod a zabránilo se zpožděním.