Generální ředitel letiště Heathrow varuje, že požadavek na vyšší poplatky pro cestující s přestupem poškodí Spojené království (UK).
Thomas Woldbye kritizoval nový systém elektronického cestovního povolení (ETA) pro krátkodobé návštěvníky.
Všichni tranzitní cestující ve Spojeném království, kteří nemají vízum, musí mít ETA bez ohledu na to, zda procházejí hraniční kontrolou.
„Myslím, že je to chyba,“ řekl Woldbye deníku The Independent. „Myslím, že by se to mělo co nejrychleji změnit.“
ETA snižuje konkurenční výhodu letiště Heathrow
Britské povolení ETA je povinné pro všechny cestující, kteří ke vstupu do Spojeného království nepotřebují vízum, což platí i pro občany Evropské unie (EU) a Ameriky.
Na rozdíl od všech ostatních velkých evropských letišť však musí mít všichni cestující, kteří přestupují ve Spojeném království na letadlo do další destinace, ETA.
Jedná se o stejný doklad o povolení k cestování, který musí předložit i cestující bez víza, kteří přijíždějí do Spojeného království na dovolenou nebo pracovní návštěvu.
Na letištích, jako je Schiphol v Amsterdamu, Frankfurt v Německu nebo Charles de Gaulle ve Francii, jsou tranzitní cestující, kteří letí mimo schengenský prostor EU, osvobozeni od povinnosti splnit místní hraniční požadavky.
„Podporujeme systém ETA, protože z imigračního hlediska dává smysl,“ řekl Woldbye.
Podle něj by však cestující, kteří pouze „projíždějí letadlem, aby se přesunuli do jiné země“, neměli platit 10 liber za krátkou zastávku.
Tranzitními cestujícími jsou cestující s přestupem ve Spojeném království, kteří však nemusí projít hraniční kontrolou.
„Jednoznačně to snižuje konkurenceschopnost centra, které jsme vybudovali na letišti Heathrow a které je podle mého názoru pro Spojené království klíčové,“ zdůraznil Woldbye.
Britské letecké společnosti se obávají ztráty cestujících s přestupem
Paul Charles, ředitel luxusní britské cestovní kanceláře The PC Agency, rovněž požadoval zrušení ETA pro tranzitní cestující.
„Pokud ostatní letiště nabídnou bezplatný tranzit, získají podíl na trhu,“ vysvětlil.
Ačkoli se EU chystá zavést podobný systém, elektronický systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS), tranzitní cestující v letecké dopravě jsou z něj vyňati.
Charles, který je také bývalým ředitelem komunikace společnosti Virgin Atlantic, zdůraznil: „Zdanění tranzitu se rovná neúspěchu.“
Sean Doyle, generální ředitel společnosti British Airways, rovněž uvedl, že ETA může odradit cestující od tranzitu přes londýnské letiště Heathrow.
Společnost Airlines UK a britská Rada zástupců leteckých společností (BAR) rovněž tvrdily, že zpoplatnění tranzitních cestujících bez víz je nespravedlivé.
Společnost Airlines UK je oborovým sdružením leteckých společností se sídlem ve Spojeném království, zatímco BAR UK je obchodním orgánem leteckých společností registrovaných ve Spojeném království.
Argumentovali tím, že cestující v letecké dopravě, tedy ti, kteří neprojdou hraniční kontrolou, technicky žádné hranice nepřekračují.
Tranzitující cestující ve Spojených státech (USA) musí mít také elektronický systém pro cestovní povolení (ESTA), který je ekvivalentem ETA.
Všichni tranzitní cestující však musí před přestupem na další let projít hraniční kontrolou.
Tranzitní cestující zaměstnává Healthrow
V roce 2023 londýnské letiště Heathrow poprvé od pandemie vykázalo zisk, uvedl list Financial Times.
Očekává se, že nejrušnější letiště na světě přijme v roce 2024 rekordních 81,4 milionu cestujících.
Přibližně 30 procent těchto cestujících tvoří cestující z přibližně 25 milionů navazujících letů ročně.
Tyto lety jsou určeny především pro cestující, kteří létají po celém světě a nemají přímé lety do své destinace.
Vzhledem k dodatečným nákladům na ETA mohou cestující místo londýnského letiště Heathrow zvolit lety s mezipřistáním na jiných letištích.
V důsledku toho se může snížit počet cestujících společností British Airways a Virgin Atlantic.
Přibližně polovinu cestujících, kteří využívají letiště Heathrow společnosti British Airways, tvoří cestující s přestupem.
K postavení letiště Heathrow jako významného světového dopravního uzlu přispívají také navazující lety.
To má zásadní význam pro cestovní ruch, obchod a mezinárodní spojení Spojeného království, protože umožňuje cestujícím z Londýna snadný přístup do dalších světových destinací.
ETA pro tranzitní cestující má zásadní význam pro bezpečnost
Cílem systému ETA je umožnit vládě Spojeného království větší přehled a kontrolu nad osobami cestujícími do Spojeného království.
Britská vláda je pevně přesvědčena, že by měl být povinný pro všechny cestující bez víza, včetně všech tranzitujících cestujících, aby byl úspěšný.
„Požadavek, aby tranzitní cestující získali ETA, zabrání lidem, kteří by mohli využít navazující lety, aby se vyhnuli získání povolení k cestě do Spojeného království,“ uvádí se v mediálním přehledu ETA.
Dodává: „Při dalším zavádění tohoto systému budeme tuto skutečnost sledovat.“
V současné době využívají systém ETA pouze návštěvníci z Bahrajnu, Jordánska, Kataru, Kuvajtu, Ománu, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů (SAE).
Do roku 2024 bude vláda Spojeného království vyžadovat, aby všichni státní příslušníci, kteří nemají vízum, získali před cestou do Spojeného království povolení ETA.