Společnost Getlink, která spravuje tunel pod Lamanšským průlivem, dokončila výstavbu nové infrastruktury vstupního/výstupního systému (EES) na svém francouzském terminálu v Coquelles.
Infrastrukturu tvoří nový průjezdný „předregistrační prostor“ krytý střechou, kde mohou cestující odevzdávat pasové a biometrické údaje.
„Na ploše 7 000 metrů čtverečních se do něj vejde až 60 osobních vozidel současně,“ uvedla firma podle serveru The Local.
Řidiči ze zemí mimo Evropskou unii (EU), kteří využívají službu LeShuttle k cestám do Spojeného království (UK), budou moci využívat průjezdní zařízení.
Systém EES je nový automatizovaný systém hraničních kontrol EU, který využívá biometrické údaje k zaznamenávání vstupu a výstupu cestujících.
Bude mít dopad na všechny cestující ze zemí mimo EU, včetně držitelů krátkodobých víz a občanů, kteří jsou osvobozeni od vízové povinnosti, například britských občanů.
Místo razítkování pasů na hranicích bude systém EES zaznamenávat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
V každém průjezdním okénku budou „dva statické kiosky potřebné k provedení nezbytných biometrických kontrol“.
Kiosky dodala francouzská společnost IN Groupe a jsou určeny speciálně pro cestující v autech.
Přesto by cestující museli vystoupit z auta a zaregistrovat své biometrické údaje.
Getlink potvrzuje, že první kiosky jsou již na místě. Zbytek bude instalován do začátku května 2024.
Podle francouzské letecké unie L’Union des Aéroports Français (UAF) zahájí Evropská rada systém EES v listopadu 2024.
Společnost Getlink má stále co dělat, aby se připravila na systém EES.
Podle právních předpisů EU musí cestující při prvním vstupu do schengenského prostoru zaregistrovat před hraničním úředníkem údaje o obličeji a otisky prstů.
Při dalších návštěvách mohou cestující používat otisky prstů nebo biometrické údaje obličeje k potvrzení svého oprávnění a k záznamu svého vstupu a výstupu.
Údaje cestujících zůstanou v systému EES po dobu tří let nebo do vypršení platnosti jejich pasu. Obnoví se při každém vstupu do schengenského prostoru.
Při opětovné návštěvě EU po vypršení platnosti údajů se musí znovu zaregistrovat u pohraničníka.
Podle společnosti Getlink vybudovali také „specifické zařízení“ s „panoramatickým výhledem na zónu předběžné registrace a parkovací zálivy“.
To spolu s kamerovými systémy usnadní hraniční kontroly prováděné francouzskou pohraniční policií (Police Aux Frontières – PAF).
Úprava infrastruktury hraničního přechodu ve Folkestone na britské straně tunelu probíhá až do léta. Kiosky budou na britské straně instalovány od července 2024.
Na francouzské i britské straně tunelu pod Lamanšským průlivem bude instalováno celkem 224 kiosků.
Společnost Getlink již dříve sdělila britskému Evropskému kontrolnímu výboru, že investovala 80 milionů eur do přípravy svých terminálů Coquelles a Folkestone na systém EES.
Evropská veřejná společnost předpokládá, že systém EES prodlouží celkovou dobu jízdy cestujících o pět až sedm minut.
Podle záznamů společnosti Connexion je Getlink nyní přesvědčen, že díky nové infrastruktuře a kioskům dokáže zajistit nejkonkurenceschopnější dobu přejezdu.
Společnost použila umělou inteligenci k provedení podrobných analýz dopravních toků v rámci nových systémů.
Několik skupin naléhá na EU, aby odložila spuštění systému EES
Několik dalších přístavů a větších letišť rovněž instaluje kiosky a další zařízení pro urychlení sběru dat EES.
Kiosky na letišti Nice jsou údajně připraveny. Přístav Calais v současné době rovněž instaluje své vybavení, ale očekává, že bude připraven včas.
Na druhou stranu pařížská letiště budou moci zahájit stavební práce až po skončení olympijských her.
Olympijské a paralympijské hry 2024 jsou ve Francii naplánovány na 26. července až 11. srpna a 28. srpna až 8. září 2024.
A to i přesto, že EU požaduje, aby členské státy zavedly systémy do konce července.
Z tohoto důvodu vyjednává UAF s EU o dalším odkladu spuštění systému EES.
Obavy z možných velkých zpoždění v důsledku systému EES vyjádřilo i několik dalších úředníků z oblasti dopravy a cestovního ruchu ve Spojeném království.
Očekává se, že na hranicích mezi Francií a Velkou Británií budou zpoždění větší kvůli velkému objemu dopravy a na hranicích se „souběžnými kontrolami“.
Vedle sebe probíhají francouzské hraniční kontroly na území Spojeného království.
Například přístav Dover varoval Evropský kontrolní výbor před 14hodinovým zpožděním kvůli systému EES.
Společnost Eurostar možná bude muset omezit počet cestujících na londýnském nádraží St Pancras, aby zabránila zpožděním a dlouhým frontám.
V současné době se vyvíjí nová aplikace EU EES, která může pomoci urychlit hraniční kontroly. Někteří však tvrdí, že nemusí být připravena včas, aby mohla být uvedena na trh koncem tohoto roku.
Podle UAF by také nemusel být příliš užitečný, protože neumí pořizovat fotografie a cestující do něj nemohou nahrát otisky prstů.
Používání aplikace EES bude dobrovolné i pro členské státy EU. Francie zatím neoznámila, zda bude aplikaci používat.