Hraniční přechody se urychleně připravují na spuštění nového systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU).
Společnost Getlink, provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem (dříve Eurotunel), instaluje dalších 224 kiosků EES, aby zajistila plynulé a efektivní cestování.
Tato významná technologická modernizace již probíhá v terminálu Folkestone v rámci příprav na zavedení systému EES 10. listopadu.
Tento krok je součástí širšího úsilí o přizpůsobení se novému hraničnímu systému EU, který významně ovlivní cestování.
Co znamená více kiosků EES pro cestující
Systém EES je nový automatizovaný systém hraničních kontrol, který nahradí ruční razítkování pasů na vnějších hranicích EU.
V novém systému musí cestující ze zemí mimo EU zaznamenávat biometrické údaje při vstupu a výstupu z EU.
Biometrické údaje, které zahrnují snímky otisků prstů a fotografie obličeje, budou uloženy v centralizované databázi.
Cílem systému EES je posílit bezpečnost v celém schengenském prostoru. Je navržen tak, aby pomohl orgánům identifikovat a sledovat osoby vstupující do regionu a opouštějící jej.
Tato nová povinnost představuje významnou změnu pro ty, kteří překračují hranice přes Eurotunel.
Cestující budou muset počítat s delší dobou na prvotní registraci biometrických údajů při zavádění systému EES.
Podle právních předpisů EU musí být tato prvotní biometrická registrace provedena před hraničním úředníkem EU.
Musí být také připraveni čekat, než cestující nahrají biometrické údaje, zejména v rušných obdobích cestování.
Speciálně navržené kiosky EES pro cestující ve vozidlech
Společnost Getlink investovala do instalace 224 kiosků EES ve Folkestone ve Spojeném království (UK), aby splnila nové požadavky na biometrické kontroly.
Cílem je vyhnout se případným zpožděním, která by mohla vzniknout v důsledku dodatečných kontrol vyžadovaných systémem EES.
Tyto nové kiosky jsou navrženy tak, aby mohly odbavit až 2 000 cestujících nebo přibližně 700 vozidel za hodinu.
Na rozdíl od typických kiosků na letištích, které jsou určeny pro pěší dopravu, jsou speciálně navrženy pro cestující vozidly.
Toto hledisko bylo při návrhu zásadní, protože tunel pod Lamanšským průlivem je jedinečnou cestovní trasou, kde se většina cestujících pohybuje spíše ve vozidlech než pěšky.
Společnost Getlink uvedla, že během testovací fáze dobrovolníci shledali biometrické zařízení jako „moderní, rychlé a snadno použitelné“.
Společnost zdůraznila potřebu většího počtu kiosků EES, aby se minimalizovala zpoždění a zajistil hladký přechod na nový systém.
Nová infrastruktura pomáhá předcházet dlouhým frontám
Společnost Getlink také výrazně zlepšila vybavení pro řidiče na terminálu Folkestone a na francouzském hraničním přechodu Coquelles.
Dokončila výstavbu více než 7 000 metrů čtverečních nových krytých průjezdních zálivů, které cestujícím poskytnou „ochranu za každého počasí“.
Očekává se, že tato infrastruktura zefektivní dopravní tok a sníží případné zácpy na hranicích, jakmile bude systém EES spuštěn.
Společnost také zavedla dynamické značení a inteligentní systém přidělování jízdních pruhů ve Folkestone.
Tento systém funguje ve spojení s informacemi, které cestující poskytnou při rezervaci letenky.
Po příjezdu k odbavení kamera přečte poznávací značku vozidla a porovná ji s údaji o cestujícím zadanými při rezervaci.
Systém pak navede vozidlo do správného jízdního pruhu a na základě statusu nebo státní příslušnosti navede cestující k příslušným kioskům.
Tento inteligentní systém přidělování jízdních pruhů má zásadní význam pro strategii společnosti Getlink, která zajišťuje plynulý provoz v terminálech.
Systém snižuje dopravní zácpy tím, že vozidla předřazuje a směruje je do správného jízdního pruhu, zejména v době dopravní špičky.
Cílem je zajistit, aby všichni cestující, ať už často dojíždějící, nebo příležitostní turisté, pocítili při spuštění systému EES co nejmenší narušení.
Obavy z možných problémů
Instalace nových kiosků a infrastruktury systému EES je významným krokem k přípravě systému EES.
Přesto existují širší obavy z dopadu systému EES na cestování přes Eurotunel a další přístavy.
Obavy z možného prodloužení front na hraničních přechodech přetrvávají i po dalších přípravách.
Dodatečný čas potřebný ke sběru biometrických údajů by mohl zpomalit dopravní tok, zejména v době dopravní špičky.
Vzhledem k tomu, že Eurotunel je významnou trasou pro osobní i nákladní dopravu, mohla by mít jakákoli zpoždění další dopad.
Několik minut času navíc na odbavení každého cestujícího může mít vliv na časový harmonogram a způsobit frustraci cestujících.
Obavy vzbuzuje také omezený čas, který je k dispozici na testování nového systému.
Getlink sice provedl první testy, ale skutečný test přijde až v okamžiku, kdy bude systém EES plně funkční a bude odbavovat tisíce cestujících denně.
Jakékoli technické závady nebo neefektivita by mohly vést ke značným zpožděním, zejména v době dopravní špičky.
Systém EES bude od cestujících vyžadovat trpělivost a přizpůsobení se novým postupům v průběhu dolaďování systému.
Financování a případné zvýšení cestovních nákladů
Spojené království přislíbilo finanční prostředky ve výši 10,5 milionu liber na pomoc s dodržováním systému EES a vyčlenilo 3,5 milionu liber výslovně pro tunel pod Lamanšským průlivem.
Společnost Getlink použije finanční prostředky na instalaci a testování nové technologie na svém terminálu ve Velké Británii a na nábor a školení zaměstnanců, kteří se zaměří na pomoc cestujícím EES.
Od začátku příprav na EES investovala společnost více než 70 milionů liber, aby zajistila, že cestující nebudou mít zpoždění.
Přesto existují obavy, že náklady na údržbu a provoz nových kiosků a infrastruktury EES by mohly ovlivnit náklady na cestování.
Plný dopad systému EES bude zřejmý až po spuštění systému EES v listopadu.
Cílem všech příprav je zajistit hladký přechod, cestující by však měli být připraveni na případné změny.