Společnost Eurostar je přesvědčena, že se její cestující nesetkají s velkým zpožděním, jakmile bude zprovozněn systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU).
Simon Lejeune, vedoucí pracovník pro nádraží a bezpečnost společnosti Eurostar, na brífinku pro média 21. května uvedl, že mají „správné nastavení“, aby systém EES neprodleně prosadili.
„Nebudeme po našich zákaznících chtít, aby přijeli dříve,“ zdůraznil podle zprávy deníku The Standard.
Zprávy z minulého týdne naznačovaly, že cestující budou muset na nádraží St.Pancras přijíždět dříve kvůli možným dlouhým frontám způsobeným systémem EES.
Lejune ujistil: „Jsme přesvědčeni, a naše modelování to potvrzuje, že budeme stále fungovat v rámci současných časů odbavení.“
Lejune dodal, že Eurostar zvažuje zkrácení doby, po kterou se cestující musí před cestou odbavit.
To znamená, že cestující by se měli dostavit do prostoru Eurostaru na nádraží St Pancras 45 až 60 minut před odjezdem svého vlaku.
Na druhou stranu je doba odbavení ve špičce stále 90 minut před odjezdem vlaku.
Jak bude systém EES fungovat na terminálech Eurostar
Systém EES zaznamenává vstupy a výstupy cestujících ze schengenského prostoru pomocí biometrických údajů, jako je skenování obličeje a otisků prstů.
Nahradí ruční razítkování pasů na hranicích pro občany třetích zemí, jako jsou držitelé krátkodobých víz a cestující bez vízové povinnosti. To se týká i britských občanů.
Při prvním vstupu do schengenského prostoru musí cestující ze zemí mimo EU zaregistrovat své biometrické údaje v systému EES před hraničním úředníkem.
Jejich údaje se budou ukládat po dobu tří let a obnovovat pokaždé, když v tomto časovém rámci překročí hranice EU.
Pokud navštíví schengenský prostor po uplynutí platnosti biometrických údajů, musí se znovu zaregistrovat u pohraničníka.
Na nádraží St. Pancras instaluje společnost Eurostar celkem 49 odbavovacích kiosků a 11 elektronických pasových bran (eGates).
Francouzští pohraničníci budou navíc obsluhovat 18 ručních budek, které budou umístěny ve třech různých částech stanice.
To je více než současných 24 kiosků, osm elektronických bran a žádná ruční budka.
Společnost Eurostar uvádí, že tyto změny umožní bezproblémové cestování mezi Spojeným královstvím (UK) a EU.
Na stanici St. Pancras bude vyhrazena kabina pro cestující s pohybovými problémy a zákazníky třídy Premier.
Stanice také uvolní místo a v případě potřeby otevře prostor pro přeplnění v době dopravní špičky.
Cestujícím, kteří mají s novou technologií potíže, bude k dispozici také personál, který jim pomůže.
Před příjezdem na letiště St. Pancras obdrží cestující také informace o tom, kde se mohou odbavit.
Naproti tomu pařížské nádraží Gare du Nord otevře 18 nových kiosků a 11 elektronických bran.
V Bruselu se počet elektronických bran zvýší na 10, zatímco počet manuálních bran se zvýší ze čtyř na osm.
Eurostar se přizpůsobuje systému EES, přibývá cestujících
Výkonná ředitelka společnosti Eurostar Gwendoline Cazenaveová zopakovala Lejunovy připomínky, že cestující nebudou v době, kdy bude systém EES v provozu, čelit dlouhým frontám.
Jak nádraží St. Pancras, tak pařížské nádraží Gare du Nord budou v příštích pěti letech přestavěna, aby vyhověla rostoucí poptávce cestujících.
Cílem přestavby je rozšířit nádraží tak, aby pojmulo 2 700 cestujících za hodinu, zatímco v současnosti jich je 1 800 za hodinu.
Součástí plánované přestavby letiště St.Pancras je také vytvoření většího prostoru pro biometrické kontroly cestujících v systému EES.
Rozšíří se také terminál společnosti Eurostar v Amsterdamu. Po dokončení rozšíření se do něj vejde až 600 cestujících.
V současné době odbavuje pouze 200 cestujících.
Společnost Cross-rail rozšiřuje své aktivity po prvním milníku: v loňském roce dosáhla tržeb přes 2 miliardy eur.
Počet cestujících se rovněž zvýšil na téměř 19 milionů v roce 2023. Provozovatel vlaků předpokládá, že do roku 2030 bude ročně přepravovat přibližně 30 milionů cestujících.
„Po našich službách je obrovská poptávka a máme velké evropské ambice,“ řekl Cazenave listu Financial Times.
Dodala, že společnost Eurostar „rozhodně“ uvažuje o nových linkách z Londýna do Evropy.
Cazanave uvedl, že společnost jedná s výrobci o výměně starších vlaků a rozšíření svého vozového parku z 51 na 67.
Potenciální problémy s EES na nádraží St. Pancras
Společnost High Speed 1 (HS1) již dříve upozornila, že přípravy na EES na stanici St. Pancras jsou „značně nedostatečné“.
Společnost provozující trasu z Londýna do tunelu pod Lamanšským průlivem uvedla, že kvůli omezenému prostoru na nádraží St. Pancras je obtížné prosazovat systém EES.
Nedostatek místa by mohl vést k tomu, že Eurostar omezí počet cestujících, aby se vyhnul zpožděním, varovala společnost HS1.
Společnost Eurostar, která tehdy plánovala pouze 24 kiosků, uvedla, že systém EES prodlouží dobu odbavení při hraniční kontrole „o dvě až tři minuty“.
Potenciální zpoždění by bylo ještě delší než současná doba vyřízení 45 sekund a mohlo by vést k tomu, že by fronty ve špičce trvaly i více než hodinu.