Nebývalý počet migrantů, kteří nelegálně překračují kanál La Manche z Francie, je v poslední době horkým tématem diskusí v anglických médiích. Zdá se, že nelegální přistěhovalci, ať už žadatelé o azyl nebo ekonomičtí migranti, mohou do Spojeného království (a zejména do Anglie) vstupovat podle libosti, aniž by bylo vyvíjeno jakékoli úsilí o zastavení jejich přílivu.
Odpovědnost za imigrační záležitosti má britský ministr vnitra a nedávný zákon parlamentu, zákon o národnosti a hranicích z roku 2022, dal britské vládě více pravomocí k řešení současné imigrační krize.
Na místě to však není vláda, kdo je zodpovědný za zpracování a vyřizování žádostí o azyl, ekonomických migrantů a dalších záležitostí týkajících se bezpečnosti hranic. Tato oblast spadá do kompetence pohraničních sil Spojeného království.
Odpovědnosti
Hraniční policie Spojeného království je složkou orgánů činných v trestním řízení a spadá pod britské ministerstvo vnitra. Široká veřejnost vnímá britské pohraniční síly jen jako policisty na člunech, kteří hlídkují v přístavech a na britském pobřeží. Hraniční síly však odpovídají nejen za námořní bezpečnost, ale také za bezpečnost na letištích a dalších místech vstupu. Hraniční síly Spojeného království jsou odpovědné za:
Kontroly imigračního statusu osob, které přicházejí do Spojeného království, a osob, které opouštějí jurisdikci.
- prohledávání zavazadel cestujících a vozidel, jakož i nákladu a zboží na přítomnost nedovolených materiálů a zboží.
- Odhalování nelegálních přistěhovalců na plavidlech, v letadlech, vlacích, nákladních autobusech, autokarech a jiných dopravních prostředcích, kteří se pokoušejí vstoupit do Spojeného království.
- Udržování přítomnosti na pobřeží.
- zastavování a prohledávání lodí nebo jiných námořních plavidel, je-li to nutné.
- shromažďování zpravodajských informací o podezření na nelegální činnost v přístavech a na letištích Spojeného království.
Spolupráce s britskou policií a národními bezpečnostními službami při sledování zájmových osob.
Aby zabránili trestné činnosti nebo odhalili porušení zákona, jsou příslušníci britských pohraničních sil přítomni na více než 140 železničních stanicích, námořních přístavech a letištích nejen ve Spojeném království, ale i v zahraničí.
Tři subjekty se stávají jedním
Přestože koncept jednotného pohraničního útvaru byl poprvé navržen v roce 2003, až do roku 2007 existovaly tři různé agentury pověřené kontrolou hranic Spojeného království. Každá ze tří agentur měla své vlastní oblasti odpovědnosti, kterými byly:
- HM Revenue and Customs (dříve nazývané HM Customs and Excise) bylo zodpovědné za výběr daní a cla ze zboží vstupujícího do Spojeného království a opouštějícího jej a také za ochranu hranic Spojeného království.
- Ředitelství pro přistěhovalectví a státní příslušnost vyřizovalo žádosti o britské občanství, právo zůstat ve Spojeném království a bylo rovněž zodpovědné za identifikaci, sledování a deportaci nelegálních přistěhovalců.
- Společnost UKVisas zpracovávala všechny žádosti o víza pro cizince vstupující do Spojeného království.
Součinnost tří agentur byla těžkopádná a neefektivní, a proto bylo rozhodnuto, že ochrana britských hranic bude lépe zajištěna, pokud bude odpovědnost za bezpečnost hranic soustředěna do jednoho orgánu. Povinnosti v oblasti ochrany hranic byly převedeny na britskou pohraniční agenturu (Revenue and Customs Border Agency), stejně jako imigrační pravomoci Ředitelství pro přistěhovalectví a státní příslušnost (Immigration and Nationality Directorate). V roce 2008 byl UKVisas začleněn do nové agentury UK Border Agency.
Agentura UK Border Agency (UKBA) se brzy dostala do střetu s britskou vládou kvůli četným nedostatkům ve své činnosti, včetně špatných služeb, četných stížností a statisíců nevyřízených případů, a v roce 2011 bylo oznámeno její vyšetřování. Na základě vyšetřování byla UKBA zrušena a rozdělena na tři nové subjekty:
- Víza a přistěhovalectví Spojeného království, která měla dohlížet na všechny záležitosti týkající se vydávání britských víz.
- Úkolem imigračního úřadu bylo dohlížet na všechny záležitosti týkající se legálního i nelegálního přistěhovalectví a vymáhat dodržování zákonů v případě porušení imigračních předpisů.
- Hraniční policie byla zřízena za účelem prosazování každodenních imigračních a celních záležitostí na všech místech vstupu do Spojeného království.
V březnu 2021 byla britská pohraniční služba uznána jako samostatný subjekt a zahájila činnost na letištích, v námořních přístavech, na mezinárodních železničních stanicích a na mnoha malých letištích a v přístavech po celém Spojeném království.
Operace pohraničních sil Spojeného království
Hraniční policie Spojeného království má podle britské vlády přibližně 10 000 zaměstnanců a pokrývá pět operačních oblastí po celém Spojeném království.
Jedná se o těchto pět regionů:
- Centrální oblast
- Heathrow
- Severní oblast
- Jižní oblast
- Jihovýchod a Evropa
Bezpečnost na hranicích je zajišťována 24 hodin denně každý den v roce a pracovníci pohraniční stráže jsou rozmístěni prakticky na všech letištích, námořních přístavech, mezinárodních železničních stanicích a dalších místech vstupu do Spojeného království, včetně Eurotunelu vedoucího z Folkestone do Coquelles ve Francii a železniční linky Eurostar z mezinárodního letiště St.Pancras do Paříže a Bruselu. Mezi operační úkoly pracovníků pohraniční stráže patří:
- Kontrola dokumentace cestujících
- Kontrola přistěhovalectví
- vyhledávání nelegálního zboží včetně drog, peněz, alkoholu, zbraní, padělaného zboží a zakázaných potravin nebo zboží.
- prohlídky vozidel a nákladu při hledání nelegálních cestujících nebo cestujících bez dokladů.
Příslušníci pohraniční stráže jsou oprávněni zastavovat, vyslýchat a prohledávat cestující, zavazadla, osobní a nákladní automobily a kontejnery s leteckým a námořním nákladem.
Úřad
Ačkoli jsou pracovníci pohraniční stráže uniformováni, jsou ve skutečnosti státními zaměstnanci, ačkoli mají určité zákonné pravomoci a oprávnění na základě svého postavení jako určení imigrační úředníci a celníci.
Imigrační úředník
Jako určení imigrační úředníci mají pracovníci pohraniční stráže pravomoc zatýkat a zadržovat jak na místech vstupu do Spojeného království, tak ve vnitrozemí, pokud to bude nutné. Zatčení a zadržení lze použít v případě, kdy je policista rozhodnut, že osoba může být zatčena pro podezření ze spáchání trestného činu.
Celní úředník
Pracovníci pohraničních sil, kteří jsou jmenováni celníky, mají stejné pravomoci jako úředníci finančního a celního úřadu. To znamená, že mohou vstupovat do vozidel nebo kontejnerů, pátrat po nelegálním zboží nebo nelegálních migrantech, zabavovat nalezený kontraband a zatýkat podezřelé osoby. Pracovníci pohraniční stráže však nemají pravomoc rozhodovat o jiných než přeshraničních záležitostech, jako jsou daně z příjmu nebo podvody s daní z přidané hodnoty, ačkoli mají pravomoc kontrolovat, zda byla za dovezené zboží zaplacena správná daň a clo.
Identifikace faktorů
Příslušníky pohraničních sil poznáte podle tmavě modrých uniforem, které mají na nárameníku hodnost a identifikační číslo. Úředníci mohou mít u sebe také určité vybavení, které může být nezbytné pro osobní ochranu nebo jako pomůcka při plnění jejich povinností. K vybavení, které nosíte nebo používáte, patří:
- Baton
- Rádio
- Pouta
- Bodná vesta
- Užitkový opasek nebo vesta
Britské pohraniční síly rovněž zaměstnávají řadu psovodů a mají psí jednotku. Psi jsou speciálně vycvičeni k odhalování drog a výbušnin a jsou obvykle nasazováni na větších vstupních bodech do Spojeného království, jako je letiště Heathrow, přístav Southampton a vjezdy a výjezdy z Eurostaru a Eurotunelu.
Námořní síly
Ochrana pobřeží Spojeného království je důležitou součástí činnosti pohraniční stráže, a to zejména v poslední době, kdy se počet nelegálních migrantů z Francie na jižní pobřeží Anglie neustále zvyšuje.
Všechny lodě britských pohraničních sil mají předponu HMC, což je zkratka pro His Majesty’s Cutter, ačkoli pouze pět z jedenácti v současnosti aktivních lodí jsou skutečné kutry.
Pět kutrů ve službách britských pohraničních sil, které operují v britských i evropských vodách, má výtlak 257 tun:
- Hledač
- Vyhledávač
- Vigilant
- Valiant
- Protector (434 tun)
Pobřežní hlídková plavidla
Kromě těchto pěti kutrů má britská pohraniční služba ve službě také šest pobřežních hlídkových plavidel. Rychlejší a mobilnější než kutry jsou pobřežní hlídková plavidla, která se používají především k hlídkování v blízkosti pobřeží a k pronásledování nelegální námořní dopravy. V současné době jsou v provozu tato pobřežní hlídková plavidla:
- Aktivní
- Upozornění
- Eagle
- Nimrod
- Hunter
- Speedwell
Kromě toho si britské pohraniční síly pronajaly vozidlo MV VOS Grace. Grace byla navržena jako zásobovací plavidlo pro ropné a plynové plošiny na moři, ale nyní je využívána jako záchranné plavidlo pro pomoc nelegálním člunům a migrantům v námořních potížích.
Společná kontrola
Na vstup do jižní Anglie tunelem pod Lamanšským průlivem nebo trajektem dohlíží imigrační kontrola. To znamená, že odpovědnost za kontrolu cestujících a nákladu nesou společně francouzské, belgické, nizozemské a britské imigrační orgány.
Cestující z Anglie do členských států schengenského prostoru Belgie, Francie a Nizozemska musí ještě ve Spojeném království projít pasovou kontrolou a mít pro cestu správné doklady včetně schengenského víza, pokud (nebo pokud) bude nutné.
ETA ve Spojeném království je pro pohraniční síly další odpovědností
Od roku 2023 a od roku 2025 bude platit, že britští návštěvníci Evropy budou před cestou mezi Spojeným královstvím a kontinentální Evropou vyžadovat schválení ETIAS (Evropský systém pro cestovní informace a povolení). Systém ETIAS je podobný vízu (ale spíše v elektronické než papírové podobě) a slouží k prověřování návštěvníků Evropské unie a schengenského prostoru, zda jim má být povolen vstup do Evropy.
Cestující, kteří míří opačným směrem, tedy z Evropy do Spojeného království, musí před opuštěním evropské pevniny projít pasovou a britskou imigrační kontrolou. Stejně jako EU a ETIAS se i Spojené království chystá zavést systém předběžné kontroly pro zamýšlené návštěvníky nazvaný UK ETA. Elektronická cestovní autorizace (ETA) ve Spojeném království má být spuštěna v roce 2024 a plně zavedena v roce 2025. Kromě svých stávajících povinností bude hrát velkou roli při prosazování dohody ETA ve Spojeném království také britská pohraniční služba.