Blížící se spuštění systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU) vyvolává další varování pro cestující v letecké dopravě.
Anton Radčenko, generální ředitel společnosti AirAdvisor, která se zabývá náhradami za lety, varoval, že nový systém hraničních kontrol může způsobit chaos.
Jeho obavy pramení z toho, že tato technologie je „notoricky náchylná k výpadkům“, jak uvádí zpráva Birmingham Live.
Radčenko připomněl nedávné selhání celostátní elektronické brány (eGate ) ve Velké Británii, které způsobilo dlouhé fronty a obrovská zpoždění.
Dodal, že cestující letecké společnosti, kteří zmeškají svůj let kvůli nehodě EES, nemohou žádat o odškodnění ani o úpravu ceny letenky.
„Cestující, kteří zmeškají let z bezpečnostních nebo imigračních důvodů, bohužel nemají právo požádat leteckou společnost o bezplatnou rezervaci nového letu,“ uvedl Radčenko.
Doporučil, aby ti, kteří mají nevratnou letenku, požádali leteckou společnost o vrácení peněz.
Navrhl, že pokud letecká společnost nevrátí cenu letenky, mohou cestující „požadovat vrácení letištních tax a poplatků“.
Generální ředitel společnosti AirAdvisor dodal, že cestující musí ještě utratit další peníze a použít vrácené peníze na nákup nové letenky.
Travel and Tour World uvádí, že by to mohlo vést k frustraci a nespokojenosti cestujících, kteří jsou již tak zatíženi delšími čekacími dobami.
Potenciální zpoždění EES pro cestující leteckých společností
Systém EES je automatizovaný informační hraniční systém určený k evidenci vstupu a výstupu státních příslušníků třetích zemí, kteří cestují do schengenského prostoru a z něj.
Bude se vztahovat na cesty do EU mimo její vnější hranice, například ze Spojeného království do Německa a naopak.
Systém EES však neplatí při cestách v rámci EU, například z Německa do Švédska.
Systém nahradí ruční razítkování pasů účinnější a bezpečnější metodou zaznamenávání biometrických údajů cestujících.
Dotkne se všech cestujících ze zemí mimo EU, a to jak držitelů krátkodobých víz, tak občanů, kteří jsou britskými občany.
Úředníci z cestovního ruchu a dopravy varovali, že systém EES způsobí dlouhé fronty a hodinová zpoždění.
Cestující ze zemí mimo EU musí před hraničním úředníkem EU zaregistrovat svůj cestovní pas a sken obličeje a otisků prstů.
Systém EES bude uchovávat údaje cestujících pouze po dobu tří let a bude je obnovovat při každé návštěvě schengenského prostoru.
Pokud cestující ze zemí mimo EU znovu navštíví zemi poté, co platnost jejich údajů v systému EES vypršela, musí své údaje znovu zaregistrovat.
Pokud cestující obdrží nový cestovní pas, musí se také znovu zaregistrovat do systému EES.
Očekává se, že registrace pasových a biometrických údajů v systému EES prodlouží dobu odbavení, zejména v době cestovní špičky.
Letecký průmysl předpověděl, že po spuštění systému EES bude hraniční kontrola trvat minimálně o 30 až 50 procent déle.
Přesto EU neočekává žádné výrazné zpoždění a odhaduje, že registrace v systému EES zabere pouze 90 sekund až dvě minuty na osobu.
Problémy se spolehlivostí systému vstupu/výstupu
Radčenko uvedl, že nový systém hraničních kontrol je navržen tak, aby „umožňoval cestování bez tření“.
Obává se, že „pokud nebude zavádění technologie bezchybné, mohli by cestující leteckých společností čelit na hranicích Spojeného království chaosu, pokud by došlo k výpadku systémů“.
Pokud technologie selže, budou muset pracovníci pohraniční stráže provádět imigrační kontroly ručně.
„Letiště si toho budou muset být vědoma – a nebudou se moci spoléhat pouze na nové technologie,“ zdůraznil Radchenko.
V současné době je na hranicích Spojeného království přibližně 270 bran eGate, které musí být všechny modernizovány, aby mohly být přizpůsobeny systému EES.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) upozornilo na spolehlivost systému kvůli nedůslednému a opožděnému vnitrostátnímu testování.
Dodala, že chybí pohotovostní plány, pokud země nejsou dostatečně připraveny.
IATA a další letecké společnosti požadovaly, aby EU zahrnula nepřetržitou podporu, která by leteckým společnostem pomohla pomoci cestujícím, kteří se setkají s problémy s EES.
Bez této podpory by to „vážně zhoršilo zážitek cestujících“.
Už žádné rezervace letenek na poslední chvíli
Kromě možných velkých zpoždění ovlivní systém EES také leteckou dopravu na vnějších hranicích EU a mimo ně.
Letecké společnosti budou muset před odletem ověřit způsobilost cestujících zasláním ověřovacích dotazů do systému EES.
Budou odpovědné, pokud letecké společnosti pustí na palubu letadla směřujícího do EU cestující, kteří nesplňují požadavky.
Letecké společnosti a jejich orgány vyjádřily obavy ohledně času potřebného pro předběžné ověření.
Letecké společnosti vyjádřily obavy, že 48 hodin před odletem „je příliš dlouhá doba“ na to, aby systém potvrdil způsobilost cestujících.
Zdůraznili, že systém EES by mohl zabránit cestujícím v rezervaci letů na poslední chvíli.
Výzvy k odložení spuštění systému EES na rok 2025
Pro podporu systému EES musí letiště investovat také do nové infrastruktury, včetně biometrických skenerů a automatizovaných kiosků.
To by mohlo vést ke zvýšení nákladů provozovatelů letišť, které by se mohly přenést na letecké společnosti a případně i na cestující.
Letecké společnosti provozující lety mezi Spojeným královstvím a EU budou muset rovněž aktualizovat své postupy odbavování cestujících, aby se přizpůsobily novému systému.
Musí informovat cestující o nových požadavcích a zajistit jejich dodržování, aby nedocházelo ke zpožděním.
EU je pevně rozhodnuta provést kontrolu nových hraničních systémů v říjnu 2024.
Mnozí odborníci z dopravního průmyslu a vládní úředníci však naléhali na EU, aby zavedení systému EES odložila na začátek roku 2025.
Někteří uváděli zpoždění v přípravách systému EES a zavedení mobilní aplikace EES, která by mohla pomoci zkrátit dlouhé fronty a čekací doby.
Mezi další obavy patří potřeba většího počtu informačních kampaní o systému EES pro cestující v letecké dopravě.
Nedávná studie ve Velké Británii odhalila, že téměř dvě třetiny britských občanů o systému EES stále nevědí.