Britské pohraniční síly vyzývají provozovatele letadel a FBO, aby se připravili na systém ETA

| 12 března, 2024
Britské pohraniční síly vyzývají provozovatele letadel a FBO, aby se připravili na systém ETA

Britské pohraniční síly vyzývají provozovatele letadel a pevných základen (FBO), aby se připravili na rozsáhlejší zavádění nového elektronického cestovního povolení (ETA).

Nigel Farminer, náměstek ředitele pro osobní politiku a transformaci hranic britské pohraniční stráže, uvedl, že provozovatelé letadel a provozovatelé letadel musí přizpůsobit svůj provoz tak, aby mohli prosazovat nový systém ETA, informoval server Aviation International News.

Na konferenci britské Asociace podnikatelského a všeobecného letectví, která se konala 7. března 2024, Farminer uvedl, že ETA usnadní hraniční kontroly.

Sdělil, že to umožní úředníkům provádějícím hraniční kontroly zaujmout „ucelenější a komplexnější přístup“ při posuzování způsobilosti cestujících ke vstupu do Spojeného království.

Systém ETA rovněž pomůže určit, zda musí pohraniční úředníci provádět osobní kontrolu cestujících přilétajících soukromými letadly.

Údajně neúčinná ochrana hranic na letištích

Minulý měsíc byl propuštěn David Neal, bývalý nezávislý hlavní inspektor pro hranice a přistěhovalectví Spojeného království, za únik svých nezveřejněných zpráv o bezpečnostních opatřeních na britských letištích.

Podle BBC Neal ve svých zprávách obvinil britské pohraniční síly z toho, že řádně nekontrolují cestující v obchodních letadlech přilétajících na letiště London City.

Poznamenal, že pohraniční úředníci jsou rozptýlení a vystresovaní a že zdroje pohraničních sil jsou nasazovány nedůsledně.

Neal popsal, že hraniční úředníci při obsluze elektronických pasových bran (eGates) postrádají základní komunikační vybavení. To mělo za následek, že pohraniční stanoviště zůstala bez obsluhy, zatímco zaměstnanci hledali další pomoc.

Obvinění bývalého vrchního inspektora vyvolala obavy ohledně účinnosti bezpečnostních opatření Spojeného království.

Systém ETA pomůže zlepšit bezpečnost na všech letištích

Nový systém ETA umožňuje vládě přesněji zaznamenávat a sledovat cestující, kteří vstupují do Spojeného království a opouštějí jej.

Umožňuje vládě shromažďovat údaje a provádět předběžnou kontrolu cestujících. Údaje o cestujících by mohly pomoci odradit od příjezdu do země osoby, které mohou být považovány za hrozbu pro národní bezpečnost.

Systém ETA vyžaduje, aby všichni státní příslušníci, kteří nemají vízum, nebo ti, kteří mohou Spojené království navštívit bez víza, před cestou do Spojeného království podali žádost a obdrželi ETA.

Zavedení ETA se dotkne všech cestujících bez víz na všech letištích, včetně komerčních a soukromých letišť.

Nový systém musí dodržovat i cestující, kteří přilétají na letiště, jako je letiště Farnborough, které slouží výhradně pro soukromá letadla.

Systém ETA se postupně zavádí na základě státní příslušnosti od listopadu 2023.

V současné době musí mít ETA pouze občané Jordánska, Bahrajnu, Kuvajtu, Ománu, Kataru, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů (SAE).

Britská vláda však očekává, že do konce roku 2024 rozšíří systém ETA na všechny ostatní země, které nemají vízum.

Po udělení je ETA platná dva roky nebo do vypršení platnosti pasu, který je s ní spojen. Umožňuje opakované krátké cesty do Spojeného království za účelem trávení volného času, služební cesty, studia nebo tranzitu.

Provozovatelé letadel musí zajistit, aby jejich cestující měli ETA

Letečtí dopravci, včetně leteckých společností, soukromých provozovatelů letadel a provozovatelů letadel na palubě, musí zajistit, aby jejich cestující měli před nástupem do letadla platné povolení.

To znamená, že před přepravou cestujících do Spojeného království musí zkontrolovat, zda mají platný britský ETA, vízum nebo imigrační status.

Vzhledem k tomu, že ETA je digitální dokument, mohou dopravci kontrolovat oprávnění skenováním pasů cestujících.

Ministerstvo vnitra převádí všechna fyzická cestovní povolení na digitální záznamy, aby zjednodušilo proces kontroly a zvýšilo bezpečnost.

Očekává se, že plně digitální hranice sníží počet osob, kterým je na hranicích odepřen vstup.

V důsledku toho pomůže dopravcům snížit náklady na zadržení a navrácení cestujících, kterým bylo odepřeno povolení k cestě, do země jejich původu.

Za neprovedení kontroly povolení cestujících nebo jejich přepravu do Spojeného království bez platného povolení hrozí pokuta až 50 000 liber.

Provozovatelé letadel musí předkládat GAR a API elektronicky.

Farminer z britské pohraniční stráže na konferenci rovněž sdělil, že letečtí dopravci musí změnit způsob, jakým podávají informace o cestujících.

To ovlivní podávání zpráv o všeobecném letectví (GAR) i předběžných informací o cestujících (API).

Zpráva o všeobecném letectví (GAR) obsahuje informace o letu. Jedná se o registrační číslo a základnu letadla, data, časy a místo odletu a příletu.

V GAR jsou rovněž uloženy údaje o kapitánovi, posádce a cestujících, včetně jejich cestovních dokladů a návštěvní adresy ve Spojeném království.

Kromě toho obsahuje jméno a kontaktní číslo osoby odpovědné za zboží na palubě letadla.

API obsahují celé jméno cestujícího, pohlaví, datum narození, státní příslušnost, typ cestovního dokladu a jeho číslo, zemi, která cestovní doklad vydala, a datum ukončení platnosti.

Letečtí dopravci musí informace GAR a API předkládat prostřednictvím interaktivních portálů, které vyvolají odpověď ministerstva vnitra.

Tyto odpovědi mohou být „Board“, „Check“, „No Board“ nebo „Error“.

Nastoupit znamená, že cestující má platné povolení k cestě. Dopravce pak musí před nástupem do letadla zkontrolovat cestovní doklady cestujících a ověřit jejich totožnost.

Kontrola znamená, že cestující nemá záznam o platném povolení k cestě. Dopravce musí ručně zkontrolovat platné imigrační doklady nebo doklady o výjimce a ověřit totožnost cestujícího předtím, než mu umožní nastoupit do letadla.

Zákaz vstupu znamená, že cestující nelze přepravit do Spojeného království z důvodu zrušeného nebo odvolaného povolení.

Chyba nastane, pokud jsou údaje o cestujících neúplné. Dopravci pak musí data opravit a znovu odeslat.

Další připravované elektronické systémy správy hranic

Provozovatelé letadel se musí připravit i na jiné elektronické systémy řízení hranic než britský systém ETA.

EU zavede nový automatizovaný systém hraničních kontrol, který se bude týkat cestujících ze zemí mimo EU.

Připravovaný systém vstupu/výstupu (EES) bude zaznamenávat vstupy a výstupy v schengenském prostoru pomocí otisků prstů a skenů obličeje.

Do poloviny roku 2025 zavede EU také Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS), který je podobný systému ETA ve Spojeném království.

ETIAS je rovněž digitální elektronický systém, který bude shromažďovat údaje a provádět předběžnou kontrolu všech státních příslušníků, kteří vstupují do schengenského prostoru bez víza.