Šéf společnosti Eurostar se připravuje na nový systém automatizované hraniční kontroly Evropské unie (EU) bez aplikace EES.
Generální ředitelka společnosti Eurostar Gwendoline Cazenaveová sdělila BBC, že aplikace Entry/Exit System (EES) nebude připravena ke spuštění.
Železniční společnost začala na nádraží St Pancras v Londýně instalovat více než 49 kiosků, aby se připravila na systém EES.
„Jde o to připravit tok zákazníků na nádraží a mít co nejvíce zaměstnanců, jako [much] prostor pro bezproblémový přechod zákazníků přes hranice,“ řekl Cazenave BBC.
Šéfka Eurostaru dodala, že „je si jistá, že [the EU] brzy nasadí [the app] „.
Mluvčí EU pro vnitřní věci Anita Hipperová již dříve uvedla, že aplikace EES bude připravena „od zahájení provozu systému EES„.
Jak systém vstupu/výstupu funguje bez aplikace EES
Nový automatizovaný systém hraničních kontrol EU, systém vstupu/výstupu (EES), nahradil razítkování pasů na hranicích.
Místo toho bude systém EES zaznamenávat vstupy a výstupy cestujících pomocí biometrických údajů, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
Zákony EU vyžadují, aby cestující při prvním vstupu do schengenského prostoru zaregistrovali před hraničním úředníkem údaje o obličeji a otiscích prstů.
Návštěvníci EU mohou při dalších návštěvách snadno ověřit svůj vstup a výstup pomocí skenování obličeje nebo otisků prstů.
Systém EES uchovává biometrické údaje cestujících po dobu tří let nebo do vypršení platnosti pasu, podle toho, co nastane dříve. Při každé návštěvě obnovuje čas ukládání dat.
Pokud však cestující znovu navštíví schengenský prostor poté, co platnost jejich údajů vyprší, musí své biometrické údaje znovu zaregistrovat u hraničního úředníka.
Systém EES bude mít dopad na všechny cestující ze zemí mimo EU, a to jak na návštěvníky bez víz, tak na držitele krátkodobých schengenských víz, včetně britských občanů.
Podle nového průzkumu EES téměř čtvrtina z 2 000 občanů Spojeného království uvedla, že kvůli EES možná „odloží“ cestu do bloku EU.“
Přibližně polovina respondentů uvedla, že se jim nelíbí, že by jejich biometrické údaje byly zachyceny nebo uloženy v systému EES.
Varování před dlouhými zdrženími na hranicích mezi Spojeným královstvím a EU
Průzkum EES také ukázal, že 38 % respondentů uvedlo, že by si návštěvu schengenského prostoru rozmysleli kvůli možnosti dlouhého zdržení.
Několik úředníků z oblasti cestovního ruchu a dopravy varovalo před možným zdržením na hranicích, až bude systém EES zaveden.
Důvodem je především to, že cestující potřebují čas na dokončení první registrace do systému EES před hraničním úředníkem.
Očekává se, že zpoždění budou větší na hranicích s protilehlými kontrolami, jako je přístav Dover, terminály Eurostar a Eurotunel.
Francouzská pohraniční policie provádí při odjezdu ze Spojeného království imigrační kontroly.
Přístav Dover a místní úřady varovaly před 14hodinovým zdržením na hranicích kvůli dlouhým frontám. Cestující musí nejprve vystoupit z vozidla a zaregistrovat své biometrické údaje do systému EES.
Dlouhé fronty na hranicích by měly dopad i na okolní oblasti, kde by způsobily dopravní zácpy a narušení ekonomiky.
Na druhou stranu se v souvislosti s vysokorychlostní železnicí High Speed 1 (HS1) hovořilo o možném omezení počtu cestujících, aby se předešlo dlouhým frontám.
Aplikace EES by mohla zkrátit dlouhé fronty
Železniční společnosti HS1 a Eurostar navrhly, že biometrická registrace v předstihu a mimo hranice by usnadnila práci.
Cílem aplikace EES, kterou EU vyvíjí, je zkrátit dobu čekání cestujících při registraci biometrických údajů na hranicích.
Šéf Eurostaru Cazenave je přesvědčen, že aplikace EES by mohla zajistit hladší průběh.
Podle UAF však letiště ve Švédsku, kde byly testy aplikace EES prováděny, „nebyla nadšena“.
Nicolas Paulissen, generální delegát UAF, vyjádřil zklamání, že „to nebude mít velký dopad na čekací doby“.
Aplikace EES podle něj není „zázračným řešením“, protože nepořizuje fotografie ani nezaznamenává otisky prstů.
Rozhodnutí každého členského státu EU používat aplikaci EES bude navíc dobrovolné.
„Neexistuje „žádná právní povinnost ji využívat“,“ řekla Anitta Hipper.
Výzvy k odložení zavedení systému EES
Ředitel společnosti P&O pro provoz trajektů požádal EU o odložení systému EES do doby, než bude aplikace EES připravena.
Francouzský svaz letišť (UAF) nicméně uvedl, že EU je pevně rozhodnuta zavést systém EES od listopadu 2024, a to i bez aplikace.
Francouzský svaz letišť již dříve oznámil, že jedná s EU o odložení spuštění systému EES na první čtvrtletí roku 2025.
Francie bude hostit olympijské a paralympijské hry v roce 2024 od 26. července do 11. srpna a od 28. srpna do 8. září.
Vzhledem k očekávanému provozu v souvislosti s olympijskými hrami nemohly být na pařížských letištích v tomto období prováděny žádné stavební práce.
Pařížská letiště tak možná nebudou schopna zřídit dostatečný počet kiosků EES pro efektivní sběr biometrických údajů.
Thomas Juin, prezident UAF, řekl: „Hrozí opravdu dlouhé fronty.“
Zdůraznil také, že bez větších policejních zdrojů by se zvýšilo riziko chaosu na hranicích.