Britští hudebníci budou i nadále čelit problémům při cestování po Evropě kvůli pravidlům pro cestování po brexitu.
Evropská unie (EU) podle listu Financial Times potvrdila, že nezmírní stávající vízovou a dopravní povinnost pro umělce ze Spojeného království (UK).
Tento nedávný vývoj v oblasti obnovy vztahů s EU zanechal v hudebním průmyslu mnoho frustrovaných lidí.
Po odchodu Spojeného království z EU v roce 2020 ztratili hudebníci možnost volně cestovat po Evropě.
Omezení cestování po brexitu je donutilo orientovat se v nových, složitých systémech pracovních povolení a logistiky.
Přísná pravidla pro cestování hudebníků po Brexitu
Dříve mohli umělci v rámci politiky volného pohybu cestovat po Evropě bez víz nebo zvláštních povolení.
To umožnilo snadné a cenově dostupné turné, které bylo důležité zejména pro menší skupiny a nezávislé hudebníky.
Po brexitu se však umělci při plánování evropských turné potýkají s řadou překážek.
Britští umělci nyní potřebují pracovní povolení, víza a povolení k přepravě svého vybavení v závislosti na zemi, do které přijíždějí.
Některé země EU se pokusily tuto zátěž zmírnit zvláštním vízovým režimem pro kulturní umělce.
Celkový proces je však pro britské umělce, kteří se snaží vycestovat na kontinent, stále výrazně dražší a časově náročnější.
Kampaně jako Face The Music usilují o to, aby britská vláda vyjednala lepší podmínky pro umělce.
Opakovaně vyjádřila obavy, že tyto překážky ohrožují pověst a budoucnost britských umělců vystupujících v zahraničí.
Nepřiměřeně se to dotklo menších, nezávislých umělců, protože turné v Evropě se kvůli dodatečným nákladům stalo finančně neúnosným.
Podle zdrojů by si zmírnění současných pravidel pro cestování vyžádalo změnu dohody o obchodu a spolupráci mezi EU a Spojeným královstvím.
To zahrnuje nové projednání celních politik, silniční přepravy a služeb.
Evropská komise však uvedla, že v současné době není připravena uvažovat o novém projednání dohody o volném obchodu.
Rána volebním slibům labouristů
Labouristická strana Spojeného království před volbami v roce 2024 slíbila, že podpoří britské umělce na turné vyjednáváním o snazším přístupu do EU.
Do svého manifestu zařadila návrh na bezvízový styk pro britské hudebníky a další umělce.
Mnozí doufali, že se tím zmírní zátěž, s níž se potýkají pracovníci v hudebním průmyslu.
Naděje premiéra sira Keira Starmera na obnovení a zlepšení vztahů s EU, který byl nyní zvolen do funkce, se ocitly na mrtvém bodě.
EU uvedla, že plán labouristů na dohodu, která by umožnila britským odborníkům pracovat v EU, je obtížně realizovatelný.
Trvá na tom, že dohoda o mobilitě mladých lidí za účelem práce a cestování bude „nezbytným prvkem“ jakékoli nové dohody se Spojeným královstvím.
Spojené království však návrh Bruselu na všeobecnou dohodu o mobilitě mladých lidí odmítlo, a to pod sílícím tlakem z obou stran Lamanšského průlivu.
Zdůraznila, že se nevrátí na jednotný trh EU ani nevytvoří celní unii s blokem.
Žádná jasná cesta ke zmírnění pravidel po Brexitu
Zmírnění pravidel pro cestování britských hudebníků a umělců po brexitu je jen jedním z dílků skládačky.
Kromě návrhu na mobilitu mladých lidí, opětovného připojení k jednotnému trhu EU a volného pohybu je třeba diskutovat o dalších aspektech.
Brusel rovněž varoval členské státy EU, že bezpečnostní dohoda by mohla Spojenému království umožnit lepší přístup k financování obrany ze strany EU.
Jakýkoli pokus o to by mohl narušit dohodnuté podmínky v dohodě TCA, protože pravidla EU omezují možnost společností mimo EU účastnit se systémů.
Součástí manifestu Labouristické strany byla také „veterinární dohoda“, která má omezit hraniční kontroly při vývozu potravin a rostlin.
Pokud EU přijme veterinární dohodu Spojeného království, Londýn se musí řídit pravidly EU a převzít úlohu u Evropského soudního dvora.
Spojené království rovněž usiluje o dohodu, která by umožnila odborníkům využívat své kvalifikace v zemích druhé strany.
Ve zprávě se však uvádí, že takováto ujednání „nejsou vždy jednoduchá“.
Spojené království a EU musí dosáhnout nějaké formy kompromisu, aby se vztahy obnovily v zájmu obou stran.