Postižené rodiny a skupiny obhájců práv napadly zvýšení MIR u vrchního soudu.
Ministerstvo vnitra zvýšilo MIR pro rodinná víza na 29 000 liber ročně od dubna 2024.
Každý, kdo žádá o vízum, aby si mohl přivézt blízkou osobu ze zahraničí, musí vydělávat 29 000 liber ročně.
MIR se na začátku roku 2025 opět zvýší na 38 700 liber, což je stejná částka jako mzdová hranice pro kvalifikované pracovníky.
Podle organizace Reunite Families UK (RFUK) toto opatření porušuje Úmluvu OSN o právech dítěte.
Právníci budou tvrdit, že plánované zvýšení MIR vedlo k tomu, že mnoho dětí bylo odděleno od svých rodičů žijících mimo Spojené království.
Důvodem je, že britský sponzor nemohl splnit požadavky na příjem nebo úspory v rámci MIR.
Tvrdí také, že politika je diskriminační na základě pohlaví a etnického původu.
Je to proto, že ženy a menšiny statisticky častěji vydělávají méně, než je požadovaná částka.
Cílem soudního přezkumu je řešit nespravedlnost a obtíže, které tato politika způsobuje.
Zpochybní právní základ pro zvýšení a to, zda se rozhodnutí řídilo oficiálním doporučením vlády Spojeného království.
Požadavek na minimální příjem v rámci rodinného víza ve Spojeném království
V roce 2012 Spojené království zavedlo požadavek minimálního příjmu (MIR) pro rodinná víza.
Britští občané a usedlí občané musí vydělávat alespoň 18 600 liber ročně, aby mohli sponzorovat manžela/manželku nebo partnera/ku ze zemí mimo Evropský hospodářský prostor (EHP).
Manžel/manželka nebo partner/partnerka, kteří nejsou občany žádného z členských států Evropské unie (EU), Norska, Islandu, Lichtenštejnska nebo Švýcarska.
S přibývajícími dětmi se MIR zvyšuje: 22 400 GBP za jedno dítě a dalších 2 400 GBP za každé další dítě.
Cílem této politiky je zajistit, aby se rodiny mohly finančně zajistit samy, aniž by se musely spoléhat na veřejné prostředky.
Je to poprvé po více než deseti letech, kdy byl britský MIR aktualizován.
Ministerstvo vnitra uvedlo, že se změnil příjem, který rodina potřebuje k tomu, aby byla soběstačná a nebyla závislá na veřejných prostředcích.
V informačním listu se zdůrazňuje, že rodiny mohou zvýšené MIR splnit i jinak.
Úspory se mohou započítávat do splnění MIR spolu s nižšími příjmy nebo samostatně.
Nebude již také existovat samostatný podřízený prvek MIR.
Tím je zajištěno, že se britským státním příslušníkům dostane stejného zacházení jako kvalifikovaným migrujícím pracovníkům bez ohledu na sponzorované děti.
Námitka proti MIR u Vrchního soudu
Politika, která byla poprvé oznámena v prosinci 2023, čelila značné kritice za to, že je příliš přísná a diskriminační.
Je obviňován z rozdělování párů různých národností a rozdělování rodin.
Mnozí tvrdí, že většina obyvatel Spojeného království vydělává příliš málo na to, aby po zvýšení MIR mohla ve Spojeném království živit zahraničního manžela či manželku.
RFUK tvrdila, že příjmová hranice neúměrně postihuje ženy, etnické menšiny a osoby s nižšími příjmy.
„Pro komunitu, kterou zastupujeme, bylo toto zvýšení naprostým překvapením,“ řekla Caroline Coombsová z RFUK deníku The Guardian.
Uvedla, že změna přišla „v době, kdy se lidé v celém Spojeném království potýkají s neúprosnou krizí životních nákladů“.
Coombs řekl, že „vláda je potrestala“, protože jim znemožnila „jejich sen o společném rodinném životě“.
Tessa Gregory, partnerka advokátní kanceláře Leigh Day, která zastupuje RFUK, uvedla, že nová politika byla přijata „bez řádné analýzy a v rozporu s rozhodujícími veřejnoprávními povinnostmi“.
„RFUK bude žádat Soudní dvůr, aby rozhodnutí zrušil, protože ministr vnitra jednal nezákonně,“ zdůraznila.
Výbor lordů tvrdí, že zvýšení MIR je nespravedlivé
Cílem žaloby u Nejvyššího soudu je zrušit nebo změnit tuto politiku tak, aby byla spravedlivější.
Coombs z RFUK doufá, že soudní přezkum umožní ministrům Parlamentu „prosazovat lepší a humánnější politiku rodinné migrace“.
Doufá, že to bude „takový, který nebude diskriminovat na základě příjmu“.
Místo toho by nová politika měla uznat „hodnotu dvojic a rodin“ pro ekonomiku a společnost.
Výbor pro kontrolu sekundární legislativy Sněmovny lordů vyjádřil obavy, že nové nařízení MIR by nespravedlivě postihlo oblasti s nízkými příjmy.
Ukázala, jak nový požadavek na minimální příjem ovlivňuje různé oblasti.
„Osoba žijící v Londýně má mnohem větší pravděpodobnost, že bude mít právo přivést si do Spojeného království svého partnera, než osoba žijící na severovýchodě,“ uvádí se v dokumentu.
Lord Thomas z Cwmgieddu, člen kontrolního výboru, zdůraznil, že je třeba nová nařízení vyhodnotit, aby bylo možné plně pochopit jejich důsledky.
Kontrolní výbor vzal na vědomí, že vláda by mohla vytvořit různé přiměřené požadavky na minimální příjem.
Ministerstvo vnitra musí ještě předložit posouzení dopadů návrhů, včetně otázek rovnosti.
Tvrdí však, že nová politika MIR má zásadní význam pro pomoc rodinám, aby se samy uživily, aniž by byly závislé na veřejných zdrojích.
Tvrdí, že příjmová hranice je rozumným opatřením k udržení hospodářské stability a kontrole přistěhovalectví.
Možné výsledky a důsledky
Rozhodnutí Nejvyššího soudu v této věci může mít významné důsledky pro imigrační politiku ve Spojeném království.
Pokud soud rozhodne ve prospěch stěžovatelů, mohlo by to vést k revizi nebo zrušení požadavku na minimální příjem, což by umožnilo sloučení více rodin.
Naopak, pokud vláda zvítězí, zůstane tato politika v platnosti a dotkne se tisíců rodin.
Právní experti, obhájci lidských práv a postižené rodiny budou pozorně sledovat výsledek tohoto případu.
Má potenciál změnit podobu přistěhovalecké politiky Spojeného království a řešit dlouhodobé obavy o spravedlnost a rovnost.