Ve Spojeném království (UK) probíhají přípravy na spuštění systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU).
Podle BBC přístav Dover zřídil oddělený prostor pro autobusy, zatímco osobní automobily a ostatní vozidla používají běžné jízdní pruhy.
Plány na rekultivaci mořského přístaviště a vytvoření většího prostoru přispějí k hladšímu chodu provozu.
Předpokládaný časový plán rekultivace doku se však nebude shodovat se zavedením systému EES v říjnu 2024.
Kvůli omezenému prostoru se v přístavu již nyní tvoří v době dopravní špičky dlouhé fronty.
Zástupci dopravy a místní komunity v Kentu varovali před čtrnáctihodinovými zpožděními v přístavu, jakmile bude systém EES v provozu.
Dlouhé fronty by také vytvořily obrovské dopravní zácpy, které by zablokovaly přístup do města a ovlivnily by místní ekonomiku.
„Musíme překonat několik zásadních problémů,“ uvedl podle TTG Media výkonný ředitel přístavu Dover Doug Bannister.
Dodal však, že to lze provést „při správné spolupráci mezi průmyslem a vládou.
„Můžeme zajistit, že budeme mít nástroje, které nám umožní poskytovat nejchytřejší, nejplynulejší a nejudržitelnější cestování dlouho do budoucna, a podpořit tak ekonomiku Kentu i celé země,“ řekl Bannister.
Kontroly EES v přístavu Dover
Výkonný ředitel uvedl, že cílem plánů EES přístavu Dover je „minimalizovat dobu zdržení, fronty a samozřejmě zácpy na silniční síti a v celém městě“.
Cestující v autobusech se budou registrovat do systému EES v západních docích přístavu Dover, což je oddělený prostor od hlavního odbavovacího prostoru přístavu.
V západních docích budou k dispozici autobusové haly a nové kiosky, kde si cestující budou moci zaregistrovat své pasy a biometrické údaje.
Bannister uvedl, že cestující v autobusech musí vystoupit, zaregistrovat své údaje a znovu nastoupit do svého autobusu.
„Autobus bude zapečetěn a přijede sem na přístaviště trajektů,“ vysvětlil.
Výkonný ředitel společnosti Dover dodal: „Pokud je pečeť neporušená, autobus pokračuje přímo k odbavení.“
Na druhou stranu auta a další vozidla budou využívat běžné jízdní pruhy. Pro ochranu před povětrnostními vlivy bude instalován přístřešek.
Bannister uvedl, že cestující v autech „přivítá jeden z našich agentů s tabletem“, který jim pomůže zaregistrovat jejich údaje do systému EES.
Prodlouží se však doba, po kterou bude nutné projít hraniční kontrolou v přístavu Dover.
Kvůli registraci v systému EES by se doba prodloužila ze 45 až 90 sekund na několik minut nebo více na osobu.
Do léta 2025 plánuje přístav Dover přesunout kontroly EES pro osobní automobily do západních doků po rekultivaci půdy, aby se vytvořil větší prostor.
Do září 2027 plánuje také rozšířit prostor pro odbavení, aby bylo možné zvládnout případné dlouhé fronty.
Systém EES by mohl odradit od přejezdu autobusů přes kontinent.
Autobusové společnosti se obávají, že systém EES bude mít negativní dopad na zákaznickou zkušenost.
Obchodní ředitel společnosti Roselyn Coaches se sídlem v Cornwallu James Church uvedl, že jakékoli další zpoždění by se podepsalo na cestujících i řidičích.
Než jejich autobusy dorazí do Doveru, jsou cestující na cestě už několik hodin a dlouhé čekání by bylo jen únavné.
Church uvedl, že autobusu s 50 až 70 cestujícími by trvalo „poměrně dlouho“, než by se všichni zaregistrovali do systému EES.
Dodal, že společnost nechce, aby systém EES odrazoval od cestování kontinentálními autokary tím, že by kazil zážitek z cestování.
Pro společnost by to také znamenalo vyšší náklady, protože řidiči by mohli kvůli zpožděním překročit limit hodin.
Očekává se, že systém EES způsobí velké narušení cestování
Systém EES zaznamenává pomocí biometrických údajů vstupy cestujících do schengenského prostoru a výstupy z něj. Nahradí ruční vydávání razítek do pasu.
Dva parlamentní výbory Spojeného království vyzvaly vládu, aby přesvědčila EU k odkladu spuštění systému EES. Tvrdí, že země není připravena.
Jeden z výborů uvedl, že spuštění systému EES bude náročnější, protože se časově shoduje s rozsáhlým zaváděním britského elektronického cestovního povolení (ETA).
Hlavní obavou jsou očekávaná dlouhá zpoždění. Jakmile je systém EES aktivní, musí cestující při prvním vstupu do EU zaregistrovat biometrické údaje.
Všichni držitelé krátkodobých víz a státní příslušníci třetích zemí musí před hraničním úředníkem EU zaregistrovat sken obličeje a otisků prstů.
Jejich údaje budou v systému uloženy po dobu tří let. Doba uložení se obnoví při každém vstupu do schengenského prostoru.
Pokud však po třech letech znovu navštíví EU, musí své biometrické údaje znovu zaregistrovat u pohraničníka.
Dlouhé fronty se podle předpovědí ještě zhorší na hranicích mezi Spojeným královstvím a EU, kde jsou vedle sebe umístěny kontroly. Patří mezi ně přístav Dover v Kentu, nádraží St. Pancras v Londýně a tunel pod kanálem La Manche ve Folkestone.
Souběžné kontroly znamenají, že příslušníci pohraniční stráže EU provádějí imigrační kontroly cestujících ještě na území Spojeného království.
Společnost Get Link, provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem, investovala 80 milionů eur do přípravy svých terminálů Coquelles a Folkestone na systém EES.
Nedávno dokončila novou krytou průjezdnou halu, která pojme současně až 60 osobních vozidel.
Na druhou stranu společnost Eurostar instaluje více kiosků, elektronických bran (eGates) a ručních budek, které mají cestujícím pomoci s registrací EES.
V případě potřeby je také připraven otevřít přeplněnou oblast v době špičky.
Společnosti GetLink i Eurostar přislíbily, že po spuštění systému EES nebude na jejich terminálech docházet k chaosu a zpožděním.