Výbor pro spravedlnost a vnitřní věci Sněmovny lordů vyjádřil pochybnosti o účinnosti nového systému elektronického cestovního povolení (ETA) při zvyšování bezpečnosti hranic.
Upozornila, že „příliš rychlé“ zavedení systému ETA by mohlo podkopat „důvěru veřejnosti“ ve správu hranic Spojeného království.
Výbor dodal, že „potenciálně nekoordinovaný přístup vlády k provádění“ by mohl způsobit „velké narušení cestování“ na hranicích.
„Vláda, pohraniční síly a veřejnost musí být připraveny,“ uvedl v tiskové zprávě lord Foster z Bathu, předseda výboru.
Dodal: „O těchto změnách je třeba informovat přednostně.“
Lord Bath poznamenal, že v Doveru a Kentu již došlo ke značnému narušení v důsledku zpoždění na hranicích.
Cestující ve Spojeném království také trpí „dlouhými frontami na letištích, když jsou systémy nefunkční“, jako byl nedávný výpadek elektronických vstupních bran.
Lord Bath zdůraznil, že „plánování postupného a dobře koordinovaného zavádění nových systémů je nezbytné“, aby se předešlo podobnému chaosu na hranicích.
Po prozkoumání připravovaných nových systémů hraničních kontrol zveřejnil výbor dopis ministru pro legální migraci a hranice Tomu Pursgloveovi.
Šetření se týkalo plošného zavedení systému ETA ve Spojeném království před koncem roku.
Zahrnovala také systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU) a ETIAS neboli Evropský systém pro cestovní informace a povolení.
EU uvedla, že systém EES bude v provozu do října 2024, zatímco systém ETIAS bude spuštěn v polovině roku 2025.
Účinnost systému ETA při ochraně hranic Spojeného království
Lord Bath zdůraznil, že výbor podporuje „pokročilé shromažďování dalších informací“ o krátkodobých návštěvnících bez víza.
„Máme však pochybnosti o tom, zda ETA dokáže splnit své původní cíle,“ uvedl v tiskové zprávě.
Předseda výboru uvedl, že pochybnosti pramení z „nejistoty ohledně kvality dostupných údajů o návštěvnících“.
Výbor uvedl, že existují „oprávněné obavy“ z toho, že nemáme „přístup v reálném čase“ do klíčové databáze EU.
Dodala, že se mohou vyskytnout i problémy se spolehlivostí „údajů poskytovaných některými zeměmi“.
Výbor navrhl rozšířit otázky v žádosti ETA, aby bylo možné získat více informací o každém cestujícím.
Trvala také na tom, aby vláda co nejdříve jmenovala nového nezávislého hlavního inspektora pro hranice a přistěhovalectví.
„Kontrola ETA by měla být prioritou,“ zdůraznil Výbor.
ETA pro tranzitní cestující
Podle Výboru pro spravedlnost a vnitřní věci je „oprávněnost požadavku, aby tranzitní cestující měli ETA, nejasná“.
„Nejsme přesvědčeni, že by tranzitní cestující měli vyžadovat ETA,“ řekl lord Bath.
Dodal, že je to „v neposlední řadě kvůli významnému ekonomickému dopadu, který to bude mít na letiště Heathrow“.
Letiště Heathrow, britské letecké společnosti a další letecké skupiny uvedly, že požadavek na ETA pro tranzitní cestující staví Spojené království do velmi nevýhodné pozice.
Thomas Woldbye, generální ředitel letiště Heathrow, uvedl, že ETA pro tranzitní cestující omezuje globální propojení Spojeného království.
ETA představuje dodatečné náklady, které mohou vést cestující k tranzitu přes jiná evropská letiště, která jej umožňují zdarma.
Možná se to již projevuje, protože letiště Heathrow zaznamenalo nejnižší měsíční podíl transferové dopravy za více než deset let.
Letiště Heathrow a britské letecké společnosti se spoléhají na přestupující cestující a lety, aby si udrželo status centrálního světového uzlu.
To má zásadní význam pro cestovní ruch, obchod a mezinárodní spojení ve Spojeném království, protože poskytuje cestujícím z Londýna pohodlný přístup do světových destinací.
ETA a společná cestovní oblast
Výbor je rovněž znepokojen tím, jak bude vláda prosazovat ETA ve společném cestovním prostoru (CTA).
Výbor zejména uvedl, že by to mohlo negativně ovlivnit „přeshraniční cestovní ruch v Severním Irsku“.
Téměř 70 % turistů přijíždí do Severního Irska z Irské republiky.
Mnozí severoirští úředníci a odborníci na cestovní ruch poukazují na reálné riziko, že by ETA mohla ohrozit severoirskou ekonomiku cestovního ruchu.
Obávají se, že nezávislí cestovatelé a touroperátoři by mohli Severní Irsko vyřadit ze svých tras kvůli dodatečným nákladům na ETA.
Výbor však nedoporučil výjimku z ETA pro krátkodobé návštěvníky přijíždějící do Severního Irska z Irské republiky.
Místo toho „vyzývá vládu, aby pracovala na řešení“ a „vyjasnila postavení“ těchto návštěvníků.
Provádění dohody ETA na otevřené pozemní hranici mezi Irskou republikou a Severním Irskem by mohlo být rovněž problematické.
Cestující, kteří překračují otevřenou pozemní hranici, aniž by věděli, že potřebují ETA, mohou neúmyslně porušit imigrační zákony.
Toho by se také dalo využít jako potenciální mezery v celkové účinnosti nového systému hraničních kontrol ve Spojeném království.
Potenciální velké narušení cestování na hranicích
Výbor pro spravedlnost a vnitřní věci uvedl, že „harmonogram provádění změn na hranicích je velmi ambiciózní“.
Informovanost veřejnosti o připravovaném novém systému hraničních kontrol je „omezená“.
Podle průzkumu více než polovina občanů Spojeného království neví o systému hraničních kontrol EU EES.
„Jsme znepokojeni tempem změn vzhledem k současným nedostatkům v informovanosti,“ řekl lord Bath.
Výbor konstatoval „nedostatečnou koordinaci s EU při zavádění jejích programů“.
Zdůraznila, že „problémy a zpoždění [are] pravděpodobně nastanou“, pokud budou britský systém ETA i systém EES EU zavedeny současně.
Lord Bath zdůraznil, že je třeba více času na rychlé řešení problémů, které se objeví v počátečních fázích zavádění nových systémů hraničních kontrol.
Cestovní a dopravní úředníci hlásí možná 14hodinová zpoždění v přístavu Dover a hadovité fronty na nádraží St.Pancras, jakmile bude systém EES aktivní.
Aplikace, která má zkrátit fronty na hranicích a pomoci cestujícím s registrací pasových a biometrických údajů předem, nebude připravena pro spuštění systému EES.
Ministr dopravy Guy Opperman uvedl, že systém hraničních kontrol EU EES bude spuštěn po dobu šesti měsíců.