Od roku 2024 budou mít někteří cestující možnost procházet bezpečnostními kontrolami na letištích Spojených států (USA) samostatně.
Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) se chystá otestovat novou „samoobslužnou“ technologii detekční kontroly. Zkušební provoz bude zahájen v lednu 2024 na mezinárodním letišti Harryho Reida v Las Vegas.
Cílem samokontroly je zvýšit efektivitu na bezpečnostních kontrolách a zkrátit čekací dobu. Snaží se také udržet stabilní počet zaměstnanců TSA s rostoucím počtem cestujících v letecké dopravě.
„Podobně jako samoobslužné kiosky v restauracích rychlého občerstvení a restauracích s obsluhou umožňuje samoobslužná kontrola cestujícím v programu Trusted Traveler dokončit proces bezpečnostní kontroly na vlastní pěst,“ uvedl v tiskové zprávě vedoucí programu Screening at Speed Dr. John Fortune.
Členové programu TSA PreCheck budou mít k dispozici samokontrolu, která jim umožní provést vlastní skenování těla.
TSA Precheck je vládní program USA, který umožňuje cestujícím nízkorizikových leteckých společností využít zrychlený proces bezpečnostní kontroly na amerických letištích. Začala v roce 2013 a v současné době má více než 10 milionů aktivních účastníků.
Očekává se, že cestující, kteří využijí samoobslužnou službu, projdou procesem kontroly rychleji a s minimální asistencí pracovníků TSA (TSO).
Fortune dále vysvětlil: „Cestující budou používat systémy pro kontrolu cestujících a příručních zavazadel u jednotlivých konzolí nebo u samotných kontrolních pásů, čímž se sníží počet prohlídek a kontrol zavazadel, které musí pracovníci TSO provádět, a uvolní se jim čas, který mohou věnovat náročnějším aspektům kontrolních operací.“
Samostatná kontrola by nenahradila stávající bezpečnostní kontroly, ale mohla by zkrátit čekací dobu a snížit pracovní zátěž pracovníků TSA.
Jak funguje samokontrola TSA PreCheck
Logistická společnost Vanderlande, známá vývojem automatických skenerů zavazadel, navrhla koncept samokontroly, který bude mít na letišti v Las Vegas premiéru v lednu.
Po vložení osobních věcí do automatického skeneru se cestující setkají se čtyřmi oddělenými stanicemi s jednotlivými portály pro osobní prohlídku.
Každý portál má automatické vstupní a výstupní dveře. Když na cestujícího přijde řada, vstoupí do portálu a vstupní dveře se automaticky zavřou.
Každým krokem cestující provede videoprůvodce. To zahrnuje zaujmutí správného postoje s rukama nad hlavou, podobně jako u tělesných skenerů v běžné bezpečnostní frontě. Poté cestující projdou skenováním pomocí milimetrových vln.
Pokud při kontrole těla neuspějí, třeba kvůli předmětu ponechanému v kapse, na obrazovce videa se zvýrazní oblast pro odstranění předmětu. Vstupní dveře se znovu otevřou a cestující mohou vyjmout předmět a nastoupit zpět.
Po úspěšné kontrole si cestující projdou výstupními dveřmi pro svá zavazadla a pokračují do terminálu.
Další návrhy pro samovyšetřovací kontroly
TSA v současné době testuje tři další prototypy samoobslužného designu, z nichž každý má pro cestující trochu odlišný postup.
Společnost Micro-X navrhla dvě různá řešení pro samokontrolu cestujících.
První z nich se skládá z jednotlivých promítacích konzolí, které jsou založeny na podech. Tyto konzole zahrnují kompaktní systém pro detekční kontrolu příručních zavazadel a plochý panel pro detekční kontrolu cestujících.
Druhým řešením je malý rentgenový systém počítačové tomografie (CT) určený pro kompaktní příruční zavazadla a osobní samovyšetření.
Další návrh, tentokrát od společnosti Voxel Radar, obsahuje stínicí panely „v pohybu“. Panely budou skenovat cestující v reálném čase, když budou pokládat svá příruční zavazadla na kontrolní pás.
Různé prototypy samokontrolních systémů již byly testovány na Národním letišti Ronalda Reagana ve Washingtonu a v Atlantic City.
Bezkontaktní cestovní a digitální systémy
Mnoho zemí po celém světě modernizuje a digitalizuje své systémy, aby cestujícím poskytlo bezproblémovější cestování.
Letiště po celém světě zavádějí biometrické údaje pro rychlejší a efektivnější cestování. Spojené království (UK) již na některých vstupních místech používá elektronické pasové brány (eGates).
Letiště ve Frankfurtu v Německu, letiště v Dubaji a letiště Changi v Singapuru používají nebo budou používat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje, pro automatické ověřování a bezkontaktní cestování.
Velká Británie a Evropská unie (EU) rovněž digitalizují vízové a imigrační procesy. Spojené království přechází na elektronický záznam neboli eVisa. Zároveň bude brzy možné podat žádost o schengenské vízum online. Naopak EU se chystá zavést biometrický systém kontroly vstupu/výstupu (EES).
Velká Británie i EU zjednodušují imigrační proces pro předem ověřené cestující s nízkým rizikem pomocí britského elektronického cestovního povolení (ETA) a evropského systému pro cestovní informace a povolení (ETIAS).