Logistický průmysl Spojeného království (UK) vyjádřil obavy z možných zpoždění při zavádění nového systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU).
Společnost Logistics UK varovala, že zpoždění způsobená zavedením systému EES by mohla výrazně narušit dodávky zboží mezi Spojeným královstvím a EU.
Asociace logistického průmyslu vyzývá vládu k urychlenému přijetí opatření ke zmírnění rizik, která tato zpoždění představují.
Původně byl start rakety EES naplánován na listopad 2024. EU však potvrdila jeho odložení, čímž se průmyslu dočasně ulevilo.
Odvětví však potřebuje dlouhodobá řešení, která by zabránila narušení dodavatelského řetězce po spuštění systému.
Jak by zpoždění systému EES mohlo ovlivnit logistiku a obchod
Systém EES je nový automatizovaný systém, který zaznamenává vstupy a výstupy občanů a rezidentů ze zemí mimo EU do schengenského prostoru.
Jeho cílem je zvýšit bezpečnost na hranicích tím, že místo razítkování pasů bude shromažďovat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
Vyvolává však také obavy z možných zpoždění na frekventovaných hraničních přechodech, zejména v počátečních fázích provádění.
Nichola Mallonová, vedoucí oddělení obchodu a decentralizované politiky ve společnosti Logistics UK, vysvětlila význam této problematiky v tiskové zprávě.
„Dodavatelský řetězec ve Spojeném království je závislý na vývozu a dovozu zboží v době, kdy je potřeba – zpoždění by mohlo mít významný dopad na dostupnost zboží.“
Poznamenala, že Krátká úžina, kritická trasa dodavatelského řetězce mezi Doverem a Calais, je životně důležitým spojením pro obchod mezi Spojeným královstvím a EU.
Přepravuje se přes ni více než polovina veškerého zboží přepravovaného mezi Spojeným královstvím a EU, což z ní činí jednu z nejdůležitějších obchodních tras pro vývoz i dovoz.
Potenciální zpoždění způsobená novými biometrickými kontrolami EES by mohla způsobit dopravní zácpy, zejména v rušných přístavech, jako je Dover.
Jakékoli přetížení, narušení a zpoždění imigračních kontrol na této hranici bude mít negativní dopad na vývoz ze Spojeného království.
V nejhorším případě může dojít ke zpoždění až 14 hodin, což může logistickým společnostem, které již nyní pracují s nízkými maržemi, způsobit značné náklady.
Dodatečné náklady ve výši přibližně 1 100 liber na nákladní automobil by se nevyhnutelně přenesly na spotřebitele, což by mohlo vést ke zvýšení cen v obchodech.
To se týká zejména čerstvých produktů a dalšího zboží podléhajícího rychlé zkáze. Toto zboží je vždy dodáváno „just in time“ neboli přesně v okamžiku, kdy je potřeba.
Tento model provozu, který má minimální prostor pro zpoždění, tvoří významnou část obchodu přes Krátkou úžinu.
Kevin Green, ředitel pro politiku ve společnosti Logistics UK, zdůraznil, že zpoždění by také mohla „vést k nedostatku zboží, zejména v období dovozní špičky“.
Odklad systému EES je úlevou na pozadí přetrvávajících obav
Odvětví logistiky uvítalo, že EU odložila spuštění systému EES, protože to tomuto odvětví poskytuje prostor pro oddech.
Odborníci však varují, že bez výrazného zlepšení příprav by dopady systému EES mohly být závažné i po jeho uvedení do provozu.
Jedním z klíčových problémů je nedostatečné testování systému v ostrém provozu na mnoha kritických přístavech.
Podle některých zpráv Dover tuto technologii ještě neobdržel a mnoho francouzských přístavů ji ještě nevyzkoušelo.
Mallon vysvětlil, že zavedení systému vyžaduje řádné testování a řešení založené na aplikaci, které sníží tlak na hranicích.
„Dostupnost aplikace a ujištění, že IT systém, na němž je systém EES založen, je robustní, jsou nezbytné pro zajištění hladkého zavedení,“ řekla.
Green varoval, že zpoždění by také mohlo odradit některé dopravce z EU od dodávek do Spojeného království.
Dodatečné náklady by je mohly vést k tomu, aby místo toho spolupracovali s maloobchodníky v kontinentální Evropě.
Britská asociace pro mezinárodní nákladní dopravu (BIFA) rovněž vyjádřila obavy, že systém EES naruší činnost řidičů těžkých nákladních vozidel (HGV).
Ti, kdo často cestují mezi Spojeným královstvím a EU, by mohli mít problémy s dodržováním pravidla EU 90/180 dní.
Výzva k řešení založenému na spolupráci
Společnost Logistics UK vyzvala vládu Spojeného království, aby urychlila diplomatické úsilí s Evropskou komisí a zajistila hladké zavedení systému EES.
Bez jasné komunikace a řádného plánování budou rizika pro britský dodavatelský řetězec i nadále značná.
Mallon zdůraznil potřebu spolupráce mezi vládou Spojeného království, orgány EU a odvětvím logistiky.
„Spolupráce je klíčem k zajištění toho, aby byl systém EES prováděn způsobem, který minimalizuje narušení obchodu,“ řekla.
Spojené království je do značné míry závislé na dovozu z EU, zejména v zimních měsících, kdy je po čerstvých produktech vysoká poptávka, takže případná zpoždění způsobená systémem EES by mohla mít rozsáhlé dopady.
Odvětví logistiky usiluje o jasné vedení a spolupráci, aby zajistilo hladký průběh obchodu i při zavedení nových hraničních kontrol.