Cestující se musí připravit na dlouhá zdržení, jakmile bude spuštěn nový automatizovaný hraniční systém Evropské unie (EU).
Evropskému kontrolnímu výboru parlamentu Spojeného království (UK) byly předloženy další důkazy o novém systému vstupu/výstupu EU (EES).
Jeden z předložených důkazů varuje před možným 14hodinovým zpožděním cestujících, kteří překračují hranice Spojeného království a EU.
Nadměrná čekací doba je způsobena především tím, že cestující přijíždějí na hraniční kontroly osobními automobily nebo autobusy.
Cestující by museli vystoupit, zaregistrovat se a podrobit se biometrickým kontrolám, a pak by se vrátili do svého vozidla.
Podle systému EES musí občané třetích zemí cestující do schengenského prostoru na hranicích snímat otisky prstů a obličej.
Místo razítka do pasu při příletu bude systém EES vstupy a výstupy dokumentovat elektronicky pomocí biometrických údajů cestujícího.
Zavedení systému EES bylo několikrát odloženo, ale nyní se předpokládá, že bude spuštěno v říjnu 2024.
Další důkazy shromážděné výborem Spojeného království
Na slyšení, které se konalo 25. ledna 2024, předložilo několik stran písemné důkazy v Evropském kontrolním výboru britského parlamentu.
Rada městské části Ashford, obchodní sdružení UKinbound travel, Tourism Alliance, Eurostar a Airlines UK vyjádřily mimo jiné obavy z nadcházejícího zavedení systému vstupu/výstupu.
Z důkazů vyplynulo, že po zprovoznění systému EES je nadměrná čekací doba na hranicích velmi znepokojující.
Mezi další problémy, které vedou k dlouhým frontám na hranicích, patří dopravní zácpy na hlavních silnicích a možný pokles návštěvnosti některých místních podniků.
„Tyto důkazy vytvářejí znepokojivý obraz možných rizik spojených se zavedením systému vstupu/výstupu,“ uvedl v prohlášení Sir William Cash, předseda evropského kontrolního výboru britského parlamentu.
Dodal: „Je zřejmé, že tato politika by mohla mít velmi vážný dopad nejen na turisty a cestovní kanceláře, ale také na místní podniky. Žádám rozhodující činitele na obou stranách Lamanšského průlivu, aby tyto důkazy vzali na vědomí.“
Dlouhá zdržení na hranicích mají dopad na místní ekonomiku
Rada městské části Ashford uvedla, že cestující mohou v přístavu Dover čekat v „nejhorším“ případě až 14 hodin.
„Fronty pro turisty byly v nejhorším případě odhadnuty až na 14 hodin,“ uvedla Rada.
Představitelé přístavu Dover se již dříve vyjádřili, že systém vstupu/výstupu bude mít vážný dopad na trajektovou dopravu.
Důvodem je skutečnost, že systém „by nebyl schopen zpracovávat současné objemy osobních a zájezdových vozů“ kvůli omezenému prostoru.
Rada uvedla, že „bez použitelných systémů“ by systém EES značně narušil ekonomiku Kentu a Ashfordu a místní obyvatele.
Dlouhá zpoždění v přístavu by mohla způsobit ucpání hlavních silnic vozidly a zablokovat přístup k Eurotunelu ve Folkestone.
„Takové fronty způsobí obavy o blaho cestujících a budou mít významný dopad na místní komunity, zejména na města Dover, Folkestone a Ashford,“ zdůraznila Rada.
Organizace pro cestovní ruch Visit Kent rovněž uvedla, že zpoždění na hranicích může spustit systém řízení dopravy „Operation Brock“.
V průzkumu ze srpna 2023 uvedlo 13 procent podniků, že se počet návštěvníků kvůli operaci Brock snížil o jedno až 40 procent.
Více než 50 % atrakcí v Kentu uvedlo jako hlavní problém ztrátu návštěvnosti. Oproti tomu 38 % se obávalo narušení cestování a 21 % se obávalo operace Brock.
Systém EES je určen pro letiště, nikoli pro terminály v centru města.
Společnost Eurostar prohlásila, že systém Entry/Exit je vhodnější pro letiště než pro terminály v centru měst s omezeným prostorem.
Provozovatel vysokorychlostních vlaků uvedl, že zavedení nového hraničního systému EU bylo „jedinečnou výzvou“.
Důvodem je souběh hraničních kontrol, kdy se kontroly provádějí před odjezdem, a nikoli při příjezdu.
„EES bude představovat výzvu pro každodenní provoz na londýnském letišti St Pancras International,“ uvádí se v prohlášení společnosti Eurostar.
Provozovatel vlaků investoval 67 milionů liber do nové infrastruktury a zdokonalil procesy pro zvládání dopadu systému EES.
Společnost Eurostar upozornila, že bez modernizace by se na jejích terminálech mohly ve špičce tvořit více než hodinové fronty.
Na druhou stranu evropská veřejná společnost Getlink, která provozuje tunel pod Lamanšským průlivem, uvedla, že systém EES prodlouží celkovou dobu jízdy cestujících o pět až sedm minut.
Provozovatel vysokorychlostní železniční dopravy ve Velké Británii High Speed 1 rovněž prohlásil, že absence online předběžné registrace by „znamenala obrovský tlak na infrastrukturu na mezinárodním nádraží St Pancras“.
Společnost Eurostar rovněž varovala, že přizpůsobení se složitějším postupům hraniční kontroly může trvat delší dobu.
„Nebude to platit jen v prvních měsících, kdy se očekává, že se do systému EES přihlásí velké množství cestujících,“ uvedla společnost Eurostar.
Systém vstupu/výstupu je krokem vpřed pro cestování
I přes tyto problémy Eurostar tvrdí, že ukončení systému razítkování pasů je významným krokem vpřed.
Letecké společnosti, které při slyšení předložily důkazy, rovněž potvrdily, že systém EES bude z dlouhodobého hlediska přínosný.
Rovněž doporučili britským pohraničním orgánům, aby byly aktivní a vytvářely povědomí o novém systému, a minimalizovaly tak jeho narušení.
EES slíbil rychlejší hraniční kontroly, aniž by byla ohrožena bezpečnost.
Spolu se systémem EES zavede EU v polovině roku 2025 také nový systém ETIAS ( European Travel and Information and Authorization ).
Systém ETIAS je podobný britskému elektronickému cestovnímu povolení (ETA), které je povinné pro všechny občany Spojeného království, kteří nemají vízum.
Státní příslušníci bez vízové povinnosti, včetně občanů Spojeného království, potřebují k návštěvě schengenského prostoru EITAS.
Evropský kontrolní výbor Spojeného království se rovněž zabývá interoperabilitou systémů EES, ETIAS a ETA ve Spojeném království.