V lednu 2025 zahájí VisitBritain, národní turistická agentura Spojeného království, vzrušující kampaň s názvem Starring GREAT Britain.
Tato iniciativa zve cestovatele k prozkoumání slavných britských filmových lokací a k zážitkům inspirovaným oblíbenými filmy a televizními pořady.
Kampaň je oslavou dědictví Spojeného království viděného filmovou optikou.
Jejím cílem je představit rozmanité krajiny a historické památky, které zaujaly diváky po celém světě.
„Filmová a televizní turistika není jen o tom, jak si užít destinaci,“ vysvětlila Patricia Yatesová, generální ředitelka VisitBritain, v tiskové zprávě.
„Ale [it is] také zažívá kouzlo, které do těchto míst přináší film a vyprávění příběhů,“ dodala.
V září 2024 agentura hostila mediální partnery, aby si vyzkoušeli nabídku kampaně screen tourism.
Rostoucí trend screenové turistiky
Filmová turistika neboli „set-jetting“ se stává stále populárnější, protože fanoušci vyhledávají místa, která viděli ve svých oblíbených filmech a televizních pořadech.
Podle Britského filmového institutu tento fenomén ročně vynáší stovky milionů liber.
Průzkum VisitBritain ukazuje, že zájem o filmové a televizní lokace v Británii je stejně zvýšený – devět z deseti návštěvníků.
Z jejího průzkumu vyplývá, že 91 procent potenciálních návštěvníků z 20 zahraničních trhů touží navštívit filmová a televizní místa ve Spojeném království.
„Devět z deseti návštěvníků Velké Británie chce prozkoumat filmové a televizní lokace,“ řekl Yates.
Kromě toho připisuje popularitu rostoucí britské filmové turistiky nárůstu streamovacích platforem, které jsou dostupné milionům lidí po celém světě.
„Jejich růst je univerzálnější,“ řekl Yaates pro Euronews Travel.
Cesta po nejzajímavějších místech cestovního ruchu ve Spojeném království na obrazovce
Británie je již dlouho kulisou pro filmové a televizní trháky, které nabízejí vše od starobylých hradů až po moderní velkoměsta.
VisitBritain doufá, že propagací těchto a dalších míst přiláká cestovatele, aby prozkoumali skutečné prostředí jejich oblíbených filmových příběhů.
Kampaň Starring GREAT Britain upozorňuje na několik destinací, kde se návštěvníci mohou vydat po stopách svých oblíbených postav.
Britská filmová plátna nabízejí návštěvníkům nezapomenutelné zážitky a zároveň prohlubují jejich povědomí o roli Spojeného království ve světové kinematografii.
Nabízejí více než jen prohlídku památek, ale také možnost plně se ponořit do britského filmového světa.
Vana
Bath je známý svou georgiánskou architekturou a byl významným místem natáčení oblíbeného seriálu Bridgerton společnosti Netflix.
Fanoušci mohou navštívit Královský půlměsíc a užít si akce s regentskou tematikou, které je přenesou do doby honosných plesů a vysoké společnosti.
Hosté se mohou obléknout do dobových kostýmů a zažít elegantní taneční vystoupení přímo ze seriálu.
Oxford a Birmingham
Loňský film Wonka s Timothée Chalametem v hlavní roli se natáčel v prestižních oxfordských kolejích a historických památkách.
Milovníci čokolády se mohou svézt vlakem na sever do Birminghamu, kde se vyrábí slavná čokoláda Cadbury.
Hrad Alnwick, Northumberland
Tento hrad je známý díky své roli školy čar a kouzel v Bradavicích v sérii o Harrym Potterovi.
Toto historické místo nabízí výrobu hůlek, výcvik na košťatech a kouzelnické prohlídky, a proto je pro milovníky kouzelnického světa jako stvořené.
Manchester
Fanoušci Marvelu možná znají městské ulice tohoto města z marvelovského Kapitána Ameriky: První mstitel, kde ztvárnil město New York.
Black Country Living Museum, Birmingham
Toto muzeum pod širým nebem se výrazně objevilo v kriminálním seriálu Peaky Blinders společnosti Netflix.
Návštěvníci se mohou ponořit do drsné průmyslové éry zobrazené v seriálu.
Pláže ve Walesu
Milovníci středověké fantazie se mohou vydat na drsné pláže severního Walesu.
To byly pláže v pozadí seriálu HBO Dračí dům, prequelu ke Hře o trůny.
Cestovní ruch na obrazovce podporuje místní komunity
Cílem kampaně je rozšířit přínosy cestovního ruchu po celém Spojeném království, včetně méně známých destinací.
Kampaň „Starring GREAT Britain “ podporuje místní podniky a vytváří příležitosti pro kulturní výměnu, protože přitahuje návštěvníky i mimo velká města Spojeného království.
Yates vysvětluje, že cestovatelé dnes vyhledávají autentické zážitky, které pomáhají místním komunitám a malým podnikům.
Generální ředitel VisitBritain řekl: „Kavárny, restaurace a hospody mohou zůstat otevřené, protože přitahují návštěvníky z řad turistů.“
Navzdory velkému množství atrakcí Británie vyzdvihl Yates kompaktní rozlohu ostrova a efektivní vlakovou síť.
Díky tomu mohou zahraniční cestovatelé snadno objevovat zajímavosti po celé zemi, od měst až po pobřeží.
Kampaň VisitBritain je také v souladu s regenerativním cestovním ruchem, který zajišťuje, aby místní komunity prosperovaly a návštěvníci si užívali autentických zážitků.
Podle Yatese je Británie díky své bohaté historii a nadčasovým destinacím oblíbeným místem filmařů.
Díky partnerství s velkými filmovými studii a Britskou filmovou komisí se VisitBritain snaží přilákat produkci,
Ikonické památky a krajiny této země se tak budou na obrazovkách objevovat ještě dlouhá léta.
V roce 2024 navštívilo Británii téměř 39 milionů lidí, přičemž se očekává, že toto číslo poroste, jak se bude cestovní ruch vzpamatovávat z dopadů pandemie.
K tomuto oživení přispěly především americké a vracející se asijské trhy.
Převzetí vedení v roce 2025
V rámci kampaně Starring GREAT Britain nabízí VisitBritain více než jen dovolenou.
Turistická kampaň na plátně umožňuje cestovatelům vstoupit do svých oblíbených příběhů a stát se hvězdami vlastního filmového dobrodružství.
Nejžhavější britská filmová místa jsou připravena přivítat filmové nadšence, milovníky televize a všechny, kdo hledají jedinečný cestovatelský zážitek.
Vzhledem k tomu, že Británie se v kinematografii objevuje i nadále, odborníci očekávají, že agentura bude na tuto skutečnost upozorňovat i v dalších budoucích projektech.