Velká Británie přiznává, že není připravena na nové hraniční kontroly EU; lobbuje za mírnější zavedení kontrol pro Brity

| 1 srpna, 2024
Velká Británie přiznává, že není připravena na nové hraniční kontroly EU; lobbuje za mírnější zavedení kontrol pro Brity
Obrázek Gerd Altmann z Pixabay

Spojené království (UK) nedávno přiznalo, že není připraveno na nové hraniční kontroly Evropské unie (EU), tzv. systém vstupu/výstupu (EES).

Ministryně pro přistěhovalectví Seema Malhotraová v prohlášení pro Dolní sněmovnu uvedla, že země čelí problémům při provádění systému EES, píše The Telegraph.

Nově zvolená vláda „není spokojena s úrovní příprav“, kterou nastavila předchozí vláda.

Malhotra uvedl: „Nebylo dosaženo dostatečného pokroku při zajišťování minimalizace těchto dopadů (stejně jako dalších možných dopadů).“

Dodala, že k narušení bezpečnosti pravděpodobně dojde, až budou koncem letošního roku zavedeny nové hraniční kontroly EU.

Spojené království požádalo EU a členské státy o rozšíření opatření, aby se pokusilo zmírnit narušení cestování.

To zahrnuje i žádost francouzských pohraničníků, aby uvolnili kontroly otisků prstů u britských cestujících, když se v době dopravní špičky tvoří dlouhé fronty.

Nové hraniční kontroly EU a očekávaná zpoždění

Systém EES nahradí současný způsob ručního razítkování pasů na vnějších hranicích EU.

K zaznamenávání vstupu a výstupu státních příslušníků třetích zemí ze schengenského prostoru bude využívat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a rozpoznávání obličeje.

To se týká i státních příslušníků třetích zemí, jako jsou britští cestující, a držitelů krátkodobých víz.

Cílem tohoto systému, který bude spuštěn v listopadu tohoto roku, je zvýšit bezpečnost a efektivitu překračování hranic.

Přesto se očekává, že nové hraniční kontroly EU způsobí značné zpoždění kvůli prodloužení doby, kterou cestující potřebují k registraci svých biometrických údajů.

Dlouhé fronty se očekávají také na frekventovaných hraničních přechodech, jako je přístav Dover a tunel pod Lamanšským průlivem ve Folkestonu.

Doba odbavení vozidel by se mohla výrazně prodloužit, protože cestující musí vystoupit z auta, aby se zaregistrovali nebo poskytli biometrické údaje.

Dalším očekávaným místem, kde se bude muset doprava přerušit, je terminál Eurostar na nádraží St. Pancras v Londýně.

Tři hraniční přechody mezi Spojeným královstvím a EU jsou postaveny vedle sebe. To znamená, že francouzští pohraničníci provádějí imigrační kontroly cestujících před opuštěním Spojeného království.

Prodloužení doby odbavení kvůli systému EES by mohlo vést k dlouhým frontám a narušení cestování, zejména v době dopravní špičky.

Flexibilní přístup k implementaci systému EES

Velká Británie přiznává, že není připravena na nové hraniční kontroly EU; lobbuje za mírnější zavedení kontrol pro Brity
Obrázek Gerd Altmann z Pixabay

Malhotra zdůraznil, že vláda přijímá opatření ke zlepšení příprav na EES a k minimalizaci narušení cestování.

To zahrnuje jednání s EU a členskými státy o prodloužení nouzových opatření v případě, že se fronty stanou příliš dlouhými.

Jedním z opatření je, že francouzští pohraniční úředníci mohou v rušných hodinách zmírnit požadavek na skenování otisků prstů u britských cestujících.

Francouzská pohraniční stráž může v případě příliš dlouhých front povolit občanům Spojeného království překročení hranice bez snímání otisků prstů nebo skenování obličeje.

Tato flexibilita při provádění nových hraničních kontrol EU bude platit prvních šest měsíců po spuštění systému EES.

Malhotra uvedl, že vláda prosazuje prodloužení této flexibility i po období letních prázdnin, aby se předešlo dlouhému čekání a zpožděním.

Rozšíření pásma hraniční kontroly

Ministerstvo vnitra rovněž oznámilo novou legislativu, která umožní francouzským pohraničníkům pracovat v rozšířené zóně hraniční kontroly v přístavu Dover, jak informovala BBC.

V současné době je francouzská pohraniční stráž omezena na výkon služby ve východní části přístavu.

Díky tomuto novému zákonu se budou moci rozšířit a provádět kontroly i v západní oblasti.

Úředníci přístavu Dover vyčlenili západní část pro nové hraniční kontroly EU, které se týkají zejména cestujících v autokaru.

Toto rozšíření by mělo přispět k efektivnějšímu řízení toku osob, zejména až vstoupí v platnost systém EES.

Úředníci Spojeného království a Francie pracují na aktualizaci dohody o hraniční kontrole, která by umožnila rozšířit kontrolní zónu v přístavu Dover.

Kromě toho společnost Getlink, provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem, investovala do významné modernizace infrastruktury, například do nového krytého průjezdního prostoru pro kontroly EES.

Společnost Eurostar také investovala do dalších kiosků EES a je připravena uvolnit místo v případě, že by se fronty kvůli omezenému prostoru na nádraží St.Pancras protáhly.

Další opatření ke zmírnění zpoždění systému EES

Velká Británie přiznává, že není připravena na nové hraniční kontroly EU; lobbuje za mírnější zavedení kontrol pro Brity
Foto: Kelly přes Pexels

Nový systém je navržen tak, aby zvýšil bezpečnost. Britský ministr pro přistěhovalectví přesto zdůraznil, že by neměl nadměrně zatěžovat cestující nebo narušovat obchod a cestovní ruch.

Mezi další opatření k minimalizaci a zvládnutí očekávaných zpoždění patří přijetí většího počtu pracovníků na hranicích.

Podobně vláda Spojeného království plánuje modernizovat infrastrukturu na klíčových hraničních přechodech, aby mohla být přizpůsobena novým hraničním kontrolám EU.

Zvažuje také postupné zavádění systému EES, aby se vyřešily případné problémy předtím, než bude systém plně funkční.

To umožní úředníkům identifikovat a řešit problémy kontrolovaným způsobem, čímž se minimalizují poruchy při spuštění systému.

Britská vláda rovněž připravuje rozsáhlou komunikaci s cílem zvýšit informovanost cestující veřejnosti ve Spojeném království.

Průzkum britského ministerstva dopravy ukázal, že více než polovina dospělých Britů o systému EES stále neví.

Průzkum také ukázal, že nové hraniční kontroly EU by mohly Britům zabránit v návštěvě EU.

„Je v zájmu Spojeného království i EU spolupracovat na našich společných cílech, abychom zajistili zachování bezpečných hranic a zároveň minimalizovali jakékoli narušení způsobené systémem EES,“ uvedl Malhotra.

Další obavy z nových hraničních kontrol EU

Odvětví cestovního ruchu, které se již potýká s dopady brexitu a pandemie, se obává dalších narušení, která by mohla ovlivnit cestování a cestovní ruch.

Odborníci z odvětví rovněž vyjádřili obavy ohledně připravenosti infrastruktury a personálu na nové požadavky.

Objevily se výzvy k odložení zavedení systému EES na začátek roku 2025, aby se Spojené království a EU mohly připravit.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu vyjádřilo obavy, že regionální a menší letiště v EU stále nejsou připravena na systém EES.

Mobilní aplikace EES, která má pomoci vyhnout se dlouhým frontám na hranicích, nebude do října hotová.

Zatím není známo, zda bude pro cestující k dispozici do nového posunutého data spuštění systému EES v listopadu.

Cestujícím doporučujeme, aby se o nových požadavcích informovali a podle toho si naplánovali své cesty, aby se vyhnuli případným zpožděním.