Velká Británie přislíbila 10,5 milionu liber na zlepšení příprav na digitální hraniční systém EU

| 30 srpna, 2024
Velká Británie přislíbila 10,5 milionu liber na zlepšení příprav na digitální hraniční systém EU
Obrázek s laskavým svolením Helmuta Zozmanna přes Wikimedia Commons

V souvislosti se spuštěním nového digitálního hraničního systému Evropské unie (EU) přijímá Spojené království (UK) proaktivní kroky k zajištění bezproblémového cestování svých občanů.

Dne 27. srpna oznámila, že na modernizaci klíčových cestovních uzlů a jejich přípravu na systém vstupu/výstupu EU (EES) vyčlenila významný finanční balíček ve výši 10,5 milionu liber.

Z tohoto balíčku finančních prostředků bude těžit přístav Dover, terminál Eurostar St. Pancras v Londýně a tunel pod Lamanšským průlivem (Eurotunnel ) ve Folkestone.

Toto oznámení přichází poté, co EU potvrdila, že její nový digitální hraniční systém bude spuštěn v listopadu.

Přichází také poté, co labouristická vláda prohlásila, že přípravy na EES jsou nedostatečné k tomu, aby se účinně zabránilo narušení cestování a chaosu.

Systém EES bude od cestujících ze zemí mimo EU vyžadovat registraci osobních, pasových a biometrických údajů, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.

Týká se to i britských občanů cestujících do kontinentální Evropy na dovolenou nebo na návštěvu rodiny a přátel.

Řešení nedostatečných příprav na nový digitální hraniční systém

Očekává se, že systém EES zvýší bezpečnost a zjednoduší hraniční kontroly na hranicích EU pro cestující ze zemí mimo EU.

Přinese však také nové výzvy pro rušné hraniční přechody, které vyžadují rozsáhlou přípravu.

Vláda Spojeného království vyčlenila 3,5 milionu liber na přístav Dover, londýnský terminál St.Pancras a tunel pod Lamanšským průlivem.

Prostředky budou použity na modernizaci infrastruktury a technologií na těchto přechodech a na řešení problémů při přípravě na systém EES.

V přístavu Dover pomohou peníze urychlit projekt Granville Dock. Tento projekt rozšíří kapacitu přístavu, aby mohl efektivněji odbavovat cestující.

Projekt zahrnuje přestavbu stávajícího přístavu na nejmodernější zpracovatelské místo, čímž se minimalizují možná zpoždění způsobená systémem EES.

Společnosti Eurostar a Eurotunnel využijí svůj podíl finančních prostředků na instalaci dalších biometrických kiosků a provedení důkladných testů systému EES.

Dvě železniční spojení mezi Spojeným královstvím a kontinentální Evropou využijí peníze také na školení a přípravu svých zaměstnanců na změny.

Další důležitou oblastí, na kterou se financování zaměřuje, je zajištění plné integrace a funkčnosti všech systémů.

To zahrnuje důkladné testování nové technologie, aby byla zajištěna bezproblémová integrace se stávající infrastrukturou.

To vám pomůže s dostatečným předstihem identifikovat a vyřešit případné problémy.

Tyto modernizace zajišťují, že tyto kritické brány mezi Spojeným královstvím a EU zvládnou dodatečné nároky, které na ně bude klást systém EES.

Mají také zásadní význam pro zajištění toho, aby nový digitální hraniční systém EU výrazně nezdržoval cestující.

Reakce na novou finanční podporu pro přípravu systému EES

Velká Británie přislíbila 10,5 milionu liber na zlepšení příprav na digitální hraniční systém EU
Foto s laskavým svolením Mattbuck přes Wikimedia Commons

Seema Malhotra, britská ministryně pro migraci a občanství, zdůraznila, že vláda je odhodlána zajistit hladký přechod na systém EES.

„Usilovně spolupracujeme s Evropskou komisí, členskými státy a přístavy, abychom byli dobře připraveni a minimalizovali jakékoli narušení pro Brity cestující do Evropy,“ uvedla.

Lilian Greenwoodová, britská ministryně pro budoucnost silnic, zdůraznila význam těchto modernizací.

Zdůraznila, že „nikdo nechce, aby se v našich přístavech tvořily nadměrné fronty“.

Ředitelka provozu přístavu Dover Emma Wardová uvedla, že financování je „vítaným krokem k významným investicím“.

„Děláme vše pro to, abychom byli připraveni s vybavením, které budou používat francouzští pohraničníci obsluhující nový systém,“ dodala.

Přístav usiluje o to, aby francouzští pohraničníci mohli působit v západních docích, kde se budou řadit autobusy ke kontrolám EES.

„S podporou vlády jsme vylepšili naše zařízení a modernizovali technologie, abychom splnili nové požadavky,“ řekl Simon Lejeune, ředitel pro bezpečnost a stanice společnosti Eurostar.

Dodal, že společnost Eurostar bude plně připravena a vyhoví požadavkům, až budou v listopadu spuštěny nové digitální hraniční systémy EU.

Getlink vždy upřednostňoval spokojenost zákazníků, protože před dvěma lety začal investovat do přípravy EES.

Společnost nedávno dokončila ve svých terminálech novou krytou průjezdnou zónu neboli zónu EES.

To zajistí, že „lidé budou cestovat tunelem pod Lamanšským průlivem stejně snadno jako dnes, až bude systém EES uveden do provozu“.

Význam větší podpory pro přechody hranic mezi Spojeným královstvím a EU

Velká Británie přislíbila 10,5 milionu liber na zlepšení příprav na digitální hraniční systém EU
Obrázek s laskavým svolením Robert Zozmannvia Wikimedia Commons

Očekávané zvýšení složitosti a délky hraničních kontrol vede k potřebě další podpory při přípravě na systém EES.

Přístav Dover, St. Pancras a Channský tunel jsou hranice mezi Spojeným královstvím a EU, kde se nacházejí kontroly.

To znamená, že hraniční úředníci EU provádějí imigrační kontroly cestujících ještě na území Spojeného království.

Tyto hraniční přechody se potýkaly s prostorovými a infrastrukturními omezeními pro provádění kontrol EES.

Systém EES přinese novou složitost, protože bude vyžadovat, aby cestující na hranicích zaregistrovali své biometrické údaje.

Očekává se, že tento proces prodlouží dobu vyřízení každého cestujícího, zejména v počátečních fázích implementace.

Při první návštěvě schengenského prostoru musí cestující ze zemí mimo EU zaregistrovat biometrické údaje u hraničního úředníka.

Právní předpisy EU v současné době brání biometrické registraci předem a mimo hranice.

V počátečních fázích zavádění systému EES by také mohlo dojít ke zpoždění, protože cestující a zaměstnanci si na nový systém zvyknou.

Tyto nové požadavky na digitální hraniční systém EU by mohly vést ke značným zpožděním ve vytížených přístavech, které na ně nejsou plně připraveny.

Přístav Dover odbavuje značný objem osobní a nákladní dopravy mezi Spojeným královstvím a EU.

Zpoždění v tomto přístavu by mohlo mít vlnový efekt, který by narušil individuální cestující i širší dodavatelský řetězec.

Stejně tak Eurostar a Eurotunel jsou důležitými spojnicemi mezi Spojeným královstvím a kontinentální Evropou.

Musí být plně připraveny na systém EES, protože je využívá mnoho dojíždějících, turistů a provozovatelů nákladní dopravy.

Jakékoli zpoždění nebo narušení těchto služeb by mohlo mít významné hospodářské a sociální dopady.