Provozovatel železnice tvrdí, že londýnské nádraží St.Pancras možná nebude schopno zvládnout nový systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU) bez hodinových front.
Mezinárodní vysokorychlostní přeshraniční železniční doprava může přivést méně cestujících do a ze Spojeného království (UK).
Společnost High Speed 1 (HS1) varovala, že přípravy na EES EU na londýnském nádraží St. Pancras jsou „značně nedostatečné“.
Společnost HS1 vlastní a provozuje trať a stanice mezi Londýnem a tunelem pod Lamanšským průlivem.
Spojuje mezinárodní vysokorychlostní trasy z Londýna do Paříže, Bruselu a Amsterdamu a vnitrostátní trasu z Londýna do Kentu.
The Guardian uvedl, že společnost vyjádřila obavy, že by to mohlo vést ke zpožděním a potenciálnímu omezení služeb Eurostaru.
Eurostar je mezinárodní vysokorychlostní železniční doprava spojující Belgii, Francii, Německo, Nizozemsko a Spojené království.
Denně vypravuje přibližně 14 vlaků do Paříže z letiště St Pancras, přičemž každý z nich přepraví až 900 cestujících.
Nový biometrický systém hraničních kontrol EU
V rámci systému vstupu/výstupu EU (EES) musí občané třetích zemí cestující do schengenského prostoru na hranicích snímat otisky prstů a obličeje.
Týká se to jak držitelů krátkodobých víz, tak státních příslušníků bez vízové povinnosti, včetně britských občanů.
Místo razítka do pasu při příletu bude systém EES vstupy a výstupy dokumentovat elektronicky pomocí biometrických údajů cestujícího.
Na registraci biometrických údajů cestujících při příjezdu na hranice EU bude dohlížet hraniční zmocněnec.
K tomu dojde pouze při první návštěvě po zavedení systému EES. Jejich údaje budou v systému EES platné po dobu tří let.
Cestující mohou při dalších návštěvách během této doby potvrdit své povolení otiskem prstu nebo biometrickými údaji o obličeji.
Při každém vstupu do schengenského prostoru systém EES uchovává údaje cestujících po dobu tří let nebo do vypršení platnosti cestovního pasu.
Eurostar může omezit počet cestujících, aby se vyhnul dlouhým frontám
Evropský kontrolní výbor britského parlamentu shromažďuje důkazy, aby pomohl prozkoumat a pochopit, jak systém vstupu/výstupu (EES) ovlivní cestování.
Společnost HS1 je jednou z posledních stran, které vyjádřily obavy ohledně systému EES. Nový systém hraničních kontrol EU má vstoupit v platnost v říjnu 2024.
Společnost HS1 ve své zprávě předložené Výboru uvedla, že potřebuje dalších 49 kiosků EES pro odbavení cestujících.
Francouzská vláda však navrhla pouze 24. Společnost HS1 byla informována, že kiosky EES jsou nepovinné, protože kontroly lze provádět na hranicích.
Společnost HS1 varovala, že by to způsobilo „nepřijatelná mnohahodinová zpoždění cestujících a potenciální omezení provozu“.
Společnost předpokládala, že s pouhými 24 kiosky EES nebude společnost Eurostar schopna odbavit všechny cestující. To by způsobilo zpoždění zejména v ranní špičce.
Mohlo by to také „vést k omezení počtu cestujících“, varovala společnost HS1.
Společnost HS1 rovněž uvedla, že by bylo obtížné realizovat systém EES na stanici St. Pancras kvůli omezenému prostoru.
Nedostatek místa by způsobil, že by se čekání ve frontách „komplikovalo a rozdělovalo“, dodal.
Více kiosků EES by znamenalo složitější tok cestujících.
Podle důkazní zprávy společnosti Eurostar pro britský Evropský kontrolní výbor by další kiosky systému vstupu/výstupu (EES) pouze vytvořily nové fronty.
Znamenalo by to také „vyšší riziko pro plnění jízdního řádu a růst železniční dopravy ze St Pancras,“ uvádí se v důkazech.
Společnost Eurostar uvedla, že zavedení systému EES EU by prodloužilo dobu odbavení při hraniční kontrole „o dvě až tři minuty“.
To by bylo podstatně delší než současná doba zpracování 45 sekund a mohlo by to vést k tomu, že by fronty ve špičce trvaly více než hodinu.
Další kiosky EES na nádraží St Pancras by stály 25 000 liber každý a 2 miliony liber ročně na provoz a údržbu.
Pokud by se další kiosky ukázaly jako životaschopné řešení, musel by tyto dodatečné náklady financovat Eurostar.
Obavy přístavních hraničních úřadů v souvislosti se zaváděním systému vstupu/výstupu
Evropský kontrolní výbor Spojeného království již dříve varoval před 14hodinovými frontami v přístavu Dover.
Nadměrná čekací doba je způsobena především tím, že cestující přijíždějí na hraniční kontroly osobními automobily nebo autobusy.
Cestující by museli vystoupit, zaregistrovat se a podrobit se biometrickým kontrolám, a pak by se vrátili do svého vozidla.
Rada městské části Ashford rovněž vyjádřila obavy, že systém EES EU by mohl mít vážný dopad na provoz trajektů, protože není schopen zvládnout současné objemy osobních a zájezdových automobilů.
Dlouhá zpoždění v přístavu by mohla vést k dopravním zácpám na hlavních silnicích a ovlivnit přístup k Eurotunelu ve Folkestone.
To by mohlo narušit místní ekonomiku a způsobit obavy o blaho cestujících a komunit.
Odvrácení závažného dopadu systému EES na cestování mezi Spojeným královstvím a EU
Společnost HS1 vyzvala k postupnému zavádění systému vstupu/výstupu, aby se zabránilo „vážnému narušení“ vlakové dopravy mezi Spojeným královstvím a EU.
Další možností je umožnit cestujícím, aby si předem zaregistrovali biometrické údaje online, namísto toho, aby na ně dohlíželi úředníci na hranicích.
K tomu vyzývaly společnosti Eurostar a HS1, protože registrace při příjezdu by značně zatížila omezené prostory na nádražích.
Eurostar také chce, aby politici mohli použít „záchrannou brzdu“, pokud by systém EES způsobil delší fronty.
Navzdory problémům však společnost Eurostar a mnohé letecké společnosti považují systém EES z dlouhodobého hlediska za přínosný.
Evropský kontrolní výbor Spojeného království se rovněž zabývá interoperabilitou systémů EES, ETIAS a ETA ve Spojeném království.
Spolu se systémem EES zavede EU v polovině roku 2025 nový systém ETIAS ( European Travel and Information and Authorization ).
Státní příslušníci bez vízové povinnosti, včetně občanů Spojeného království, potřebují k návštěvě schengenského prostoru EITAS.
Je podobný britskému elektronickému cestovnímu povolení (ETA), které je povinné pro všechny občany Spojeného království, kteří nemají vízum.