Průzkum britské dopravy ukázal, že nové hraniční kontroly EU by mohly Britům zabránit v cestování do Evropy

| 20 června, 2024
Průzkum britské dopravy ukázal, že nové hraniční kontroly EU by mohly Britům zabránit v cestování do Evropy
Obrázek by Chris Sampson via Wikimedia Commons

Plánujete cestu do Španělska, Francie, Itálie nebo Německa? Britové by si mohli dvakrát rozmyslet, zda nový systém hraničních kontrol Evropské unie (EU) způsobí dlouhá zdržení.

Ministerstvo dopravy Spojeného království (UK) provedlo průzkum mezi 1 584 osobami staršími 16 let ohledně systému vstupu/výstupu EU (EES).

Průzkum zjistil, že každý sedmý Brit uvedl, že kvůli EES méně často navštěvuje kontinentální Evropu.

Největší obavy vzbuzuje čekání v extrémně dlouhých frontách, které by systém EES mohl způsobit.

Přibližně 20 procent respondentů uvedlo, že by zrušilo nebo odložilo cestu trajektem, autem nebo autobusem do EU, pokud by nový systém způsobil zpoždění delší než jedna hodina.

Dokonce i kratší zpoždění by mohlo některé z nich přimět k odložení plánovaných cest, přičemž šest procent z nich uvedlo, že by zvážili jakékoli přerušení do jedné hodiny.

Průzkum ukázal, že většina lidí (69 %) o systému EES nevěděla a nikdy o něm neslyšela.

Z těch, kteří o něm již věděli, pouze čtyři procenta uvedla, že se dozvěděla mnoho podrobností.

Poté, co se dozvěděli, co systém EES obnáší, se nejvíce obávali (67 %) delších front na hranicích při odjezdu ze Spojeného království.

Více než polovina (59 %) se obávala času a úsilí, které je třeba vynaložit na počáteční registraci.

Další obavy se týkaly snímání otisků prstů (31 %) a pořizování fotografií obličeje (26 %).

Ti, kteří byli s EES obeznámeni nejlépe, byli méně znepokojeni.

Přesto však existovala značná míra obav bez ohledu na úroveň předchozích znalostí.

Nový systém hraničních kontrol EU

Od 6. října 2024 spustí EU nový automatizovaný systém hraničních kontrol nazvaný systém vstupu/výstupu (EES).

Nový systém nahradí ruční razítkování pasů pro cestující ze zemí mimo EU, kteří vstupují do schengenského prostoru nebo jej opouštějí.

Při první návštěvě EU po spuštění systému EES budou muset občané Spojeného království a dalších zemí mimo EU zaregistrovat otisky prstů a skeny obličeje.

Podle stávajících právních předpisů by měla být první registrace EES provedena před hraničním úředníkem EU.

Biometrické údaje cestujících budou v databázi EES uloženy maximálně po dobu tří let.

Systém EES bude pomocí otisků prstů nebo skenů obličeje zaznamenávat vstupy a výstupy cestujících z EU při dalších návštěvách.

Pokud cestující navštíví EU po uplynutí tří let, musí své biometrické údaje znovu zaregistrovat.

Nový systém by mohl vést k dlouhým frontám a výrazným zpožděním na hraničních přechodech, jako je přístav Dover, nádraží St.Pancras v Londýně a terminál tunelu pod Lamanšským průlivem ve Folkestone.

Na těchto hraničních přechodech mezi Spojeným královstvím a EU, kde probíhají paralelní kontroly, provádějí příslušníci pohraniční stráže EU imigrační kontroly na území Spojeného království.

Na těchto hranicích jsou také prostorová a infrastrukturní omezení pro zvládání potenciálně dlouhých front.

Výzvy k minimalizaci narušení cestování

Odborníci z cestovního ruchu naléhavě vyzývají Spojené království a EU, aby přijaly opatření k minimalizaci narušení, až nová pravidla začnou platit.

Phil Smith z Konfederace osobní dopravy (CPT) varoval, že je „nezbytné“, aby britské přístavy měly „zavedené systémy“ pro efektivní odbavení EES.

Poukázal na to, že britské autokarové společnosti, které jezdí do Evropy, ročně vydělají více než 14 miliard liber z přibližně 23 milionů cest.

Dlouhá zpoždění na hraničních přechodech by mohla ohrozit značné příjmy nejen Spojeného království, ale i evropských destinací.

Smith řekl deníku The Independent, že CPT usilovně spolupracuje s přístavními orgány, „aby zajistila rychlé a účinné pasové kontroly“.

Cílem je, aby „plný autobus s 50 cestujícími dokončil tento proces bez prodlení“.

„Je také důležité, aby nedocházelo ke zpoždění i v ostatní dopravě,“ dodal Smith.

Je tomu tak proto, že „autobusy sdílejí prostor na silnicích, a proto bude nezbytné zabránit přetížení našich přístavů v Lamanšském průlivu a jeho okolí.“

Julia Lo Bue-Saidová, vedoucí sítě cestovních kanceláří Advantage Travel Partnership, uvedla: „Bezpečnost a ochrana jsou nejdůležitější.“

Zdůraznila však také, že je třeba zajistit, aby cestující pochopili, jaký dopad na ně EES bude mít.

Lo Bue-Said doufá, že po hladkém spuštění systému budou zpoždění minimální.

Cestujícím však doporučuje, aby „byli připraveni na případné zpoždění“.

Zpoždění systému EES by mohlo mít dopad na ekonomiku Spojeného království a EU.

Navzdory těmto obavám většina dotázaných občanů Spojeného království uvedla, že by do Evropy cestovala stejně pravděpodobně i po zahájení systému EES.

Průzkum britské vlády ukázal, že tuto možnost zvolilo 63 % nebo více lidí na všech úrovních informovanosti.

Počet lidí, kteří vyjadřují váhavost, však může být pro cestovní ruch v EU znepokojivým signálem.

I dočasný pokles britských návštěvníků by se pravděpodobně projevil ve všech pozoruhodných destinacích.

Cestující ze Spojeného království jsou klíčovým trhem, který v roce 2019 před pandemií navštívilo přibližně 67 milionů lidí.

Mají také tendenci podnikat delší cesty a utrácet více než jiné národnosti.

Mnoho skupin vyzvalo EU, aby odložila spuštění systému EES v říjnu 2024.

Někteří prosazují brzké spuštění v roce 2025 nebo do doby, než bude plně připravena mobilní aplikace pro pokročilou registraci EES.

Dva parlamentní výbory Spojeného království a francouzští představitelé přímo vyzvali k odložení nových hraničních kontrol EU.

Dopravní skupiny slibují hladký průběh kontrol EES navzdory obavám

Navzdory těmto obavám dopravci trvají na tom, že systém EES mohou zavést, aniž by způsobili značný chaos a zpoždění v dopravě.

Společnost Getlink, která provozuje tunel pod Lamanšským průlivem, a Eurostar ujistily cestující, že jakmile bude systém EES uveden do provozu, nedojde na jeho terminálech k žádnému chaosu nebo dlouhým zpožděním.

Společnost Eurostar nicméně přiznala, že předpokládá prodloužení doby vyřízení pasu na osobu pouze o dvě až tři minuty.

Přístav Dover očekává, že systém EES prodlouží dobu odbavení na hranicích ze 45 až 90 sekund na osobu na dvě minuty nebo více.

Dopravní skupiny uznávají, že zavedení systému EES způsobí zpoždění a změny pro cestující ze Spojeného království, kteří míří do EU.

Teprve čas ukáže, zda na podzim vážně naruší cestování mezi Británií a kontinentální Evropou.

Značná část obyvatel Spojeného království se prozatím připravuje na možné zpoždění, které by mohlo zmařit nebo znemožnit jejich dovolenou v EU.