Provozní ředitel trajektů říká, že EU by měla zavedení systému EES opět odložit

| 15 března, 2024
Provozní ředitel trajektů říká, že EU by měla zavedení systému EES opět odložit

Úředník trajektové společnosti navrhl odložit zavedení nového systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU).

Jack Steer, ředitel přístavního provozu společnosti P&O Ferries, uvedl, že EU by měla zavedení systému EES opět odložit, aby se předešlo zpožděním v přístavech Spojeného království (UK), informovala BBC.

Steer 6. března před evropským kontrolním výborem britského parlamentu prohlásil: „Skutečně se domnívám, že říjen 2024 je příliš brzy.“

Systém EES byl poprvé navržen v roce 2008 a původně se počítalo s jeho zavedením v roce 2021. EU zavede značně opožděný systém EES v říjnu 2024.

Díky novým automatizovaným hraničním systémům EU musí cestující ze zemí mimo EU na hranicích zaregistrovat otisky prstů, skeny obličeje a údaje z pasu.

Při prvním vstupu do schengenského prostoru EU musí cestující tuto povinnost splnit před pracovníkem hraniční kontroly.

„Všichni bychom se měli zamyslet nad tím, zda je říjen opravdu ten správný čas na to, abychom začali používat produkt, který se stále vyvíjí,“ zdůraznil Steer.

Ředitel trajektů v zápisu ze schůzky zdůraznil, že provozovatelé přístavů a trajektů, vlády Spojeného království a Francie i širší veřejnost potřebují více času.

Steer poznamenal, že systém EES je vhodnější pro letiště než pro přístavy, kde může pršet nebo foukat.

Aplikace pro urychlení biometrické registrace v systému EES

Steer navrhl použít „aplikaci nebo jiné technologické řešení k provádění testů“, které musí cestující absolvovat mimo přístav.

Pomocí aplikace by se cestující na trajektu mohli zaregistrovat „ve svém vlastním čase“, podobně jako cestující žádají o cestovní pas.

Steer si představoval cestující v přístavištích trajektů, kteří si podávají tablet, aby vyplnili své údaje. To by však pro hraniční úředníky znamenalo, že by se čas na kontrolu stále „vrstvil“.

Jesper Christensen, provozní ředitel lodní společnosti DFDS na Lamanšském průlivu, rovněž upozornil, že v době dopravní špičky může být na hranicích nedostatečný počet příslušníků pohraniční stráže.

Pokud by se podařilo aplikaci vyvinout, „určitě bychom ji chtěli mít připravenou na Velikonoce a léto příštího roku, pokud chceme tyto špičky zvládnout,“ sdělil Christensen.

Nichola Mallonová, vedoucí oddělení obchodu a decentralizované politiky ve společnosti Logistics UK, sdílela stejný názor na potřebu digitálního řešení.

Mallon uvedl, že aplikace „zbavuje fyzickou hranici břemene registrace“.

Dodala: „To pomůže zajistit plynulý tok osobní a nákladní dopravy.“

Mallon také výboru sdělil, že EU vyvíjí aplikaci EES.

Aplikace je však stále ve vývoji a nebude hotová v říjnu, ale pravděpodobně až v létě 2025.

Vláda EU musí rovněž změnit své zákony tak, aby umožňovaly biometrickou registraci prostřednictvím aplikace nebo digitálního řešení pro zavedení systému EES.

Předchozí výzvy k registraci EES s předstihem

Stejně jako v přístavu Dover by cestující ve vlacích potřebovali více prostoru pro fronty a zaznamenávání otisků prstů na londýnském nádraží St.Pancras, kde jsou hranice proti sobě.

Francouzská pohraniční policie kontroluje pasy při odjezdu ze Spojeného království.

Společnosti High Speed 1 (HS1) a Eurostar již dříve trvaly na tom, aby cestující registrovali biometrické údaje mimo hranice a před cestou.

Společnost HS1 vlastní a provozuje trať a stanice mezi Londýnem a tunelem pod Lamanšským průlivem.

Eurostar je mezinárodní vysokorychlostní železniční doprava spojující Belgii, Francii, Německo, Nizozemsko a Spojené království.

Železniční společnosti zdůraznily, že biometrická registrace při příjezdu na hranici by výrazně ovlivnila omezené prostory na nádražích.

HSI rovněž vyzvala k postupnému zavádění systému EES, aby se zabránilo „vážnému narušení“ vlakové dopravy mezi Spojeným královstvím a EU.

Uvedla, že stanice potřebuje více kiosků EES, aby mohla efektivněji zpracovávat biometrické registrace a kontroly.

Společnost Eurostar bude možná nucena omezit počet cestujících, aby se vyhnula dlouhým frontám na hranicích.

Společnost Eurostar navrhla vládním úředníkům možnost „nouzové brzdy“, pokud by systém EES vedl k delším frontám.

Další důkazy naznačují, že systém EES naruší cestování mezi Spojeným královstvím a EU.

Evropský kontrolní výbor shromažďoval důkazy o tom, jaký dopad by měl systém EES na cestování mezi EU a Spojeným královstvím.

Přístav Dover a trajektové společnosti již dříve varovaly před 14hodinovým zpožděním na hranicích.

V přístavu Dover, kde jsou hranice proti sobě, nemají cestující dostatek prostoru pro vystoupení z vozidel a registraci do systému EES.

Místní úředníci také ukázali, že dlouhé fronty na hranicích mohou mít vážný dopad na místní komunity, podniky a úřady.

Výrazná zpoždění v přístavu mohou vést k dopravním zácpám na hlavních silnicích a ovlivnit přístup k Eurotunelu ve Folkestone.

To může narušit místní ekonomiku a vyvolat obavy o blaho cestujících a komunit.

Londýnský starosta Sadiq Khan a místní představitelé v Kentu vyzvali vládu Spojeného království, aby se zabývala nadcházejícími problémy na hranicích EES.

Výbor pro spravedlnost a ministerstvo vnitra britského parlamentu rovněž zahájil vyšetřování elektronických systémů správy hranic.

Jedná se o systém EES, Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS) a britský systém elektronického cestovního povolení (ETA).

Jak funguje systém vstupu/výstupu EU

Systém EES je určen k posílení bezpečnosti hranic schengenského prostoru EU.

Místo razítkování pasů na hranicích bude systém EES elektronicky sledovat vstupy a výstupy.

Systém EES bude rovněž zaznamenávat odepření vstupu a identifikovat neoprávněně pobývající osoby a osoby, které překročily délku pobytu v schengenském prostoru.

Nový systém digitální hraniční kontroly rovněž odhalí osoby používající falešné totožnosti a pasy.

Biometrická registrace před hraničním úředníkem je vyžadována pouze při prvním vstupu do schengenského prostoru EU.

Při budoucích návštěvách mohou cestující k potvrzení svého oprávnění použít otisky prstů nebo biometrické údaje obličeje.

Jejich údaje zůstanou v systému EES maximálně po dobu tří let nebo do vypršení platnosti jejich pasu.

Při každé návštěvě schengenského prostoru systém EES obnoví a uchová údaje po dobu dalších tří let nebo do vypršení platnosti pasu.

Pokud cestující navštíví schengenský prostor po uplynutí tří let, musí znovu zaregistrovat své biometrické údaje u hraničního úředníka.