Návštěva Spojeného království po železnici

| 23 října, 2023
Železniční doprava ve Spojeném království

Cestování vlakem po Evropě je jedním z nejoblíbenějších typů dovolené, kterou si můžete užít v každém věku. Na evropské železniční síti je možné cestovat přes všechny země Evropské unie a schengenského prostoru a krátce navštívit vybrané destinace.

Při jakémkoli cestování po Evropě je samozřejmě nutné mít správné pověření a doklady, což ve většině případů znamená evropský pas pro občany narozené v Evropské unii. Občané zemí mimo EU budou potřebovat vízum, pokud nejsou občany zemí, které v současné době mají s EU status bezvízového styku, který se vztahuje i na schengenský prostor.

Koncept vízové reciprocity

Mezi země, které mají v současné době reciproční dohodu o bezvízovém styku, patří Spojené státy, Kanada, Jihoafrická republika, Nový Zéland a Spojené království. Občané těchto (a dalších) zemí mohou volně vstupovat do většího evropského prostoru a cestovat po něm pouze s platným cestovním pasem.

Zavedení systému ETIAS

Tato situace se v příštím roce nebo dvou letech změní, protože Evropská unie zavede systém předběžných kontrol návštěvníků ze všech zemí mimo EU a schengenský prostor. Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS) znamená, že návštěvníci, kteří hodlají cestovat do Evropy, budou muset před zahájením cesty požádat o povolení ETIAS a toto povolení obdržet. ETIAS je forma digitálního víza, ale v elektronické podobě, která je spojena s cestovním pasem cestujícího.

V současné době však ETIAS není povinný a cestující s příslušným pasem mohou nastoupit do vlaku kdekoli v Evropě a vydat se na cestu do jiné evropské destinace s libovolným počtem železničních přestupů.
Podobně jako ETIAS zavádí elektronický systém předběžné kontroly návštěvníků také Spojené království. Systém nazvaný UK ETA (Electronic Travel Authorisation) bude postupně zaváděn v letech 2023 a 2024 a poté se stane povinným pro všechny návštěvníky Spojeného království, kteří nejsou občany Velké Británie nebo Irska.
Sousedé

Cestování po železnici v době po Brexitu

Přestože Spojené království po brexitu již není členem EU, je pro Evropany a další kvalifikované občany stále možné zahrnout Spojené království do evropského železničního dobrodružství, ačkoli existují pouze dvě země, ze kterých lze tohoto cíle dosáhnout přímo: Francie a Irská republika.

Francie a Irsko jsou nejbližšími sousedy Spojeného království a jedinými dvěma evropskými zeměmi, které mají železniční spojení se Spojeným královstvím, i když irské spojení je poněkud falešné, protože při cestě do Anglie nebo Walesu je nutné jet lodí.

Abychom situaci lépe pochopili, je zapotřebí krátká lekce zeměpisu. Spojené království není země, ale soubor čtyř zemí pod společným názvem, kterými jsou Skotsko, Wales, Anglie a Severní Irsko. První tři z nich se nacházejí na jedné pevnině zvané Ostrov Británie, která je od evropské pevniny oddělena Lamanšským průlivem. Severní Irsko se naopak nachází na ostrově Irsko a od Británie je odděleno severním průlivem Irského moře.

Severní Irsko (které již není členem EU) má společnou pozemní hranici s Irskou republikou (členem EU) a z republiky se do něj snadno dostanete po železnici. Zbývající tři členské země Spojeného království jsou odříznuty od zbytku Evropy, ale stále jsou dostupné tunelem pod Lamanšským průlivem, který spojuje Calais v severní Francii s Folkestone v Anglii.

Francouzské spojení

Anglie je největší ze tří zemí na ostrově Británie a nejbližší zemí k evropské pevnině. Společný projekt anglické a francouzské vlády na vyprojektování a výstavbu tunelu mezi oběma zeměmi se nakonec uskutečnil v květnu 1994, kdy byl otevřen tunel pod Lamanšským průlivem, často označovaný jako Chunnel, protože leží pod Lamanšským průlivem.

Myšlenka vybudovat tunel z Anglie do Francie se poprvé objevila v roce 1802, ale plány byly odloženy kvůli politickým obavám o národní bezpečnost. První pokus Anglie zahájit stavbu v 19. století ztroskotal a teprve v roce 1988 byly zahájeny práce na projektu, který řídila Eurotunnel, veřejná společnost se sídlem v Paříži, ale nyní se nazývá Getlink.

Původní odhady nákladů na výstavbu se pohybovaly kolem 5,5 miliardy liber (6,35 miliardy eur), ale v době dokončení činily skutečné náklady 9 miliard liber (10,4 miliardy eur), protože technické, mechanické a bezpečnostní problémy vedly ke zpoždění výstavby. Na seznamu nejdelších železničních tunelů na světě zaujímá třetí místo, je dlouhý téměř 51 km a v nejnižším bodě se nachází v hloubce 377 stop (115 m) pod hladinou moře.

V současné době jsou v tunelu pod Lamanšským průlivem provozovány osobní a nákladní vlaky a také kyvadlová doprava pro silniční vozidla a osobní automobily.

Terminály

Terminály na obou koncích tunelu se nacházejí v Coquelles (poblíž Calais ve Francii) a v Cheritonu poblíž Folkestone na anglické straně. Tyto terminály slouží k vykládce nákladu a vozidel, ale cestující mohou pokračovat v cestě do Londýna v Anglii nebo do Paříže ve Francii opačným směrem.

Cestujícím na trase Paříž – Londýn budou na nástupní stanici kontrolovány palubní vstupenky, pasy a další příslušné cestovní doklady. V Londýně je to na mezinárodním nádraží St. Pancras, cestující z Francie nastupují na vlak Eurostar na pařížském nádraží Gare du Nord. Řidiči vozidel (a jejich cestující) budou před vstupem na palubu kontrolováni na příslušném terminálu ve Folkestone nebo Calais.

Irská republika

Zahraniční cestující, kteří se již nacházejí v Irské republice, nebudou mít se vstupem do Spojeného království přes Severní Irsko větší potíže. Na rozdíl od situace před několika lety neexistuje fyzická hranice mezi severem a jihem a do Belfastu v Severním Irsku se dostanete jednoduše vlakem z Dublinu. Cestující, kteří cestují z jihu na sever (a naopak), mohou být požádáni o předložení cestovního pasu nebo jiného cestovního dokladu, ale v praxi se tak děje jen zřídka.

Jediný případ, kdy bude návštěvník požádán o předložení cestovního pasu, je odlet ze Severního Irska letadlem nebo lodí do některé z dalších zemí Spojeného království nebo mimo něj.

Z Irské republiky je také možné cestovat po železnici do anglických měst Londýn, Liverpool, Manchester a Birmingham, i když je třeba počítat s cestou trajektem. Z celého Irska lze do Dublinu dojet přípojnými vlaky, kde cestující přestoupí na loď Irish Ferry, která pluje do Holyheadu ve Walesu. Po příjezdu mohou cestující pokračovat v cestě vlakem z nádraží Holyhead do vybrané destinace v Anglii.

Další trasy Eurostar

Všechny mezinárodní příjezdy vlakem budou končit na londýnském nádraží St.Pancras, ale všechny cesty nemusí začínat v Paříži, protože Eurostar nyní provozuje linky do několika evropských destinací.

Francie

Francie je dobře zastoupena přímými spoji z Londýna do Paříže, Marseille, Avignonu, Lyonu, Lille, pařížského Disneylandu a francouzských Alp.

Belgie

Jediná přímá trasa z Belgie vede do Bruselu, přičemž většina bruselských vlaků zastavuje také v Lille na severu Francie.

Nizozemsko

Rotterdam a Amsterdam jsou nyní napojeny na síť Eurostar.

Cestující směřující do Spojeného království projdou před nástupem do vlaku hraniční a pasovou kontrolou na vybrané stanici a mohou být znovu kontrolováni i během přepravy.

Příjemné zkušenosti

Anglie má rozsáhlou železniční síť, ale od doby, kdy byly železnice v 90. letech privatizovány, nefunguje systém vždy tak hladce, jak by mohl nebo měl. Železniční tratě provozuje několik železničních společností pod hlavičkou National Rail Service. Protože je však u kormidla tolik rukou, mají různé společnosti různé představy o tom, co je dobrá vlaková doprava. To může znamenat, že cestující dorazí na nádraží a zjistí, že zmeškali přípoj o několik minut nebo že přípojný vlak přijede až za několik hodin. Navzdory přetrvávajícím problémům je však cestování po železnici ve Spojeném království příjemným zážitkem a většina vlaků je čistá, pohodlná a (obvykle) přesná.

Vzhledem k tomu, že Anglie, Skotsko a Wales jsou relativně malé, jsou všechny destinace ve Spojeném království obvykle dosažitelné během několika hodin a mezi většinou velkých anglických měst jezdí kvalitní síť vysokorychlostních vlaků.

Nejstarší železniční systém na světě, jehož provoz byl zahájen v roce 1825, je dnes rychlý a efektivní a jeho další výhodou je, že poskytuje výhled na malebnou krajinu a scenérie a umožňuje pohodlný a klidný průjezd.