Evropská unie oficiálně schválila zásadní revizi svých azylových a migračních pravidel.
Dne 14. května 2024 přijala Evropská rada deset nových zákonů, které se týkají všech aspektů migračního procesu.
Pravidla pomohou řídit řádný příjezd, vytvoří účinné postupy a zajistí spravedlivé rozdělení zátěže mezi členské státy.
Stanoví postupy pro prověřování žádostí o azyl, relokaci uprchlíků a vracení zamítnutých případů.
Belgická státní tajemnice pro azyl a migraci Nicole de Moorová prohlásila, že nový pakt „zajistí spravedlivější a silnější migrační systém“ pro celý blok.
„Tato nová pravidla zefektivní evropský azylový systém a zvýší solidaritu mezi členskými státy,“ uvedla v tiskové zprávě.
De Moor dodal, že EU bude rovněž „pokračovat v úzké spolupráci se třetími zeměmi s cílem řešit základní příčiny nelegální migrace“.
Zdůraznila, že „pouze společně můžeme najít řešení globální migrační výzvy“.
Klíčové aspekty Paktu EU o azylové a migrační reformě
Cílem nového Paktu EU o reformě azylové a migrační politiky je zlepšit celý evropský rámec pro azyl a migraci.
Níže jsou uvedeny rozhodující aspekty nových právních předpisů:
Standardizovaný screening migrantů
Vymezuje standardizované postupy pro rychlou identifikaci migrantů a posuzování žádostí o azyl na hranicích EU.
Orgány mohou nelegální migranty a žadatele o azyl nasměrovat na příslušná řízení na vnějších hranicích.
Standardní proces prověřování migrantů pomůže předem identifikovat nepřijatelné případy.
Zajišťuje také důslednou identifikaci, zabezpečení, kontrolu zranitelnosti a hodnocení stavu.
Aktualizovaná databáze Eurodac
Aktualizace databáze Eurodac umožní shromažďovat úplnější a přesnější údaje o migrantech, včetně biometrických údajů.
Eurodac shromažďuje údaje o různých migrantech, včetně těch, kteří žádají o mezinárodní ochranu, a těch, kteří do EU přicházejí nelegálně.
Pomůže přesněji sledovat historii příchodu migrantů a jejich žádostí o azyl.
Azylové řízení
Nový rámec umožňuje zjednodušené azylové řízení v celé EU s povinným hraničním řízením pro typické případy.
Jeho součástí je nařízení o navracení, které stanoví pravidla pro vyhošťování odmítnutých žadatelů o azyl.
Nový azylový proces určuje, která země EU se bude zabývat jednotlivými žádostmi o azyl.
Zavádí také systém sdílení odpovědnosti mezi poslanci.
Členské státy, které mají více žadatelů o azyl, než mohou zvládnout, mohou požádat o přemístění uprchlíků do jiných členských států EU.
V případě potřeby mohou požádat o provozní podporu.
EU stanoví kvóty, podle nichž každý stát může přispět přijetím lidí nebo poskytnutím zdrojů.
V krizových a mimořádných situacích může být azylové řízení upraveno, pokud je počet žadatelů příliš vysoký.
K prodloužení lhůt pro vyřízení nebo k omezení azylových záruk může dojít v situacích, jako je hromadný příjezd nebo události vyšší moci.
Se souhlasem Evropské rady lze krizový mechanismus použít pouze za výjimečných okolností a na nezbytně nutnou dobu.
Řízení nepravidelných příjezdů
Jedním z cílů nového rámce je snížit motivaci k neoprávněným vstupům.
Nelegální migranti budou podléhat zrychlenému azylovému řízení a odmítnuté případy se budou rychle vracet ze států v první linii.
Kvalifikace pro mezinárodní ochranu
Pakt stanoví jednotná pravidla a kritéria pro poskytování mezinárodní ochrany a normy pro přijímání žadatelů o azyl.
To pomůže omezit druhotné pohyby mezi členskými státy.
Způsobilost EU pro přesídlení
Nařízení o přesídlování se v nových právních předpisech zabývá legálními a bezpečnými cestami do EU.
Toho bude dosaženo stanovením standardních pravidel pro přesídlování a humanitární přijímání.
Třetí země, které se zabývají migračními postupy EU
Některé členské státy s novými povinnými relokacemi a sdílením odpovědnosti zcela nesouhlasí.
Dánsko a Česko se vyslovily pro zřízení azylových středisek pro země, které nejsou členy EU a jsou ochotny tyto uprchlíky přijmout.
Tato „externí“ migrace, podobná zákonu Spojeného království (UK) o bezpečnosti Rwandy, nebyla do přijatých právních předpisů zahrnuta.
Přesto některé členské státy EU usilují o uzavření dvoustranných dohod o externím zajištění části azylového řízení mimo Evropu.
Kritici tvrdí, že taková politika porušuje mezinárodní humanitární normy a je obtížně kontrolovatelná.
Podle některých by to mohlo odradit nelegální migranty a zároveň dodržet zákonné povinnosti pro skutečné žadatele o azyl a uprchlíky předané oficiální cestou.
Provádění nového azylového a migračního rámce
Evropská komise brzy vypracuje přesné a standardní prováděcí pokyny pro nový azylový a migrační rámec.
Členské státy budou mít na provedení přijatých azylových a migračních zákonů dva roky.
Musí zavést nezávislé monitorovací systémy a připravit se na nové povinnosti při prověřování migrantů a na případné povinnosti spojené s relokací.
Cílem je, aby celý přepracovaný systém fungoval v celé EU do začátku roku 2026.