EU opět odkládá spuštění systému EES; plánuje jeho postupné zavádění

| 11 října, 2024
EU opět odkládá spuštění systému EES; plánuje jeho postupné zavádění
Obrázek s laskavým svolením Vasyatka1, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Nový systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU), který měl být původně spuštěn 10. listopadu, byl opět odložen.

Komisařka EU pro vnitřní věci Ylva Johanssonová potvrdila, že blok není připraven na úplné provedení.

BBC řekla: „Je jasné, že na 10. listopad nebudeme připraveni.“

Místo toho Johansson oznámil, že EU přijme postupné zavádění nebo postupný přístup k jeho zavádění.

To by umožnilo více zemím EU dokončit nezbytné přípravy.

Johansson však neoznámil nový harmonogram postupného zavádění systému EES.

Původně se plánoval start rakety EES na rok 2022, ale kvůli technickým a logistickým problémům byl několikrát odložen.

Důvody zpoždění systému EES

Systém EES je navržen tak, aby automatizoval proces evidence vstupů a výstupů cestujících ze zemí mimo EU do schengenského prostoru.

Nový systém bude místo razítek do pasu využívat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a rozpoznávání obličeje.

Cílem systému EES je zvýšit bezpečnost hranic, omezit nelegální přistěhovalectví a zefektivnit proces kontroly překročení vízové povinnosti.

Mluvčí Evropské komise nedávno uvedl, že EU nemůže zcela vyloučit další zpoždění systému EES.

Důvodem je především složitost operace a stabilita systému.

Instalace potřebného vybavení na hraničních přechodech se však ukázala být obtížnější, než se očekávalo.

Mnoho členských států EU se potýká s technologickými požadavky systému.

To bylo náročné zejména na hraničních přechodech s velkým provozem a na přechodech s omezeným prostorem a infrastrukturou.

Johansson vysvětlil, že uspěchání spuštění systému bez zajištění jeho správné funkčnosti by mohlo způsobit značné poruchy.

„Je nezbytné, aby všechny systémy fungovaly hladce, aby se předešlo chaosu na hranicích,“ řekl Johansson.

Poslední, co si EU přeje, je, aby cestující čelili dlouhým zpožděním kvůli špatně provedené technologii.

V měsících předcházejících listopadu byly opakovaně vyjádřeny obavy ohledně připravenosti infrastruktury a její kapacity pro zpracování biometrických údajů.

Na mnoha klíčových vstupních místech, včetně přístavu Dover, je ještě třeba nainstalovat skenery otisků prstů a zařízení pro rozpoznávání obličeje.

Mnoho letištních a přístavních úředníků také vyjádřilo obavy, že nový systém nebyl testován v ostrém provozu.

Francie, Německo a Nizozemsko se v souvislosti s těmito obavami obrátily na Evropskou komisi.

V těchto třech klíčových zemích se nacházejí hlavní letištní uzly EU. Na tyto země připadá 40 % příjezdů do schengenského prostoru.

Pokud by byl systém zaveden bez vyřešení těchto problémů, mohlo by přetížení hranic vést k výraznému zpoždění cest.

Postupné zavádění systému EES: bezpečnější přístup

EU opět odkládá spuštění systému EES; plánuje jeho postupné zavádění
Obrázek s laskavým svolením Glentamara, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Ministři EU budou o pohotovostním plánu EES jednat na zasedání v Lucemburku.

Jednou z možností postupného zavádění systému je, že některé země a hraniční přechody, které jsou připraveny, budou systém používat jako první.

Ostatní země začnou systém používat později, až dokončí přípravy na nový systém.

Země s vyspělejší pohraniční infrastrukturou, jako je Francie a Německo, mohou být mezi prvními, kdo tento systém zavede.

Menší regionální letiště by mohla následovat, jakmile nainstalují potřebnou technologii.

Tento postupný přístup umožní EU identifikovat a řešit případné problémy ještě předtím, než bude systém plně funkční.

Johansson zdůraznil, že tento přístup je „praktickým řešením“ a umožní hladší přechod.

„Potřebujeme praktické řešení, které bude vyhovovat všem,“ řekla, „a tento postupný přístup nám dává možnost pružně řešit problémy, které se objeví.

EU doufá, že se jí díky postupnému zavádění podaří zabránit zahlcení hraničních přechodů novými postupy.

Členské státy EU budou mít také více času na školení personálu, testování biometrických systémů a úpravy na základě reálného fungování.

Tento průvodce krok za krokem by mohl pomoci snížit přetížení a zmatek na rušných hraničních přechodech, zejména v počáteční fázi zavádění.

Další možností je úlevový ventil, který umožní příslušníkům pohraniční stráže EU pozastavit biometrické kontroly, pokud se fronty stanou nezvládnutelnými.

Další možností je změnit právní předpisy EU tak, aby cestujícím umožňovaly registrovat biometrické údaje mimo hranice a s předstihem.

To lze provést prostřednictvím mobilní aplikace nebo na zabezpečených místech mimo přístavy nebo letiště.

Dopad systému EES na přechody hranic a cestující

EU opět odkládá spuštění systému EES; plánuje jeho postupné zavádění
Obrázek se svolením Peggy und Marco Lachmann-Anke přes Pixabay

Očekává se, že systém EES cestujícím časem zjednoduší vstupní procedury.

Očekává se však, že nový systém bude v počátečních fázích způsobovat zpoždění, zejména v době dopravní špičky.

Důvodem je složitost zřízení nové infrastruktury, používání biometrických technologií a školení personálu, který by měl cestujícím pomáhat.

Očekávaná zpoždění způsobená systémem EES jsou velkým problémem, zejména na rušných hraničních přechodech, jako je přístav Dover ve Spojeném království.

Přístav je hlavní dopravní tepnou mezi Spojeným královstvím a EU, kterou denně projíždějí miliony vozidel a cestujících.

Úředníci Doveru varovali, že po zavedení systému EES by se čekací doba mohla výrazně prodloužit – v nejhorším případě až o 14 hodin.

Dlouhé fronty by také mohly způsobit zácpy v místní komunitě v Kentu a narušit nejen cestování, ale i místní ekonomiku.

Tato zpoždění by mohla mít dopad na miliony cestujících na rušných letištích a v Eurotunelu, kde již nyní dochází k přetížení.

Vláda Spojeného království úzce spolupracuje s přístavy a leteckými společnostmi, aby byla zajištěna jejich připravenost, a minimalizovala tak narušení provozu.

Investovala také 10,5 milionu EUR na zlepšení připravenosti hlavních hraničních přechodů mezi Spojeným královstvím a EU na systém EES.

Většina finančních prostředků bude určena pro přístav Dover v Kentu, tunel pod Lamanšským průlivem ve Folkestone a stanici Eurostar St.Pancras.

Cestující do Evropy by si měli zkontrolovat změny v hraničních procedurách a případná zpoždění a informovat se o nich.

Během počátečního zavádění systému EES musí počítat s delší čekací dobou při přechodu na nový systém.

Zatímco spuštění systému EES se opět odkládá, Evropská komise spolupracuje s členskými státy, aby zajistila, že všechny hranice budou na novou technologii připraveny.

Očekává se, že postupné zavádění systému EES bude probíhat v průběhu roku 2025.