Velmi očekávaný systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU) se může dočkat dalších zpoždění, přestože jeho spuštění bylo naplánováno na 10. listopadu.
Od původně plánovaného spuštění v roce 2021 EU nový automatizovaný systém několikrát odložila.
EU nedávno potvrdila nové datum zahájení v listopadu, tedy o měsíc později než v předchozím termínu 6. října.
Zatímco někteří tvrdí, že EU je pevně rozhodnuta spustit systém EES v listopadu, jiná zpráva naznačuje, že by mohlo dojít k dalším odkladům.
Mluvčí Evropské komise nedávno připustil, že EU možná nestihne termín spuštění systému EES.
„Zavedení systému, jako je EES, je složitá operace a zpoždění nelze zcela vyloučit,“ řekl mluvčí EU BBC.
Cílem systému EES je zefektivnit a zlepšit hraniční kontroly.
Cílem systému EES je modernizovat a zefektivnit hraniční kontroly nahrazením razítkování pasů sběrem biometrických údajů.
Podle nového systému musí všichni občané a obyvatelé třetích zemí při vstupu nebo výstupu na hranici předložit biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
Mezi cestující ze zemí mimo EU patří turisté, obchodní návštěvníci a britští občané, kteří jsou po brexitu považováni za státní příslušníky třetích zemí.
Cílem je zlepšit bezpečnost sledováním osob, které překročily vízovou povinnost, a odhalit osoby, které by mohly představovat hrozbu.
„Systém vstupu/výstupu je klíčovou součástí naší strategie pro zvýšení bezpečnosti schengenského prostoru,“ uvedla Ylva Johanssonová, evropská komisařka pro vnitřní věci.
Po úplném zavedení systému EES se zvýší efektivita odbavování na hranicích a sníží se riziko chyb spojených s ručním razítkováním pasů.
Zpoždění zavádění systému EES kvůli technickým a logistickým problémům
EU opakovaně odkládala spuštění systému EES z technických i logistických důvodů.
Členské státy jako Francie, Německo a Nizozemsko vyjádřily obavy ohledně své připravenosti na systém.
Tyto tři klíčové země EU vyjádřily obavy ohledně potřeby rozsáhlého testování nového hraničního systému.
Úředníci se obávají, že příliš rychlé zavedení systému by mohlo způsobit výrazné narušení cestování na hlavních hraničních přechodech.
To představuje významný problém, zejména pro místa s velkým provozem, jako je pařížské letiště Charlese de Gaulla nebo přístav Dover ve Velké Británii.
Na mnoha letištích a hraničních přechodech stále chybí potřebné technologie, jako jsou biometrické registrační kiosky a skenery pro rozpoznávání obličeje.
Podle zprávy přístav Dover dosud neobdržel tablety, aby mohl systém jakkoli otestovat.
Pokračuje však v modernizaci své infrastruktury, včetně budování speciálních zařízení pro provádění kontrol.
Modernizace těchto zařízení, testování nových technologií a najímání nových zaměstnanců může být nákladné a časově náročné, což dále přispívá ke zpoždění.
Mluvčí Evropské komise nicméně listu Gibraltar Chronicle potvrdil, že listopadový termín je stále oficiální.
Komise aktivně pomáhá všem členským státům, které potřebují podporu, aby byly plně připraveny na listopadové spuštění systému EES.
Menší, regionální evropská letiště čelí větším výzvám
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) varovalo, že mnoho regionálních a malých letišť ještě není připraveno na systém EES.
Zatímco velká letiště pravděpodobně zvládnou zavedení systému EES s menšími problémy, menší letiště v EU se mohou potýkat se značnými obtížemi.
Na regionálních a menších letištích často chybí prostor a personál, který by zvládl prodloužit dobu odbavení při biometrických kontrolách.
„Malá letiště to budou mít těžké,“ řekl deníku The Standard vysoce postavený britský úředník pro dopravu.
Ačkoli zdroj neuvádí konkrétní letiště, je pravděpodobné, že nejvíce postiženy budou lokality v oblíbených turistických oblastech,
Cestující ze Spojeného království a ze zemí mimo EU, kteří létají na menší evropská letiště, která odbavují vysoký počet příletů ze zahraničí, by se mohli setkat s delším zpožděním.
Vzhledem k tomu by Britové a další cizinci, kteří létají na menší letiště v EU, měli po zavedení systému počítat s delší čekací dobou.
Jeden z britských vysokých úředníků v oblasti dopravy rovněž poznamenal, že systém EES se spouští současně, což zvyšuje pravděpodobnost narušení provozu.
Možnost delšího čekání je znepokojující, protože i malá zpoždění se mohou sčítat, zejména v době hlavní cestovní sezóny.
Potenciální řešení problémů bránících zavedení systému EES
EU údajně zvažuje možnosti, jako je postupné zavádění systému EES nebo pozvolné spuštění. Žádné konkrétní plány však nebyly oznámeny.
Tyto možnosti by mohly poskytnout nepřipraveným hraničním přechodům více času na přípravu nebo provedení testů v reálném prostředí.
Tento postupný přístup by mohl zahrnovat spuštění systému EES na méně přetížených hranicích a jeho postupné rozšiřování na hraniční body s vysokým provozem.
Britští úředníci rovněž navrhli opatření„úlevového ventilu„, které má zabránit výraznému narušení cestování.
Úlevový ventil by umožnil příslušníkům pohraniční stráže EU dočasně pozastavit biometrické kontroly v době cestovní špičky, aby se fronty daly zvládnout.
Připravovaná mobilní aplikace by mohla cestujícím umožnit předběžnou registraci před příjezdem na hranice, aby se zabránilo delšímu čekání.
V současné době tomu však brání právní předpisy EU, protože cestující musí na hranicích předložit pas a biometrické údaje.
Tato aplikace by sice mohla pomoci zkrátit zpoždění, ale pravděpodobně nebude hotová před spuštěním systému EES.
Zprávy také uvádějí, že jakmile bude tato mobilní aplikace hotová, členské země EU se rozhodnou, zda ji přijmou.
Příprava na spuštění systému EES
Cestující musí být informováni o nejnovějších aktualizacích týkajících se systému EES.
Vzhledem k tomu, že doba odbavení se pravděpodobně prodlouží, musí cestující počítat s delší dobou na hraničních přechodech.
To bude mít zásadní význam v počátečních fázích systému EES, ale může přetrvat i rok.
S blížícím se datem spuštění systému EES musí EU a její sousední země spolupracovat, aby zajistily hladký přechod.