Několik představitelů leteckých společností vyzvalo vládu Spojeného království, aby znovu zvážila požadavek, aby tranzitní cestující měli elektronické cestovní povolení (ETA).
Tato otázka se několikrát objevila během šetření Výboru pro spravedlnost a vnitřní věci parlamentu Spojeného království (UK) týkajícího se elektronických systémů řízení hranic.
Tonia Fieldingová, ředitelka oddělení služeb na letišti Heathrow, uvedla, že ETA je jejich „největší starostí“.
„Věříme, že to bude mít dopad na naše přestupující cestující, a tedy i na nás jako na uzlové letiště,“ řekla na schůzce s výborem 19. března.
Heathrow ročně odbaví necelých 80 milionů cestujících, z toho 18 milionů tvoří přestupující nebo tranzitující cestující.
Díky těmto cestujícím se Heathrow a Spojené království stávají „nejpropojenějšími letišti na světě“, uvedl Fielding.
Vysvětlila, že pokud by cestující mohli přestupovat na letištích bez dodatečných požadavků nebo poplatků, zvolili by si místo Spojeného království toto letiště.
„[Airside transit passengers] do naší země nevstoupí, takže je považujeme za málo rizikové,“ řekl Fielding.
Dodala, že přestupní lety „jsou pro cestující největším zdrojem obav“ a ETA tomu nepomůže.
Společnost Airlines UK, obchodní organizace leteckých společností registrovaných ve Spojeném království, a Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), obchodní organizace leteckých společností na celém světě, se ve svých písemných důkazech předložených výboru vyjádřily stejně.
Letecké společnosti se sídlem ve Spojeném království se obávají negativního dopadu požadavku na ETA pro všechny cestující, kteří projíždějí přes Spojené království.
Společnost Airlines UK prohlásila: „Tento požadavek okamžitě znevýhodní Spojené království v konkurenceschopnosti ve srovnání s jeho evropskými sousedy.“
Předchozí výzvy ke zrušení systému ETA pro tranzitní cestující
Generální ředitel letiště Heathrow Thomas Woldbye rovněž prohlásil, že chce zrušit ETA pro tranzitní cestující.
Podle něj by cestující, kteří „projíždějí tranzitním prostorem, aby se přesunuli do jiné země“, neměli platit 10 liber za krátkou zastávku.
Paul Charles, bývalý ředitel komunikace společnosti Virgin Atlantic, řekl: „Zdanění tranzitu se rovná neúspěchu.“
Sean Doyle, generální ředitel společnosti British Airways, rovněž uvedl, že ETA může odradit cestující od tranzitu přes londýnské letiště Heathrow.
Podle něj se jedná o dodatečné náklady a může způsobit případné zpoždění u cestujících, kteří nepotřebují vízum pro krátké cesty a tranzit v zemi.
Rada zástupců leteckých společností (BAR) ve Velké Británii rovněž prohlásila, že zpoplatnění tranzitních cestujících bez víz je nespravedlivé.
Argumentovali tím, že cestující v letecké dopravě, tedy ti, kteří neprojdou hraniční kontrolou, technicky žádné hranice nepřekračují.
Letiště Heathrow zaznamenalo pokles počtu cestujících z Kataru do Spojeného království
ETA je nové digitální cestovní povolení, které bude vyžadováno od všech osob bez víza, které navštíví Spojené království.
Každá žádost stojí 10 liber a umožňuje opakované návštěvy v průběhu dvou let nebo do vypršení platnosti pasu, ke kterému je připojena, podle toho, co nastane dříve.
V současné době musí mít ETA pro návštěvu Spojeného království pouze cestující z Bahrajnu, Jordánska, Kataru, Kuvajtu, Ománu, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů (SAE).
Fielding prozradil, že letiště Heathrow zaznamenalo od zavedení ETA pokles počtu cestujících na letech z Kataru do Spojeného království.
Výboru řekla: „Za poslední tři měsíce jsme na těchto letech zaznamenali pokles asi o 14 000 cestujících.“
Podle ní však může mít pokles počtu cestujících i řadu dalších příčin.
Ještě musí prozkoumat státní příslušnost cestujících, kteří letěli těmito lety.
Přesto se domnívá, že s novým požadavkem a poplatkem „existuje riziko“ ztráty tranzitujících cestujících.
Společnost Airlines UK napsala, že ETA je „překážkou“ a „další administrativní zátěží“ pro tranzitní cestující.
Letecká společnost uvedla, že „tranzit přes Spojené království je tak mnohem méně konkurenceschopný než tranzit přes jiné centrum v EU“.
Tento přesun cestujících na jiná letiště v EU by mohl ovlivnit postavení Spojeného království jako globálního centra. Může také vést ke ztrátě pracovních míst v leteckém průmyslu.
Srovnání ETA a ETIAS
Evropská unie (EU) zavede podobný elektronický systém správy hranic.
Evropský systém pro cestovní informace a povolení (ETIAS) bude vyžadován pro všechny státní příslušníky, kteří mohou navštívit schengenský prostor bez víza.
Systém ETIAS bude také o něco levnější než systém ETA, a to 7 EUR (6 GBP), a bude platit o rok déle.
Děti ve věku do 17 let a starší osoby ve věku 70 let a více ji však také nemusí získat.
Systém ETIAS se rovněž nevztahuje na tranzitující cestující, kteří nepřekračují hranice.
Společnost Airlines UK vyzývá vládu Spojeného království, aby stejný systém ETIAS uplatnila i na systém ETA. Patří sem i tranzitní návštěvníci nebo ti, kteří neprojdou hraniční kontrolou.
Dalším srovnávacím bodem mezi ETA a ETIAS je provádění.
Jakmile bude systém ETIAS v polovině roku 2025 spuštěn, bude mít přechodné a odkladné období, aby se cestujícím usnadnila změna.
Ačkoli je zavádění systému ETA rozděleno podle národností, „zdá se, že se bude zavádět od prvního dne,“ řekl Fielding.
Další úvahy o provádění ETA
IATA rovněž navrhla, aby vláda Spojeného království „poskytla cestujícím důkaz o jejich předpokládaném příletu, a to nejen prostřednictvím e-mailu“.
Navzdory pokročilým informacím o cestujících (API) „mohou být užitečné při výpadcích systému nebo plánované údržbě.
Bude užitečná i pro ověřovatele z řad třetích stran, například pro pracovníky na hranicích třetích zemí.
V případě pochybností o přítomnosti nebo platnosti dokladu ETA mohou cestující použít pro referenci jiný doklad než e-mail.
IATA rovněž navrhla zřídit centra podpory pro cestující a dopravce, která by rychle řešila problémy, jež mohou v systému ETA nastat.