Mnoho evropských letišť se snaží připravit na nový systém vstupu/výstupu (EES) Evropské unie (EU).
EU plánuje spustit nový automatizovaný hraniční systém 6. října 2024.
Cílem nového systému je zvýšit bezpečnost hranic elektronickým zaznamenáváním vstupu a výstupu státních příslušníků třetích zemí.
Složitost zavedení tohoto systému však způsobila, že řada hraničních přechodů nebyla připravena.
Mnohá evropská letiště nejsou na tuto změnu připravena, což cestujícím způsobuje obavy ze zpoždění a problémů.
Podle deníku The Telegraph se letecké společnosti obávají, že řada regionálních evropských letišť nemusí být na systém EES připravena.
Na menších letištích v EU zatím nebylo instalováno vybavení potřebné pro systém EES, jako jsou skenery otisků prstů a kamery.
To představuje velký problém pro letiště v oblíbených rekreačních oblastech, které navštěvuje mnoho turistů.
Zejména britští cestující volí při cestě na dovolenou v EU regionální letiště.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), celosvětový obchodní orgán leteckého průmyslu, vyzvalo k „naléhavé a koordinované akci“, aby byla všechna letiště připravena do podzimu.
Co je to systém vstupu/výstupu?
Systém EES je automatizovaný systém určený k registraci a uchovávání informací o cestujících ze třetích zemí.
Týká se to jak držitelů krátkodobých víz, tak cestujících bez víz, jako jsou britští občané.
Namísto razítkování pasů bude systém elektronicky zaznamenávat osobní údaje při každém překročení hranice EU.
Za tímto účelem musí cestující zaregistrovat biometrické údaje, včetně otisků prstů a snímků obličeje.
Jakmile bude systém EES funkční, musí tak učinit před příslušníkem pohraniční stráže EU při své první cestě do schengenského prostoru.
Systém bude uchovávat biometrické údaje cestujících po dobu tří let a obnovovat je při každé návštěvě EU.
Pokud cestující navštíví EU po vypršení platnosti svých údajů, musí biometrické údaje znovu zaregistrovat u pohraničníka.
Výzvy evropských letišť v oblasti EES
Letiště a letecké společnosti jsou pod tlakem, aby splnily termín připravenosti stanovený EU na srpen 2024.
Nedodržení by mohlo vést k vážným dopravním zácpám a provozním problémům.
Evropská letiště nyní pracují na modernizaci svých zařízení a školení personálu pro práci s novým systémem.
K problémům menších letišť při zavádění systému EES přesto přispívá několik faktorů.
Integrace systému EES do stávající letištní infrastruktury představuje značnou technickou a logistickou výzvu.
Letiště musí nainstalovat nová biometrická skenovací zařízení, aktualizovat své IT systémy a vyškolit zaměstnance, aby zvládli nové postupy.
Mnoho menších letišť také nemá dostatek prostoru a prostředků pro umístění nových biometrických skenerů otisků prstů a obličeje, které systém vyžaduje.
Nepřipravenost evropských letišť by mohla vést ke značným zpožděním a zmatkům pro cestující.
Odborníci z cestovního ruchu se obávají, že zavedení systému EES by mohlo vést k přetížení a zpoždění na hraničních přechodech.
Předpokládané zpoždění EES, dopad na cestovní ruch
Po zavedení systému EES by cestující měli očekávat delší čekací doby na hranicích EU.
Tato zpoždění by mohla být ještě nepříjemnější v době dopravní špičky a v sezóně.
Dlouhé fronty a komplikované procesy na hranicích jsou více než jen nepříjemností.
Turisté by si kvůli nim mohli dvakrát rozmyslet cestu do EU, což by mohlo poškodit cestovní ruch a hospodářství mnoha členských států.
Průzkum britského ministerstva dopravy ukázal, že 15 % lidí v Anglii by kvůli novému systému EES mohlo cestovat do Evropy méně.
Tento potenciální pokles cestování by mohl mít dopad na cestovní ruch v celé EU.
Letecké společnosti a cestovní kanceláře se rovněž obávají možného dopadu na letové řády a celkový dojem z cestování.
Cestující mohou pouze počítat se zpožděním a dostavit se na letiště dříve než obvykle, aby měli více času na nové kontroly.
Cestovní kanceláře byly informovány, že zpoždění způsobená systémem EES budou trvat přibližně rok po uvedení systému ESS do provozu.
Přípravy EES na hraničních přechodech UK-EU
Vláda Spojeného království provedla několik šetření o možných dopadech na své hranice a přístavy.
Zjistila také, že její hraniční přechody mezi Spojeným královstvím a EU nejsou na zavedení systému EES připraveny, zejména ty, kde se kontroly střídají.
Potřeba individuálních biometrických kontrol znamená, že skupinové odbavení, které je běžné u vozidel přepravujících více cestujících, již nebude možné.
Očekává se, že tato změna způsobí značná zpoždění na frekventovaných hraničních přechodech, jako je přístav Dover a terminál společnosti Getlink v tunelu pod Lamanšským průlivem ve Folkestone ve Spojeném království.
Omezený prostor na terminálu St. Pancras také představoval logistické a infrastrukturní problémy.
Přístav Dover vytvořil samostatný pruh a kiosky pro autobusy a běžné pruhy a tabulky pro osobní automobily.
Přístavní úředníci uvedli, že doba hraniční kontroly při registraci EES se prodlouží ze 45 až 90 sekund na několik minut nebo více na osobu.
Společnosti Getlink a Eurostar však přislíbily, že na jejich terminálech ve Spojeném království a EU nedojde ke zpoždění ani k chaosu.
Společnost Eurostar ujistila cestující, že pro hraniční kontroly EES bude k dispozici dostatek kiosků a v případě čekání i dostatek místa.
Společnost Getlink investovala do nového krytého průjezdu a kiosků EES, aby zabránila dlouhým frontám a dopravním zácpám.
Výzvy k dalšímu odkladu systému EES
Nepřipravenost evropských letišť zvýšila možnost zpoždění systému EES.
Francouzští představitelé i výbory britského parlamentu otevřeně požádali EU, aby spuštění systému EES opět odložila.
Rafael Schvartzman z IATA uvedl, že s EES jsou stále problémy.
Navíc mobilní aplikace EES není včas připravena, což může znamenat, že nový systém nebude v říjnu spuštěn.
Nedostatek podrobností, které EU zveřejnila, také vyvolal pochybnosti o spuštění systému v říjnu.
Společnost Dover údajně přestala přijímat nové zaměstnance, kteří měli cestujícím pomáhat s registrací EES.
Důvodem je především nejistota, kdy bude zaveden nový systém hraničních kontrol EU.
Tim Reardon z přístavu Dover řekl, že „nechtějí vyčlenit finanční prostředky a zjistit, že se celá věc o rok zpozdí“.
EU se však zatím nevyjádřila k tomu, že by měla EES po říjnu 2024 zveřejnit.
S blížícím se datem zahájení platnosti by cestující měli být o nových pravidlech informováni a připravit se na možná zpoždění.