Britští řidiči nákladních vozidel mohou čelit problémům se systémem vstupu a výstupu z EU

| 21 srpna, 2024
Britští řidiči nákladních vozidel mohou čelit problémům se systémem vstupu a výstupu z EU
Obrázek Rene Rauschenberger z Pixabay

Řidiči těžkých nákladních vozidel ve Spojeném království (UK) by mohli mít problém, jakmile bude spuštěn systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU).

Britská asociace pro mezinárodní nákladní dopravu (BIFA) uvedla, že systém EES by mohl způsobit značné potíže řidičům nákladních vozidel, kteří často cestují mezi Spojeným královstvím a EU.

Systém EES zefektivňuje imigrační kontroly a sleduje vstupy a výstupy osob ze schengenského prostoru.

Systém může účinněji zachytit osoby, které překročily povolení k pobytu v kontinentální Evropě, a to prostřednictvím biometrických kontrol.

Řidiči nákladních vozidel ve Spojeném království by tak mohli mít problémy s dodržováním pravidla EU 90/180 dní.

Co je to systém EES?

Systém vstupu/výstupu je automatizovaný informační systém určený k registraci cestujících, kteří vstupují do schengenského prostoru a opouštějí jej.

Nahrazuje současný proces ručního vydávání razítek do pasu a jeho cílem je zvýšit bezpečnost a efektivněji řídit migraci.

Cestující ze zemí mimo EU musí zaregistrovat své osobní, pasové a biometrické údaje. Ty budou po dobu tří let uloženy v zabezpečené databázi.

Systém EES má být spuštěn v listopadu tohoto roku. Pokud však členské státy EU nebudou plně připraveny, může být toto datum odloženo.

Systém je součástí širšího úsilí o posílení vnějších hranic EU a zlepšení bezpečnosti.

Systém EES a pravidlo 90/180 dnů

Britští řidiči nákladních vozidel mohou čelit problémům se systémem vstupu a výstupu z EU
Obrázek s laskavým svolením Peter H přes Pixabay

Pravidlo 90/180 dní stanoví, že cestující ze zemí mimo EU mohou v schengenském prostoru pobývat pouze 90 dní během 180denního období.

Podle BIFA je toto omezení pro zaměstnance ve Spojeném království problematické. Britští řidiči nákladních vozidel a zaměstnanci ze zemí mimo EU musí často zůstat v EU delší dobu, aby zachovali obchodní činnost.

Provozovatelé nákladních vozidel ze zemí mimo EU nebudou moci pokračovat v činnosti, pokud jejich řidiči nepřekročí 90denní limit.

Řidiči nákladních vozidel BIFA a všichni ostatní zaměstnanci ze zemí mimo EU, kteří překročí limit 90/180, se tak budou potýkat s imigračními problémy.

Těm, kteří poruší pravidlo 90/180 dnů, může být zakázáno cestovat a hrozí jim pokuty a další sankce.

BIFA se obává, že tyto sankce ztíží řidičům nákladních vozidel ve Spojeném království efektivní provoz.

Mohlo by to také narušit dodavatelský řetězec mezi Spojeným královstvím a EU a mít širší důsledky pro obchod mezi Spojeným královstvím a EU.

Odvětví logistiky a dopravy hrají klíčovou roli při pohybu zboží mezi Spojeným královstvím a zeměmi EU.

Jakékoli zpoždění nebo omezení by mohlo vést ke zvýšení nákladů a logistických problémů pro podniky na obou stranách.

RHA sdílí stejné obavy řidičů nákladních vozidel

Sdružení silničních dopravců (RHA) rovněž vyjádřilo obavy ohledně dopadu systému EES na britské řidiče.

Spolupracuje se sdružením BIFA na shromažďování údajů a prosazování řešení, která umožní řidičům provozovat dopravu bez výrazného narušení.

RHA již dříve varovala před riziky porušení pravidla 90/180 po Brexitu.

Loni v létě vydala varování pro řidiče a dopravce. RHA uvedl případ, kdy byl řidič potrestán za překročení doby pobytu v Nizozemsku.

S blížícím se obdobím dovolených RHA zdůrazňuje, že je důležité sledovat čas strávený v EU, aby se předešlo následkům.

Zdůraznila, že překročení pravidla 90/180 může mít právní důsledky jak pro řidiče, tak pro společnosti, pro které pracují.

RHA vyzvala zaměstnavatele, aby umožnili flexibilitu při cestování a zajistili tak dodržování předpisů.

Výzva k akci na ochranu britských řidičů nákladních vozidel

Britští řidiči nákladních vozidel mohou čelit problémům se systémem vstupu a výstupu z EU
Obrázek s laskavým svolením Peter H přes Pixabay

BIFA zahájila průzkum s cílem shromáždit údaje o tom, jaký dopad bude mít systém EES na vývoz do Spojeného království a na cestování autokary.

Jakákoli změna 90denního limitu pro řidiče nákladních vozidel bude vyžadovat, aby vláda Spojeného království vyjednala s EU povolení delšího pobytu.

„Pouze prokázáním významného dopadu na ekonomiku Spojeného království máme šanci přesvědčit vládu, aby se řešením zabývala,“ uvedla BIFA.

Údaje z průzkumu budou použity k prosazování změn politiky, které by mohly zmírnit nepříznivé účinky nového systému.

Obavy z možných zpoždění v přístavech kvůli systému EES

BIFA a RHA zvažují oddělení cestujících a cestujících od řidičů nákladních a nákladních vozidel na hraničních přechodech, kdekoli je to možné.

Stále však existuje možnost vzniku nevyřízených objednávek a omezení vstupu a výstupu v přístavech.

Odborníci na dopravu a cestovní ruch varovali před dlouhými frontami a obrovskými zpožděními na hraničních přechodech mezi Spojeným královstvím a EU v důsledku ESS.

Systém vyžaduje, aby osoby ze zemí mimo EU zaregistrovaly otisky prstů a skeny obličeje u pohraničního úředníka EU.

Ačkoli se to týká cestujících, kteří navštíví EU poprvé po spuštění systému EES, očekává se, že se tím prodlouží doba vyřizování.

Mnozí se vyslovili pro to, aby EU umožnila registraci pomocí otisků prstů před hranicemi a mimo ně, aby se zabránilo chaosu při cestování.

Přesto by relativně nevyzkoušený systém EES mohl v případě poruchy způsobit zablokování, podobně jako když selžou elektronické brány.

Tato zpoždění a překročení doby platnosti povolení představují pro britské řidiče těžkých nákladních vozidel a logistický průmysl problém.

Průmyslová sdružení naléhavě žádají o přijetí opatření k zajištění efektivních operací a výsledek bude mít zásadní význam pro obchodní vztahy mezi Spojeným královstvím a EU.