Vzhledem k tomu, že Evropská unie (EU) odkládá spuštění nového systému hraničních kontrol, plánuje společnost Eurostar efektivně využít čas navíc.
Vysokorychlostní vlaková doprava spojující Velkou Británii s kontinentální Evropou by ráda zahájila testování systému vstupu/výstupu (EES).
Systém EES bude využívat biometrickou technologii k registraci a sledování občanů a obyvatel třetích zemí, kteří vstupují do schengenského prostoru a vystupují z něj.
Na vnějších hranicích EU musí cestující místo razítka do pasu předložit otisky prstů a skeny obličeje.
Spuštění automatizovaného systému hraničních kontrol, které bylo původně plánováno na rok 2022, bylo odloženo na neurčito, a to na rok 2025.
Společnost Eurostar doufá, že získá cenné první zkušenosti díky omezenému testování s několika cestujícími.
Proč chce společnost Eurostar provést testování systému EES dříve
Generální tajemník společnosti Eurostar Gareth Williams informoval Výbor pro spravedlnost a vnitřní věci o plánech společnosti na testování systému EES, uvedla TTG Media.
Jedná se o testování systému EES na pěti až deseti procentech cestujících, aby se vyhodnotilo, jak technologie funguje „v reálném prostředí“.
„[I would like] odbourat prvek „velkého třesku“ a postupně budovat důvěru a zkušenosti,“ řekl Williams.
Společnost Eurostar se domnívá, že včasné testy jí poskytnou čas na zjištění případných problémů před oficiálním spuštěním systému.
To by mohlo mít zásadní význam pro předcházení výrazným poruchám a dlouhým zpožděním pro cestující.
Díky včasnému testování systému EES s malou skupinou cestujících může společnost Eurostar zajistit, že systém bude po úplném zavedení fungovat bez problémů.
To by také znamenalo, že by se cestující i zaměstnanci mohli s touto technologií lépe seznámit před jejím plošným zavedením.
Zpoždění a problémy při spuštění systému EES
Cílem systému EES je zlepšit bezpečnost tím, že se bude přesněji sledovat, kdo přichází a odchází a jak dlouho cestující v EU zůstávají.
Občané a obyvatelé třetích zemí mohou v EU pobývat maximálně 90 dní v rámci 180denního období, ale mnozí z nich zůstávají nezjištěni i déle.
Očekává se, že nový systém zrychlí a zefektivní hraniční kontroly.
Představitelé odvětví však očekávají, že v prvním roce zavedení systému EES se budou tvořit dlouhé fronty a vznikne chaos při cestování.
Je to způsobeno tím, že cestující registrují biometrické údaje na hranicích, a nikoli na jiném místě nebo prostřednictvím aplikace předem.
Mnoho hraničních přechodů a dopravních společností se rovněž potýkalo s problémy při přípravě na kontroly EES.
Některé země EU potřebovaly více času na přípravu na novou technologii a na zvládnutí očekávaných dlouhých čekacích dob na hranicích.
Systém EES také vyžaduje další doladění, protože EU odhalila, že má stále problémy se spolehlivostí správy dat.
Společnost Eurostar již měla připravené biometrické skenery a zařízení, ale přesto se setkala s technickými problémy při sdílení dat se systémy EU.
„Pokud údaje, které shromažďujeme, nelze předat systémům EU, nelze v tom pokračovat,“ řekl Williams.
Úředníci musí systém více testovat, aby se ujistili, že dobře funguje a dokáže spravovat obrovské množství dat.
Obavy týkající se testování systému EES
Systém EES se neustále potýká s technickými a logistickými problémy, které několikrát odložily jeho spuštění.
Jedním z hlavních úkolů je zajistit, aby všechna hraniční místa EU disponovala technologiemi pro bezproblémový sběr a zpracování údajů.
Instalace a testování systémů pro rozpoznávání obličeje a snímání otisků prstů ve více zemích je složité.
To je obzvláště náročné na hraničních přechodech s velkým provozem, jako jsou letiště, vlaková nádraží a přístavy trajektů.
Rušný přístav Dover musí tablety a kiosky obdržet ještě před plánovaným spuštěním.
Také další hraniční přechody, například francouzské přístavy, vyjádřily obavy, že systém je třeba testovat v ostrém provozu.
Úředníci rovněž vyjádřili obavy z možných dlouhých čekacích dob na hraničních přechodech.
Mobilní aplikace EES, která má cestujícím pomoci předem zaregistrovat osobní a pasové údaje, je stále ve vývoji.
Zkoumání dalších možných řešení za cenu
Zatímco společnost Eurostar plánuje provést testování systému EES na malé skupině cestujících, ostatní dopravní společnosti zkoumají jiná řešení.
Společnost Getlink, která provozuje tunel pod Lamanšským průlivem, přišla s myšlenkou technologie rozpoznávání obličejů při průjezdu.
To by umožnilo cestujícím skenovat obličeje, aniž by museli zastavit vozidlo, a tím by se zrychlila kontrola a zabránilo by se zdržení v dopravě.
„Doufáme, že se nám podaří navázat spolupráci s EU a vnitrostátními orgány ve Francii a ve Spojeném království a dosáhnout jejich pokroku,“ řekl výboru John Keefe, ředitel pro korporátní záležitosti a vztahy s veřejností společnosti Getlink.
Vyzval všechny strany, aby „z tohoto zpoždění vytěžily maximum a po spuštění [the EES] zavedly ještě lepší systém“.
Efektivní využití času sice může pomoci při přípravě systému EES, ale může také znamenat vyšší náklady.
Společnosti Getlink a Eurostar již vynaložily finanční prostředky na nové vybavení a školení personálu, aby mohly splnit požadavky systému EES.
Keefe sdělil, že tyto investice budou přes zimu a v příštím roce „hibernovány“ nebo dočasně pozastaveny.
Poznamenal také, že tyto investiční náklady mohou nakonec vést ke zvýšení cen letenek pro cestující.
„Vše, co děláme pro zlepšení cesty našich zákazníků, se přenáší dál,“ vysvětlil Keefe.
Budoucnost hraničních přechodů mezi Spojeným královstvím a EU
Závazek společnosti Eurostar včas otestovat systém EES ukazuje její odhodlání zajistit cestujícím co nejhladší přechod.
Přesný časový plán spuštění systému EES zůstává nejasný, EU však již uvedla, že zkoumá možnost postupného zavádění.
To by mohlo zahrnovat spuštění systému EES na některých místech EU, která jsou plně připravena, zatímco ostatní budou následovat.
Mohlo by to také znamenat povinnost biometrických kontrol u malé skupiny cestujících, podobně jako je tomu v případě plánu testování systému EES společnosti Eurostar.
Cestovatelům se prozatím doporučuje, aby se při překračování hranic Spojeného království a EU informovali o případných aktualizacích nebo nových požadavcích.