Představitelé britského průmyslu vyzývají k odložení spuštění systému ETA, aby se zabránilo kolizi se zaváděním systému EES

| 6 listopadu, 2024
Představitelé britského průmyslu vyzývají k odložení spuštění systému ETA, aby se zabránilo kolizi se zaváděním systému EES
Obrázek s laskavým svolením Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Představitelé průmyslu ve Spojeném království (UK) naléhají na vládu, aby přehodnotila časový plán spuštění nového elektronického cestovního povolení (ETA).

Systém ETA a systém vstupu/výstupu Evropské unie (EU) by mohl významně ovlivnit časté cestující mezi Spojeným královstvím a EU.

Upozorňují, že současné zavedení systému ETA a EES by mohlo vést k velkým problémům a zpožděním v cestování.

Tyto nové systémy by mohly vést k dlouhým prodlevám, zmatkům a možným zácpám na rušných hraničních přechodech.

V říjnu 2024 vystoupil ve Výboru lordů pro spravedlnost a vnitřní věci Gareth Williams, vedoucí strategického partnerství společnosti Eurostar.

„Ptali jsme se, zda nemůžeme zavést dva systémy najednou,“ řekl podle zprávy Euronews Travel.

ETA a EES

Britský systém ETA je nový systém, který vyžaduje, aby cestující, kteří nemají vízum, požádali před cestou o předběžnou autorizaci online.

Cílem systému je zlepšit bezpečnost přesným zaznamenáváním vstupu a výstupu cestujících a jejich předběžnou kontrolou před příjezdem.

Systém EES EU bude naopak využívat biometrické údaje ke sledování návštěvníků ze zemí mimo EU při vstupu do schengenského prostoru a výstupu z něj.

To znamená, že cestující ze zemí mimo EU, včetně britských občanů, se musí na hranicích zaregistrovat a odevzdat otisky prstů a skeny obličeje.

Cílem systému EES je také přesněji sledovat pohyb občanů a rezidentů ze zemí mimo EU a zajistit, aby nepřekročili 90denní lhůtu.

Vedoucí představitelé cestovního ruchu se obávají, že současné spuštění obou systémů v roce 2025 by mohlo způsobit dlouhé čekání a zmatek.

To by mohlo znepokojovat zejména ty, kteří se při překračování hranic mezi Spojeným královstvím a EU pohybují v systémech EES a ETA.

Patří mezi ně tunel pod Lamanšským průlivem, přístav Dover, stanice Eurostar St. Pancras a další významné přístavy a letiště v EU.

Obavy ze současného spuštění systému ETA a EES

V roce 2025 bude zavedeno několik nových hraničních systémů, včetně interaktivní umělé inteligence, systémů ETA, EES a Evropského systému pro cestovní informace a povolení(ETIAS).

„Obáváme se, že systémy nejsou propojeny,“ uvedl.

Williams vysvětlil, že systémy „žádají o velmi podobné informace různými kanály“.

Dodal: „Čím více stejných informací požadujete, tím méně jich dodržujete.“

„Požádali jsme Velkou Británii a EU, aby ustoupily,“ řekl Williams.

John Keefe, ředitel pro styk s veřejností společnosti Getlink, vyjádřil stejné obavy ohledně možného zatížení infrastruktury.

„Musíme se vyhnout scénáři, kdy bychom na veřejnosti testovali dva nové systémy najednou,“ řekl britské Sněmovně lordů.

Představitelé britského průmyslu vyzývají k odložení spuštění systému ETA, aby se zabránilo kolizi se zaváděním systému EES
Obrázek s laskavým svolením Tobias Döpfner c/o Opihuck, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Dopad na překračování hranic

Provozovatelé cestovních kanceláří a pracovníci na hranicích by potřebovali významnou podporu pro správu systému ETA i EES.

Hraniční infrastruktura může vyžadovat digitální modernizaci a může být zapotřebí dalších pracovníků, kteří pomohou cestujícím s orientací v nových požadavcích.

Nichola Mallonová, vedoucí oddělení pro obchod a decentralizovanou politiku ve společnosti Logistics UK, poznamenala, že příprava EES je pro dopravní podniky již nyní problémem.

Dodala, že rozsáhlé zavádění systému ETA by mohlo operace dále zkomplikovat.

Mallon rovněž uvedl, že připravenost by měla zajistit, aby byl IT systém, na němž je systém EES založen, robustní.

Zmínila také dostupnost mobilní aplikace EES, která by mohla cestujícím umožnit předběžnou registraci informací pro krátké fronty.

Systém EES zatím nebyl testován v reálných podmínkách a jeho mobilní aplikace se stále vyvíjí.

Dopad na cestující

Často cestující nebo ti, kteří se v obou systémech nevyznají, je mohou považovat za nepřehledné a potřebují větší pomoc.

To může mít za následek drobná zpoždění, která se mohou rychle nahromadit a vést ke zmeškání přípoje, zejména během rušných cestovních sezón.

Odborníci na cestovní ruch rovněž varují před možnými hospodářskými dopady, pokud dvojí zavedení systému ETA a EES odradí turisty a obchodní cestující.

Mnoho cestovatelů se může cítit nejistě ohledně nových požadavků a další potíže by mohly odradit od návštěvy Spojeného království nebo EU.

To by mohlo poškodit místní evropské ekonomiky, které jsou závislé na cestovním ruchu.

Možné postupné spuštění systému EES v roce 2025

Představitelé britského průmyslu vyzývají k odložení spuštění systému ETA, aby se zabránilo kolizi se zaváděním systému EES
Obrázek s laskavým svolením Erica Fischera, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Původně měl být systém EES spuštěn v roce 2022, ale kvůli technickým a logistickým problémům došlo k několika odkladům.

Plánované datum zavedení 10. listopadu bylo odloženo a nyní se počítá s postupným zaváděním v roce 2025.

Evropská komisařka pro vnitřní věci Ylva Johanssonová poukázala na nepřipravenost členských států.

Ve Francii, Německu a Nizozemsku se nacházejí hlavní letiště EU, která zajišťují velkou část mezinárodní dopravy v EU.

Agentura eu-LISA, která je odpovědná za IT infrastrukturu EU, vyjádřila obavy ohledně odolnosti systému, který uchovává údaje EES.

Vedoucí představitelé britského průmyslu považují toto zpoždění za příležitost rozložit zavádění systémů ETA a EES a usnadnit tak přechod cestujícím a pracovníkům na hranicích.

Namísto současného spuštění obou systémů by systém EES mohl začít na omezeném počtu míst a postupně se rozšířit po celé EU.

Williams navrhl postupné zavádění, kdy by systém EES zpočátku využívalo pouze pět až deset procent cestujících.

Tento přístup by pomohl identifikovat a vyřešit technické problémy v menších, méně frekventovaných lokalitách, než se přejde na rušnější místa.

Keefe uvedl, že tento postupný přístup by mohl zabránit zahlcení infrastruktury a zdrojů a způsobit významné narušení.

„Postupné zavádění by mohlo snížit tlak na hlavní přístavy a poskytnout zaměstnancům čas na přizpůsobení,“ zdůraznil Keefe.

Časový plán provádění ETA

Williams připustil, že nejistota ohledně spuštění systému EES komplikuje plánování britského ministerstva vnitra, pokud by došlo k odkladu zavedení systému ETA.

Systém ETA začal být postupně zaváděn v říjnu 2023, kdy se stal povinným pro katarské občany navštěvující Spojené království.

Ostatní státy Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC) – Bahrajn, Kuvajt, Omán, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty – začaly systém ETA používat v únoru 2024.

Ministerstvo vnitra již oznámilo, že systém ETA bude v širším měřítku zaveden v roce 2025.

Od 27. listopadu 2024 bude systém přijímat žádosti od občanů mimoevropských zemí, kteří nemají vízum.

Digitální povolení pro ně bude povinné od 8. ledna 2025.

Do 2. dubna 2025 musí mít všichni cestující do Spojeného království bez víza, včetně Evropanů, před cestou potvrzení o příletu.

Evropští občané mohou začít žádat o povolení ETA od 5. března 2024.

Vláda Spojeného království zatím neoznámila změny v časovém plánu a EU zatím nepotvrdila datum spuštění systému EES v roce 2025.

Přesto obavy, které vyjádřily společnosti Eurostar, Getlink a Logistics UK, zdůrazňují význam dobře naplánovaného přechodu.

Cestujícím se prozatím doporučuje, aby sledovali oficiální oznámení o ETA a EES a připravili se na změny cestovních požadavků.