Na slyšení ve Sněmovně lordů zazněly možné důsledky, pokud se 10. listopadu podaří prosadit spuštění systému vstupu/výstupu (EES) Evropské unie (EU).
Předseda okresní rady Doveru Kevin Mills při parlamentním slyšení řekl, že by to byl „naprostý masakr“.
Dodal, že nový systém hraničních kontrol EU by do města Kent přinesl„zácpu na steroidech„.
„Desátého bychom nebyli připraveni,“ uvedl Mills, kterého citoval server The Connexion.
Vysvětlil, že ne všechna zařízení jsou na místě a dopravní trasy nejsou navrženy pro dlouhé fronty.
Představitelé přístavu Dover uvedli, že jsou rádi za odklad spuštění systému EES, který jim poskytl více času na zorganizování všeho potřebného.
Jejich přístavní silnice stále potřebují nové trasy a značení, aby byl zajištěn plynulý provoz.
„Nemá smysl zavádět systém, který je pro tuto zemi, a zejména pro město, které zastupuji, tak nedílnou součástí, pokud není všude připraven,“ řekl Mills.
Dodal: „Jsme více než rádi, že došlo ke zpoždění.“
Důvod nového odložení EES
Systém EES je nový systém hraničních kontrol, který slouží ke sledování občanů a obyvatel třetích zemí vstupujících do schengenského prostoru a vystupujících z něj.
Místo razítek do pasů bude systém využívat biometrické údaje cestujících, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
Cílem systému je zlepšit bezpečnost a zjednodušit cestování v Evropě, ale přechod na něj vyžaduje pečlivé plánování.
EU původně zamýšlela spustit ESS v roce 2022, což navrhla v roce 2016, ale spuštění bylo několikrát odloženo.
Komisařka EU pro vnitřní věci Ylva Johanssonová uvedla, že datum 10. listopadu je „mimo hru“ kvůli nepřipravenosti členských zemí.
Mnoho zemí EU potřebuje více času na zavedení zařízení EES na svých hranicích, včetně tabletů a snímačů otisků prstů.
Uvedla také problémy se stabilitou centrální databáze, která by uchovávala skeny obličejů a otisků prstů všech osob.
Údaje z centrální databáze budou zasílány na vnější hraniční body, jako jsou letiště, přístavy a nádraží v EU a ve Spojeném království.
Úředníci musí systém více testovat, aby se ujistili, že dobře funguje a není zahlcen obrovským množstvím dat.
Komisař Johansson a agentura eu-LISA, která má na starosti počítačové systémy EU, hledají řešení.
Další reakce na zpoždění spuštění systému EES
Mluvčí společnosti Eurostar Gareth Williams uvedl, že skenery a vybavení jsou připraveny.
Společnost, která jezdí z Londýna do měst jako Paříž a Brusel, však stále musí vyřešit technické problémy se sdílením dat se systémy EU.
„Pokud údaje, které shromažďujeme, nelze předat systémům EU, nelze v tom pokračovat,“ řekl Williams.
Jak uvádí zpráva BBC, společnost by mohla proti EU podniknout právní kroky, aby získala zpět část svých nákladů způsobených zpožděním.
Na druhou stranu společnost Getlink, která stojí za tunelem pod Lamanšským průlivem, uvedla, že je plně připravena na termín spuštění EES 10. listopadu.
John Keefe ze společnosti Getlink vyjádřil zklamání nad zpožděním a uvedl, že byli připraveni a doufali ve spuštění.
Společnost vynaložila 70 milionů liber na vývoj technologie, vybudování infrastruktury, instalaci kiosků a nábor zaměstnanců.
„Měli jsme zavedené všechny technologie a infrastrukturu, měli jsme propracované procesy,“ řekl.
Obavy z přípravy EES ve Francii
Stejně jako Velká Británie vyjádřila i Francie obavy z toho, jak systém EES ovlivní přístavy, kde se denně křižují nákladní a osobní automobily a lidé.
Přístav Calais ve Francii vyvolal podobné obavy jako přístav Dover. Nebyl dosud vybaven na provádění kontrol EES pro osobní a nákladní dopravu.
Podobně jako přístavy v Doveru i přístavy v Calais a Boulogne umožňují značný objem cestování.
Francouzské úřady se obávají, že systém EES by mohl vést ke zpomalení, pokud by cestující museli čekat na skenování obličeje a otisků prstů.
Francouzští přístavní úředníci zdůraznili, že mírná zpoždění mohou způsobit zácpy na obou stranách Lamanšského průlivu.
Tyto obavy sdílejí i další země EU, které se chtějí při zavádění této nové technologie vyhnout velkým davům na hraničních přechodech.
Mnozí také vyjádřili obavy o ochranu soukromí, protože biometrické údaje cestujících musí být bezpečně uloženy a použity pouze v případě potřeby.
Budoucí plány pro spuštění systému EES
EU v současné době zkoumá možnost postupného zavádění, kdy by systém EES mohl být spuštěn na některých hraničních přechodech, které jsou připraveny, a další by následovaly.
Systém EES by mohl začít ve větších přístavech, jako je Dover nebo nejrušnější terminály společnosti Eurostar, a poté se rozšířit do dalších míst.
EU by mohla systém zavádět postupně a prokázat jeho funkčnost v reálných situacích.
Testování v menším měřítku může úředníkům pomoci odhalit případné technické nebo logistické problémy dříve, než cestujícím způsobí velké potíže.
EU zatím nestanovila nové datum spuštění systému EES, ale všichni se připravují na jeho zavedení v roce 2025.
Úředníci na hraničních přechodech zaznamenali silnou podporu a komunikaci s ministerstvem vnitra Spojeného království a francouzským ministerstvem vnitra.
Spolupráce s EU však byla náročnější, zejména kvůli nejasným rozhodnutím, která omezovala možnosti sdílení.
Britští úředníci doporučují cestujícím, aby sledovali aktualizace, protože systém EES bude mít pravděpodobně dopad na miliony cestujících, jakmile bude uveden do provozu.