Spojené království vypracovalo pohotovostní plán pro přístav Dover, který má zmírnit dopravní problémy v Kentu.
Jedná se o součást vládních příprav na spuštění nového systému vstupu/výstupu Evropské unie (EU) v listopadu 2024.
Přístav Dover v hrabství Kent je jedním z nejrušnějších evropských přístavů pro osobní dopravu. Mnozí předpokládají, že tento přístav bude mít po zavedení systému EES největší zpoždění.
Představitelé Kentu opakovaně vyjadřovali obavy z nejhoršího scénáře čtrnáctihodinových zpoždění a dopravních zácp způsobených zpožděním systému EES.
Pohotovostní plán zahrnuje „stohování“ automobilů na určených místech za účelem řízení toku vozidel směřujících do EU.
Systém EES přinese přísnější hraniční kontroly pro občany třetích zemí, kteří vstupují do schengenského prostoru EU a opouštějí jej.
Při prvním vstupu po spuštění systému EES musí občané třetích zemí na hranicích zaregistrovat biometrické údaje, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje.
Systém EES bude zaznamenávat vstup a výstup cestujících pomocí biometrických údajů namísto ručního razítkování pasů na hranicích.
Otázkou pro všechny hraniční přechody je, jak rychle budou nové hraniční kontroly dokončeny, zejména v době dopravní špičky.
Vláda doufá, že pohotovostní plány zabrání tomu, aby se na kentských silnicích opakovaly dopravní zácpy z minulosti.
Stohování aut, aby se zabránilo dopravnímu chaosu v Kentu
Vláda Spojeného království dokončuje plány na využití terénních míst pro stohování automobilů v Doveru, pokud by se dopravní zácpy způsobené zpožděním systému EES staly skutečnou hrozbou.
Tento přístup, který byl původně součástí pohotovostních plánů Spojeného království pro případ brexitu bez dohody, by mohl pomoci zajistit, aby silnice zůstaly otevřené.
Bylo to jedno z řešení, jak zabránit chaosu v Krátké úžině, nejkratší cestě mezi Spojeným královstvím a kontinentální Evropou.
Stohování vozů pomůže zabránit dlouhým zpožděním, která mají dopad na turisty, důležité služby a obchodní trasy v Kentu.
Plán počítá s tím, že řidiči přijíždějící do přístavu se budou řadit do front a čekat na hraniční kontroly EES.
Úředník pomůže s předběžnou registrací cestujících v každém voze v přední části fronty.
Díky systému EES bude hraniční kontrola každé osoby trvat přibližně dvě minuty. To znamená, že čtyřčlenné rodině to zabere nejméně osm až deset minut.
Podle deníku The Times lze místa, kde by se auta řadila do fronty, rychle aktivovat v případě, že by se provoz stal nezvládnutelným.
Zdroj obeznámený s plánem vysvětlil: „Jedná se o místa, která mohou ‚vstát a odejít‘ v rychlosti.“
„Budou stát v blízkosti hlavních silnic a budou navrženy tak, aby zadržovaly dopravu a nedošlo k úplnému zablokování klíčových dopravních tepen v Kentu,“ dodal zdroj.
Proč je přístav Dover při zavádění systému EES znepokojivý?
Pohotovostní plán přichází poté, co úředníci vyjádřili rostoucí obavy z možného dopadu systému EES na dopravu v regionu.
Úředníci se obávají zejména dopadu systému EES na přístav Dover, kde je prostor pro čekající vozidla omezený.
Ročně projede Doverem více než 1,3 milionu aut. I malé zpoždění hraničních procesů by mohlo rychle přerůst v mnohahodinové čekání.
Předseda rady hrabství Kent Roger Gough uvedl, že kontroly EES by mohly vést k „mimořádně závažným zpožděním“ v mezinárodním obchodu a cestování v Kentu.
Dodal, že by to také ztížilo „poskytování životně důležitých služeb veřejného sektoru na trase do Doveru“.
Gough rovněž zdůraznil potřebu rychlého jednání a naléhal na vládu, aby učinila vše, co je možné, aby zabránila narušení hranic mezi Spojeným královstvím a Francií.
Seema Malhotra, britská ministryně pro migraci a občanství, uvedla, že přípravy na hladký průběh systému jsou v plném proudu.
„Pozemky mimo silnice sledujeme [so], abychom v případě potřeby jejich využití měli pohotovostní plán,“ řekla.
Malhotra dodal, že pokračují ve spolupráci s místními radami, EU a francouzskými protějšky, aby zajistili připravenost systému EES.
Vysvětlila, že jejich cílem je „minimalizovat riziko dlouhých front, zejména v době dopravní špičky“.
Navzdory těmto ujištěním zůstávají někteří skeptičtí ohledně připravenosti pohraničníků a technologií, které budou používat.
Z tohoto důvodu a z důvodu chybějícího testování v ostrém provozu zůstává mnoho neznámých ohledně toho, jak by hraniční kontroly EES probíhaly.
Nové finanční prostředky na zlepšení operací na hranicích
Vláda Spojeného království vyčlenila dalších 10,5 milionu liber na přípravu systému EES, aby se vyřešilo možné zpoždění cest.
Tyto prostředky budou rozděleny mezi přístav Dover, tunel pod Lamanšským průlivem ve Folkestone a Eurostar v St. Pancras. Každý hraniční přechod obdrží 3,5 milionu liber.
Přístav Dover použije peníze na vytvoření nového prostoru pro odbavení cestujících v rámci probíhajícího projektu Granville Dock.
Projekt zahrnuje zasypání starého nákladního doku, aby se uvolnilo místo pro další kiosky hraniční kontroly.
Nový areál o rozloze přibližně pěti fotbalových hřišť by měl být hotový do Velikonoc 2025.
V tomto období úředníci očekávají první skutečný test systému EES, protože se zvýší prázdninový provoz.
Tunel pod Lamanšským průlivem ve Folkestone má k dispozici více prostoru pro vozidla.
Úředníci použijí peníze na vypracování plánu, který umožní cestujícím zaregistrovat své biometrické údaje v novém terminálu.
Cílem je urychlit proces registrace a minimalizovat fronty vozidel před vjezdem do tunelu pod Lamanšským průlivem.
Tato zlepšení dávají naději, že se již nebudou opakovat vážné dopravní problémy, které Kent sužovaly v minulosti.
Plán na stohování automobilů byl sice slibný, ale na konci přechodného období pro brexit nebyl nikdy realizován.
Dopravním zácpám se podařilo vyhnout především proto, že datum brexitu se shodovalo s výlukami a zákazy cestování ve Spojeném království.
První skutečný zátěžový test systému EES se očekává při prvním spuštění a během prázdnin.
Všichni sledují přístav Dover, aby zjistili, jak dobře přístavní systém obstojí, až budou zavedeny hraniční kontroly EES.
Všichni sledují přístav Dover, aby zjistili, jak dobře přístavní systém obstojí, až budou zavedeny hraniční kontroly EES.