Ředitel přístavu Normany varuje před možnými zpožděními v souvislosti se spuštěním nového systému vstupu/výstupu (EES ) Evropské unie (EU) v listopadu 2024.
Cílem nového systému je zlepšit bezpečnost a sledovat pohyb cestujících ze zemí mimo EU, kteří vstupují do schengenského prostoru a vystupují z něj.
Bude vyžadovat, aby držitelé krátkodobých víz a cestující bez víza předkládali biometrické údaje včetně otisků prstů a skenů obličeje.
Omezený čas na testování a obavy ohledně připravenosti vybavení a personálu však vedly k očekávaným dlouhým zpožděním na hraničních přechodech.
Očekává se, že tyto problémy s cestováním se ještě zhorší na hlavních vstupních místech, zejména v přístavech ve Francii a ve Spojeném království.
Očekávaná zpoždění ve francouzských přístavech
Systém EES nahradí tradiční proces razítkování pasů na hraničních přechodech modernějším a bezpečnějším systémem.
Ačkoli systém EES slibuje posílení bezpečnosti hranic EU, někteří úředníci vyjádřili obavy ohledně jeho možného dopadu na čekací doby.
Jérôme Chauvet, ředitel společnosti Ports de Normandie, vyjádřil v rozhovoru pro The Connexion obavy ze zpoždění EES.
Ports de Normandie dohlíží na francouzské přístavy Cherbourg, Caen-Ouistreham a Dieppe.
Tyto přístavy využívají společnosti Brittany Ferries, DFDS, Irish Ferries a Stena Line pro Irsko.
Upozornil, že systém EES bude mít dopad nejen na přejezdy do Spojeného království, ale také na návštěvníky z nečlenských zemí EU, kteří se vydávají na cestu mezi Irskem a Francií.
Omezená doba testování systému EES
Ministerstvo vnitra odložilo jakékoli testování ve francouzských přístavech kvůli olympijským a paralympijským hrám v Paříži 2024.
Celosvětové sportovní události odvedly pozornost francouzské vlády od příprav EES.
V důsledku toho nemohly normandské přístavy jako Cherbourg a Ouistreham zahájit zkušební provoz, aby se ujistily, že systém bude fungovat efektivně.
„Zatím neproběhla žádná zkouška v žádném přístavu, takže zařízení ještě dobře neznáme a nevíme, jak bude fungovat,“ přiznal Chauvet.
Dodal, že nedostatečné testování a příprava by mohly vést ke značným zdržením na hraničních přechodech.
Očekává se, že zejména v rušných přístavech, jako jsou Cherbourg, Caen-Ouistreham a Dieppe, se budou tvořit dlouhé fronty.
Dodal, že technologie používaná pro sběr otisků prstů a skenování obličeje je pro zaměstnance přístavu stále neznámá.
„O rozhraních kiosků nemáme mnoho znalostí. Vše zjistíme až v průběhu prací,“ vysvětlil Chauvet.
To vyvolalo u mnoha úředníků nejistotu ohledně účinnosti systému EES, jakmile bude uveden do provozu.
Nedostatečná připravenost a personální problémy
Francouzská vláda poskytla přístavům potřebné vybavení EES, jako jsou tablety a kiosky pro biometrickou registraci.
Chauvet však upozornil, že najímání zaměstnanců pro obsluhu této technologie je náročné.
Přístavy jako Dieppe a Caen-Ouistreham se spoléhají na omezený počet zastávek trajektů denně.
To ztěžuje a potenciálně prodražuje nábor zaměstnanců, kteří mohou pracovat v nepravidelných hodinách.
Zaměstnanci, které by tyto přístavy najímaly, by museli také mluvit anglicky a zvládat složité úkoly spojené s registrací cestujících.
Chauvet dodal, že nejnákladnější bylo vybudování krytých prostor pro cestující trajektů, kde by mohli registrovat biometrické údaje.
Další investicí je umístění značek, které budou lidi směrovat podle toho, zda jsou občany EU, nebo občany třetích zemí.
Vzhledem ke značným nákladům zvažují některé přístavy přenést tyto náklady na trajektové společnosti, čímž riskují zvýšení cen jízdenek.
Spojené království sdílí obavy ze zpoždění a omezeného času na testování
Obavy ze zpoždění a omezené doby testování systému EES přesahují hranice Francie.
Ve Spojeném království vyjádřili úředníci z Kentu obavy, jak by systém mohl ovlivnit přístav Dover.
Přístav Dover, jeden z nejrušnějších trajektových přístavů spojujících Spojené království s EU, se již nyní potýká s přetížením v důsledku kontrol po brexitu.
Očekává se, že po zavedení systému EES bude společnost Dover čelit ještě větším zpožděním, protože bude mít také omezený čas na testování systému EES.
Představitelé Kentu varovali, že v případě problémů se systémem může dojít až ke 14 hodinám zpoždění.
I sebemenší zpoždění jednoho cestujícího by se mohlo sčítat a způsobit obrovské nahromadění dopravy a zácpy v Kentu.
Cestovní kanceláře, včetně Visit Kent, vyjádřily obavy z dopadu očekávaného zpoždění na cestovní ruch a místní podniky.
Co mohou cestující očekávat
Port de Normandie, podobně jako přístav Dover, bude tablety využívat především k odbavování cestujících ve vozidlech, nikoli pěších cestujících.
Pěší cestující budou dopraveni na trajektové nádraží, kde se mohou před imigrační kontrolou předem zaregistrovat u stánků.
Osoby v automobilech budou předběžně zaregistrovány během čekání ve frontě na překročení hranic.
Postupy EES pro cestující autokary závisí na přístavu.
Caen-Ouistreham bude mít vyhrazený prostor pro cestující. V Dieppe musí cestující v autobusech vystoupit a použít kiosky na terminálech trajektů.
Cestující v soukromých vozidlech přístavu Dover budou používat tablety, zatímco autobusy budou využívat speciální pruhy vybavené kiosky EES.
Do kiosků EES a přidané infrastruktury investovaly i další přeshraniční spoje mezi Spojeným královstvím a EU, například Eurostar a tunel pod Lamanšským průlivem.
Vzhledem k možným zpožděním úředníci doporučují cestujícím, aby se do přístavů a na hraniční přechody dostavili dříve než obvykle.
Je to z důvodu prodloužení doby potřebné k registraci a zpracování otisků prstů a skenů obličeje.
Odborníci na cestovní ruch očekávají, že po první registraci dojde ke zpoždění kvůli možným poruchám systému EES, protože systém je stále poměrně málo vyzkoušený.
Navzdory těmto obavám EU pokračuje v zavádění systému EES, zlepšuje bezpečnost hranic a snižuje nelegální přistěhovalectví.
Jak však Chauvet a další úředníci zdůraznili, skutečný dopad systému se ukáže až po jeho plném zprovoznění.