V rámci vyšetřování Výboru pro spravedlnost a vnitřní věci Parlamentu Spojeného království (UK) týkajícího se elektronických hraničních systémů zazněla výzva k pozastavení spuštění elektronického cestovního povolení (ETA).
Monique Hawkinsová z organizace The3Million vyzvala vládu, aby se místo toho zaměřila na přechod od fyzických imigračních statusů k digitálním imigračním záznamům neboli eVisům.
„Opravdu si myslím, že [the ETA launch] by se měl pozastavit,“ řekla.
Hawkins dodal, že je třeba se zaměřit na řešení technických problémů v imigrační databázi.
The3Million je nezisková skupina, která zastupuje občany Evropské unie (EU), Evropského hospodářského prostoru (EHP) a Švýcarska pobývající ve Spojeném království a vede kampaně za jejich práva.
Ministerstvo vnitra v současné době převádí fyzické vízové doklady na elektronická víza.
Od 1. ledna 2025 bude vydávat pouze elektronická víza a nebude již poskytovat fyzické záznamy o imigračních statusech.
Fyzické imigrační statusy zahrnují biometrické pobytové karty (BRC), biometrická povolení k pobytu (BRP) a pasové viněty a nálepky.
Tyto imigrační statusy prokazují právo osoby, která není Britem, vstoupit, žít nebo pracovat ve Spojeném království.
Hawkins poznamenal, že Austrálii trvalo několik let, než zavedla vlastní systém cestovních povolení, než zavedla digitální záznamy pro obyvatele.
Spojené království prosazuje ETA a zároveň se snaží převést další dva miliony lidí na „digitální status, který se ukázal jako problematický“.
Jak mohou obavy o bezpečnost databáze eVisa ovlivnit spuštění systému ETA
Nový britský systém ETA je automatizovaný systém předem schválených cestovních povolení pro občany, kteří nemají vízum.
Osoby s přistěhovaleckým statusem ve Spojeném království jsou od požadavku ETA osvobozeny, podobně jako držitelé britských nebo irských pasů.
Podle nového systému musí dopravci kontrolovat platná povolení cestujících pomocí britského systému pokročilých informací o cestujících (API).
Pokud rozhraní API oznámí dopravcům, že neexistuje žádný záznam o ETA cestujících, musí dopravci ověřit oprávnění cestujících ručně.
To znamená zkontrolovat, zda cestující mají platná víza nebo zda jsou osvobozeni od povinnosti předkládat ETA.
Dopravcům, kteří přepravují cestující do Spojeného království bez platného povolení, hrozí vysoká pokuta. Uhradí také náklady na návrat cestujících zpět do místa původu.
Britští a irští občané se mohou prokázat cestovním pasem a dokladem totožnosti, aby prokázali, že jsou z ETA vyňati.
Na druhou stranu pro osoby s přistěhovaleckým statusem ve Spojeném království může být kvůli chybám v databázi obtížnější prokázat, že jsou z ETA vyňaty, uvedl Hawkins.
Pokud jim dopravci neumožní nastoupit na let do Spojeného království, mohou tito občané Spojeného království, kteří nejsou jeho občany, zmeškat důležité povinnosti, například pracovní.
Komplexní databázový systém UKVI nebo eVisa
Na schůzi Výboru pro spravedlnost a vnitřní věci 12. března 2024 Hawkins ukázal, jak obtížné je orientovat se v systému eVisa.
Osoby s elektronickým vízem se musí přihlásit na webové stránky UK Visas and Immigration (UKVI) a požádat o kód.
Poté tento kód sdělí úředníkovi, například pronajímateli, potenciálnímu zaměstnavateli nebo příslušníkovi pohraniční stráže Spojeného království.
Úředník se pak musí přihlásit na jinou webovou stránku nebo platformu a zadat kód akcie, aby zkontroloval jeho platnost.
Tento proces sám o sobě ztěžuje osobám s eVisas prokázat svůj imigrační status a získat výjimku, jakmile bude spuštění systému ETA plně v plném proudu.
Situace se stává ještě problematičtější, pokud databáze údaje poskytnuté jednotlivcem nerozpozná.
Systém vykazoval nefunkční záznamy a chyby. V záznamu jednotlivce může být uvedena jiná fotografie nebo kombinace správných a nesprávných údajů.
„Pokud jste v zahraničí a nemůžete někoho přesvědčit, že máte právo být ve Spojeném království, nepustí vás na palubu,“ řekl Hawkins.
Navrhla, aby všechny osoby s přistěhovaleckým statusem ve Spojeném království měly místo systému sdílených kódů cestovní průkaz.
Může se jednat o fyzický a originální doklad o imigračním statusu nebo o digitální zobrazení, například 2D čárový kód.
Dodala, že lidem ze zahraničí, kterým byl odepřen nástup na palubu kvůli chybám systému při prokazování jejich imigračního statusu, musí být k dispozici nepřetržitá linka podpory.
Musí také existovat jasná struktura odškodnění za problémy cestujících.
Oprava chyb v databázi před spuštěním systému ETA
„Kybernetická bezpečnost je dnes klíčovou otázkou, takže pro mnoho uživatelů těchto systémů představuje důvěru,“ řekl Hawkins.
Deník The Guardian informoval, že v imigrační databázi ministerstva vnitra bylo uvedeno více než 76 000 osob s nesprávnými údaji.
Databáze ministerstva vnitra se nazývá Person Centric Data Platform (PCDP) a uchovává údaje o 177 milionech osob.
Jedná se o součást projektu ministerstva vnitra na digitalizaci vízových a imigračních systémů. Od roku 2014 to ministerstvo stálo více než 400 milionů liber.
PCDP sleduje historii migrantů v imigračních systémech Spojeného království, například žádosti o víza a biometrické údaje.
Její záznamy jsou vkládány do systému Atlas ministerstva vnitra, do něhož mají přístup pracovníci, kteří se zabývají případy, a úředníci pohraniční stráže, aby si mohli prohlédnout informace o migrantech.
Kromě toho se na údaje PCDP spoléhají i různé online systémy, které podniky a jednotlivci používají k prokázání svého imigračního statusu a práv.
Jak popsal Hawkins, uniklé dokumenty ukazovaly na pomíchané nebo sloučené údaje a nesprávně propojené biografické a biometrické údaje.
Chyby v databázi bránily lidem v prokázání jejich práv na práci, pronájem bydlení nebo přístup k bezplatné léčbě NHS.
Vládní zdroje potvrdily, že Úřad komisaře pro informace vyšetřuje možné porušení ochrany osobních údajů.