Představitelé místních samospráv vyzvali vládu Spojeného království (UK), aby se zabývala možnými problémy způsobenými hraničními kontrolami po brexitu.
Londýnský starosta Sadiq Khan varoval, že nové biometrické hraniční kontroly mohou způsobit „chaos“ na městském nádraží St.Pancras.
Místní úředníci v Kentu také vyzvali vládu, aby zakročila proti možným čtrnáctihodinovým zpožděním v souvislosti se zaváděním systému vstupu/výstupu (EES).
Systém EES je nový automatizovaný biometrický systém hraničních kontrol Evropské unie (EU), který má být spuštěn v říjnu 2024.
Nový systém zaznamenává vstup a výstup občanů ze zemí mimo EU pomocí skenů obličeje nebo otisků prstů namísto tradičního razítkování pasu.
Evropský kontrolní výbor britského parlamentu shromáždil několik důkazních zpráv, podle nichž systém EES naruší cestování mezi Spojeným královstvím a EU.
Omezené vlakové spoje a velká zpoždění jsou nepřijatelné, říká londýnský starosta
V tiskové zprávě Khan zdůraznil, že Eurostar má zásadní význam pro hospodářský úspěch Londýna a Spojeného království.
Podle něj je londýnské nádraží St. Pancras „vstupní branou pro obrovské množství turistů a obchodníků v zemi“.
Mezinárodní vysokorychlostní železnice přepravuje až 900 cestujících v každém ze 14 vlaků, které denně jezdí z Paříže do Londýna.
„V současné podobě způsobí tyto nové kontroly po brexitu na letišti St Pancras chaos,“ prohlásil Khan.
A dodal: „Vzhledem k tomu, že londýnská ekonomika se po pandemii vzpamatovává, je to hrozný signál pro turisty i podniky z celého světa.“
Khan se vyjádřil, že hrozící přerušení cestování je „přímým důsledkem brexitu“, který musí britská vláda řešit.
Trval na tom, aby ministři poskytli naléhavou podporu společnostem High Speed 1 (HS1) a Eurostar, aby tyto problémy „urychleně vyřešily“.
„Škrty ve službách a delší zpoždění prostě nepřipadají v úvahu,“ zdůraznil Khan.
Eurostar může omezit počet cestujících kvůli hraničním kontrolám po Brexitu
Důkazy předložené HS1 Kontrolnímu výboru předpovídaly, že Eurostar bude možná muset omezit počet cestujících.
Společnost HS1 vlastní a provozuje trať a stanice mezi Londýnem a tunelem pod Lamanšským průlivem.
Vzhledem k tomu, že místo požadovaných 49 kiosků EES jich bude pouze 24, budou cestující pravděpodobně čelit dlouhým frontám, zejména v ranní špičce.
Kromě toho se očekává, že registrace cestujícího ze země mimo EU na hranicích prodlouží dobu cesty o nejméně dvě minuty na cestujícího.
V současné době neexistuje možnost předem zaregistrovat biometrické údaje cestujících, jako jsou otisky prstů a skeny obličeje, online.
Společnost HS1 dodala, že prostorová omezení na stanici St. Pancras způsobí, že se fronty budou tvořit „složitě a rozkročeně“.
Instalace dalších kiosků EES na nádraží St Pancras by stála 25 000 liber za každý a roční náklady na údržbu by činily 2 miliony liber.
V případě instalace dalších kiosků EES by náklady nesla společnost Eurostar.
Spolupráce vlád Spojeného království a Francie při řešení problematiky EES
Evropská komise dohlíží na zavádění nového systému biometrických hraničních kontrol.
Britská vláda „úzce spolupracuje s EU“, aby snížila dopady systému EES na společné hranice.
Ministr vnitra se setkal s francouzským ministrem vnitra, aby s ním projednal zavedení systému EES, informoval deník The Standard.
„Jsme v úzkém kontaktu s cestovním ruchem a přístavními orgány, abychom zajistili, že budou připraveny minimalizovat riziko zpoždění,“ uvedl mluvčí britské vlády.
Vedoucí představitelé společnosti Kent se snaží získat podporu v době, kdy se blíží zavedení systému EES
Místní představitelé v Kentu vyzvali vládu, aby podpořila Kent při zvládání hraničních kontrol po brexitu.
Těmito vedoucími představiteli jsou Roger Gough, předseda rady hrabství Kent, Andrew Osborne, vedoucí ekonomického rozvoje rady městské části Ashford, a Deirdre Wells OBE, výkonná ředitelka organizace Visit Kent.
„Pokud bude Kent jako vstupní brána do Evropy zablokován, bude to mít zásadní dopad i na dodavatelské řetězce,“ uvedli místní představitelé v prohlášení. „Provádění kontrol EES proto není jen problémem Kentu, ale problémem celého státu.“
Podle zpráv předložených Evropskému kontrolnímu výboru bude mít systém EES vážný dopad na přístav a trajekty.
V nejhorším případě mohou cestující v přístavu Dover čekat až 14hodinové fronty.
Tato zpoždění mají „vážné důsledky pro místní komunity na trase do přístavu Dover a Eurotunelu“.
Wells zdůraznil, že dlouhé dopravní kolony do Doveru a Folkestonu mají dopad na cestující, obce a podniky v celém kraji.
Gough vyzval vládu, aby Kentu poskytla více finančních prostředků na řízení dopravy a více zařízení pro zadržování nákladu směřujícího do EU.
Vyzval také k registraci na dálku pomocí biometrických údajů, aby se snížila možnost zdržení na hraničních přechodech.
Na druhé straně Oveden navrhl obnovení provozu mezinárodních železničních linek v Ashfordu i Ebbsfleetu.
„Stanice představují skvělou příležitost, jak zvýšit kapacitu hranic mimo omezené mezinárodní nádraží St Pancras,“ podělil se o své dojmy.
Společnost Eurostar tyto služby v roce 2020 pozastavila. Jako potenciální překážku jejich znovuotevření uvedla zavedení systému EES.
Nový systém hraničních kontrol bude z dlouhodobého hlediska přínosný
Evropský kontrolní výbor Spojeného království shromažďuje důkazní zprávy o dopadech hraničních kontrol po brexitu.
Mnoho stran se obává, že systém EES bude mít negativní dopad na místní občany v blízkosti hranic, na podniky a na cestování.
Navzdory problémům však společnost Eurostar a většina leteckých společností považuje systém EES za dlouhodobě přínosný.