Podle prognózy VisitBritain má cestovní ruch ve Spojeném království (UK) rostoucí tendenci.
VisitBritain je britská národní agentura pro cestovní ruch. Je zodpovědná za celosvětový marketing Británie a rozvoj britské návštěvnické ekonomiky.
V prognóze cestovního ruchu na rok 2024, která byla zveřejněna 20. prosince 2024, vykázal cestovní ruch ve Spojeném království nárůst příjezdových návštěv a celkových výdajů ve srovnání s rokem 2023.
Celková prognóza výdajů zahraničních návštěvníků ve Spojeném království v roce 2024 činí 34,1 miliardy liber. Je to o sedm procent více než výdaje předpokládané v roce 2023, kdy se počítá s 31,7 miliardy liber.
Před pandemií je prognóza výdajů v roce 2019 také o 20 % vyšší. Po očištění o inflaci však čísla pro rok 2023 představují pouze 96 % úrovně pro rok 2019.
Pokud jde o počet návštěvníků Spojeného království, VisitBritian předpokládá, že v roce 2024 jich bude 39,5 milionu. To je o 5 % více než očekávaných 37,8 milionu v roce 2023. Stále jsou však o 3 % nižší než v roce 2019.
VisitBritain předpovídá, že příjezdový cestovní ruch se do začátku roku 2025 vrátí na úroveň roku 2019. A to jak z hlediska počtu návštěv, tak z hlediska výdajů zahraničních návštěvníků.
Hlavní přispěvatelé k příjezdovému cestovnímu ruchu Spojeného království
Návštěvy a výdaje turistů ve Spojeném království se mohou od roku 2023 zvýšit. Míra oživení a růstu na hlavních trzích příjezdových návštěvníků se však stále liší.
Spojené státy americké (USA) vedou v oživení cestovního ruchu ve Spojeném království. Výdaje amerických návštěvníků v roce 2023 dosáhly rekordního nárůstu 28 % oproti roku 2019, a to i po zohlednění inflace.
„Zahraniční návštěvníci utratí ve Spojeném království desítky miliard liber, které podpoří místní ekonomiku a zaměstnanost,“ uvedla generální ředitelka VisitBritain Patricia Yatesová.
Dodala: „Je skvělé vidět dvouciferný růst výdajů z USA i celkovou prognózu růstu na příští rok 2023.“
VisitBritain předpokládá, že hodnota amerického trhu v roce 2024 dosáhne 6,7 miliardy liber. Předpokládá, že američtí návštěvníci přispějí téměř 1 librou na každých 5 liber všech příjezdových výdajů.
Čína, která byla v roce 2019 druhým nejcennějším příjezdovým trhem Spojeného království, se postupně zotavuje a počet návštěvníků se bude v roce 2023 zvyšovat.
Celkově bylo oživení ve východní Asii relativně pomalejší. VisitBritain předpovídá, že v roce 2024 dosáhne hodnota Číny 1,7 miliardy liber, což z ní činí čtvrtý nejcennější trh příjezdových návštěvníků Spojeného království.
Tempo oživení z Evropy se po první polovině roku 2023 zpomalilo a podle nejnovějších údajů zůstaly výdaje těsně pod úrovní roku 2019.
Důvodem je pravděpodobně silná konkurence v oblasti cestovního ruchu ze strany sousedních evropských destinací.
Kampaně v oblasti cestovního ruchu ve Spojeném království 2024
Cestovní ruch je pro Británii životně důležitým odvětvím, které významně přispívá k její ekonomice jako třetí největší exportní odvětví služeb.
Pro rok 2024 představila agentura VisitBritain své hlavní kampaně v oblasti cestovního ruchu, které návštěvníky inspirují k tomu, aby objevovali více Británie, zůstávali déle a přijeli hned. Jejím cílem je zvýšit výdaje do Británie a rozšířit ekonomické přínosy cestovního ruchu do více destinací ve Spojeném království.
Mezinárodní kampaně se zaměří na solidně rostoucí trhy, jako je Austrálie a USA. Zaměří se také na hlavní evropské trhy a cenné země Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC).
Podle průzkumu VisitBritain je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují výběr destinace, její přívětivost.
Její kampaně budou upozorňovat na živá města, současnou kulturu a krásné britské pobřeží a krajinu. To také znamená, že ekonomické dopady cestovního ruchu pocítí více destinací v Británii.
Národní agentura pro cestovní ruch Spojeného království bude rovněž využívat sílu cestovního ruchu na obrazovce. Její průzkum ukázal, že filmy a televize jsou silnou motivací a inspirací pro cestování.
Filmový cestovní ruch, známý také jako filmový cestovní ruch, označuje fenomén, kdy se určité místo stává populárním mezi cestovateli, protože se objevilo ve filmu nebo televizním pořadu.
V rámci kampaně VisitBritian představí filmové a televizní lokace, destinace a zážitky pro návštěvníky.
VisitBritain také nedávno podepsal memorandum o porozumění s Britskou filmovou komisí s cílem podpořit filmovou turistiku ve všech zemích a regionech Spojeného království.
Statistiky návštěv a výdajů na konci roku
Nejnovější oficiální statistiky Úřadu pro národní statistiku týkající se příjezdového cestovního ruchu do Spojeného království se vztahují na období od ledna do září 2023.
Podle těchto statistik se v tomto období uskutečnilo přibližně 28,2 milionu příjezdů do Spojeného království a zahraniční návštěvníci utratili ve Spojeném království celkem 23,0 miliard liber.
Z nejnovějších údajů navíc vyplývá, že průměrná útrata návštěvníků v roce 2023 až dosud činila 817 liber na návštěvu, což je více než 684 liber zaznamenaných v roce 2019.
Návštěvníci také zůstávají déle, průměrná délka pobytu je 7,3 noci oproti 6,4 noci v roce 2019.