Evropská unie (EU) by mohla opět odložit spuštění svého nového hraničního systému.
Cílem nového hraničního systému, systému vstupu/výstupu (EES), je posílit bezpečnost hranic a zjednodušit cestování cestujících ze zemí mimo EU, kteří vstupují do schengenského prostoru.
Nahradí ruční razítkování pasů sběrem biometrických údajů nebo záznamem otisků prstů a zobrazení obličeje.
Po zavedení umožní pohraničním úředníkům efektivněji sledovat data vstupu a výstupu cestujících a monitorovat překročení vízové povinnosti.
Nedávno potvrzené spuštění systému EES v listopadu 2024 může být opět odloženo kvůli nepřipravenosti klíčových členských států.
Francie, Německo a Nizozemsko údajně požádaly Evropskou komisi o více času na přípravu spuštění systému EES.
Podle deníku The Guardian vyjádřily tyto tři země obavy z nedostatečného testování systému v reálném prostředí.
Uvádějí, že je to důležité zejména na vstupních místech s velkým provozem, jako jsou letiště a přístavy.
Pokud by byl systém spuštěn podle plánu, mohla by nedostatečná příprava způsobit značná zpoždění v cestování a přetížení hranic.
Proč by mohl mít systém EES další zpoždění
Francie, Německo a Nizozemsko podporují dlouhodobé cíle nového hraničního systému EU, ale vyjádřily obavy z možných narušení během počátečního zavádění.
Stejné problémy úředníci uváděli již v minulosti, ale přetrvávají i dva měsíce před cílovým spuštěním systému EES.
Zejména Francie se obává zpoždění na klíčových hraničních přechodech, jako je Dover, kde francouzští úředníci provádějí pasové kontroly.
Rada městské části Ashford v britském hrabství Kent varovala před nejhorším scénářem zpoždění až 14 hodin, které by mohlo ovlivnit nákladní dopravu, osobní automobily a autobusy.
Tato zpoždění by mohla způsobit přetížení hlavních vstupních bodů, jako je letiště Charlese de Gaulla v Paříži a Eurotunel.
Francouzský zdroj uvedl, že mnoho provozních problémů může zůstat nevyřešeno, protože systém nebyl testován v ostrém provozu.
„Problém je v tom, že testování bylo na ploše. Potřebujeme živé testování,“ uvedl zdroj.
Ředitel normandského přístavu Jérôme Chauvet rovněž potvrdil, že ve třech přístavech, na které dohlíží, nebyly provedeny žádné testy.
„Zatím zařízení dobře neznáme a nevíme, jak bude fungovat,“ řekl.
Na druhé straně se Německo obává dopadu systému EES na menší letiště, jako je Kolín nad Rýnem a Mnichov.
Nizozemsko se rovněž obává možných zpoždění kvůli hustotě provozu na letišti Schiphol, které je jedním z nejrušnějších evropských dopravních uzlů.
Cestující ze zemí mimo EU musí na hranicích poskytnout údaje z pasu, otisky prstů a zobrazení obličeje, což vede k prodloužení doby odbavení.
I sebemenší zpoždění na cestujícího se může sčítat, zejména na frekventovaných hraničních přechodech a v době dopravní špičky.
Přechod na kontroly EES vyžaduje také nové vybavení, například kiosky pro předběžnou registraci a skenery otisků prstů.
Kromě toho přechod zahrnuje školení a nábor nových zaměstnanců, kteří budou nové zařízení efektivně obsluhovat.
Možné postupné zavádění při spuštění systému EES
Evropská komise může v reakci na tyto obavy zvážit spíše postupné zavádění systému EES než jeho úplné spuštění.
To by poskytlo pohraničním orgánům více času na přizpůsobení se novým procesům a zároveň by se snížilo riziko zahlcení cestovních uzlů.
To by také umožnilo pohraničním úředníkům řešit případné problémy, které by mohly vzniknout v počáteční fázi.
Postupné zavádění by pravděpodobně probíhalo nejprve na méně vytížených vstupních místech a poté na vytíženějších letištích a přístavech.
Tento přístup by mohl zabránit dlouhým zpožděním, zejména v rušných přístavech, jako jsou Dover a Calais, kde je velký objem přeshraniční dopravy.
Zdroj ze Spojeného království uvedl, že EU by mohla vydržet a spustit ji v listopadu, „ale pak postupně zavádět časově náročné věci, jako je snímání otisků prstů“.
Musí také umožnit, aby na rušných hraničních přechodech byly pozastaveny biometrické kontroly, aby se zvládly zácpy, pokud se fronty hromadí.
Jeden z odborníků však zdůraznil, že systém bude úspěšný při zvyšování bezpečnosti pouze tehdy, pokud budou v provozu všechna hraniční stanoviště.
Jak se projeví zpoždění spuštění systému EES na cestujících a v dopravním průmyslu?
Mnozí se domnívají, že je nepravděpodobné, že by EU spuštění systému EES znovu odložila, protože nové datum spuštění potvrdila až v srpnu.
Úředníci však nemohou přehlížet obavy členských států, které hostí některé z největších evropských letištních uzlů.
Evropská komisařka pro vnitřní věci Ylva Johanssonová zatím zůstává věrná datu spuštění systému EES, které je stanoveno na 10. listopadu.
Zdroje však naznačují, že Komise se chystá reagovat na obavy Francie, Německa a Nizozemska.
Jednou z možností je posunutí data zahájení na 17. listopad, což by členským státům poskytlo krátký odklad na dokončení příprav.
Případné zpoždění může být pro cestující úlevou i zdrojem nejistoty.
Nejistota kolem spuštění systému však nechává letecké společnosti, trajektové společnosti a další cestovní podniky v nejistotě.
Britští dopravci byli údajně informováni, aby očekávali další odklady spuštění systému EES.
Navzdory zvěstem o dalších zpožděních se většina dopravců, například Eurostar, stále snaží dodržet termín 10. listopadu.