Systém vstupu/výstupu (EES) Evropské unie (EU) vyvolává ve Spojeném království (UK) a Francii rostoucí obavy kvůli očekávaným zpožděním.
Francouzský ministr dopravy Patrice Vergriete uvedl, že vnější hranice EU se potýkají s „vážnými provozními problémy“, jak uvádí zpráva The Connexion.
„Obávám se problémů,“ prohlásil 23. května na konferenci federace leteckého průmyslu.
Vergriete dodal: „Jsme si vědomi rizika, pokud jde o plynulost cestujících. Je to výzva a my ji nesmíme pokazit.“
Ministr navrhl, že odložení zavedení systému EES by mohlo být prospěšné. Zároveň však připustil, že by bylo „obtížné získat“ ji od Evropské komise.
Systém EES nahradí ruční razítkování pasů na vnějších hranicích EU.
Místo toho bude systém EES zaznamenávat vstup a výstup cestujících ze zemí mimo EU prostřednictvím biometrických údajů, jako je skenování obličeje a otisků prstů.
Dopravní a cestovní úředníci vyjádřili obavy z možných dlouhých front a mnohahodinových zpoždění.
Při první návštěvě EU musí cestující zaregistrovat své biometrické a pasové údaje u hraničního úředníka.
Očekává se, že zpoždění budou větší na sousedních hranicích: v přístavu Dover v Kentu, na nádraží St.Pancras v Londýně a v tunelu pod Lamanšským průlivem ve Folkestone.
Hraniční zmocněnci EU provádějí na hranicích Spojeného království imigrační kontroly cestujících z EU.
Přístav Dover, St. Pancras a tunel pod Lamanšským průlivem mají omezený prostor a vyžadovaly by novou infrastrukturu pro kiosky a řízení linek.
Olympiáda v Paříži ve Francii odložila přípravy EES
Vergriete informoval francouzského ministra vnitra Géralda Darmanina o svých obavách ohledně EES.
V současné době je však Darmaninovou prioritou zvládání bezpečnostních problémů spojených s olympijskými hrami v Paříži.
Francie bude hostit olympijské a paralympijské hry v roce 2024 od 26. července do 11. srpna a od 28. srpna do 8. září.
Olympiáda je také důvodem, proč pařížská letiště nemusí být připravena na zavedení systému EES v říjnu nebo listopadu 2024.
Kvůli očekávanému vysokému provozu během olympijských her nemohla letiště ve francouzském hlavním městě provádět stavební práce potřebné k přípravě na EES.
Vergriete mezitím uvedl, že má obavy „z počtu policejního personálu“.
Obává se také „technologie, která by se mohla potýkat s vážnými provozními problémy“.
Vergerie dodal, že zpoždění, nedostatek bezpečnostního personálu a neznalost nové technologie mohou vést k „problémům s veřejným pořádkem“.
Francouzský ministr dopravy se k mobilní aplikaci EES nevyjádřil. Aplikace má cestujícím pomoci s předběžnou registrací v předstihu a mimo hranice.
Podle francouzského svazu letišť však vyvíjená aplikace EES v současné době neprovádí fotografování ani snímání otisků prstů.
Dodala, že zpětná vazba ze švédských letišť, která ji v současné době testují, nevypadá slibně.
Britské výbory vyzývají vládu, aby požádala EU o odklad zavedení systému EES
Výbor pro evropskou kontrolu britského parlamentu má podobné obavy jako francouzský ministr dopravy.
Po několikaměsíčním vyšetřování systému EES zveřejnil výbor svá zjištění a doporučení.
Podle Výboru by britská vláda „měla usilovat o přehodnocení data zahájení programu“.
Měla by také požádat o vynětí sousedních hranic ze sběru otisků prstů a o rychlé zavedení mobilní aplikace EES.
Generální ředitelka společnosti Eurostar Gwendoline Cazenaveová a britský ministr Tom Pursglove potvrdili, že mobilní aplikace EES nebude připravena včas před říjnovým spuštěním systému EES.
EU uvedla, že aplikace EES bude co nejdříve rozšířena do členských zemí, které se přihlásí k jejímu používání.
Výbor rovněž vyzval k navýšení finančních prostředků na ochranu hranic a k plánům na rozšíření povědomí o novém systému hraničních kontrol EU.
Nařídila také informační kampaň pro osoby, které poprvé překračují hranice Spojeného království, aby se vyhnuly zdržení.
Výbor lordů Spojeného království pro spravedlnost a vnitřní věci rovněž ukončil své šetření týkající se nových elektronických hraničních systémů.
Patří sem systém EES, nový britský systém elektronického cestovního povolení (ETA), a jeho obdoba v EU, systém ETIAS (European Travel Information and Authorization System).
Výbor lordů uvedl, že „časový plán pro provedení změn na hranicích je velmi ambiciózní“.
Zdůraznila, že „problémy a zpoždění [are] pravděpodobně nastanou“, pokud bude v EU současně spuštěno plošné zavádění systémů ETA a EES ve Spojeném království.
Výbor vyzval vládu, aby využila všech diplomatických prostředků a přesvědčila EU, aby odložila zavedení systému EES do doby, než bude k dispozici mobilní aplikace.
A to i přesto, že britský ministr dopravy Guy Opperman prozradil možnost šestiměsíčního období pro zavedení systému EES.
Eurostar, tunel pod Lamanšským průlivem, přístav Dover Přípravy EES
Společnost Getlink, provozovatel tunelu pod Lamanšským průlivem, dokončila výstavbu nové infrastruktury a zahájila instalaci kiosků EES.
Jeho nový terminál Calais může pojmout až 60 osobních vozidel najednou.
Společnost Eurostar uvedla, že na nádraží St.Pancras instaluje celkem 49 odbavovacích kiosků a 11 elektronických bran (eGates).
Mezinárodní železniční společnost otevře na pařížském nádraží Gare du Nord 18 nových kiosků a 11 elektronických bran.
Cestující, kteří projíždějí přístavem Dover, přivítá pracovník, který jim pomůže s registrací do systému EES pomocí tabletu.
Společnosti Getlink a Eurostar slíbily, že po zavedení systému EES nedojde na jejich terminálech k velkým zpožděním.
Doverské úřady naopak uvedly, že doba hraniční kontroly při registraci do systému EES se prodlouží ze 45 až 90 sekund na několik minut nebo více na osobu.