Letiště Heathrow, jeden z nejrušnějších leteckých uzlů na světě, se v nadcházejících letech připravuje na značné finanční ztráty.
Předpokládané ztráty jsou způsobeny tím, že Spojené království (UK) zavedlo nový systém elektronického cestovního povolení (ETA) pro návštěvníky bez víz.
Tento systém již byl zaveden pro občany Rady pro spolupráci v Zálivu (GCC). V roce 2025 má být rozšířen na všechny návštěvníky, kteří nemají vízum.
Brzy se bude týkat i cestujících ze Spojených států, Kanady a Evropy, kteří cestují do Spojeného království.
Nový britský systém ETA má zpřísnit ochranu hranic. Umožňuje vládě předběžně prověřit cestující s nízkým rizikem ještě před jejich příjezdem.
Všichni cestující, kteří nemají vízum, však musí před cestou do Spojeného království zaplatit poplatek za online žádost a obdržet ETA.
Bude se vyžadovat pro všechny krátkodobé cesty do šesti měsíců, včetně turistiky, rodinných návštěv, povolených obchodních aktivit a krátkodobého studia.
ETA bude rovněž povinná pro všechny občany, kteří projíždějí přes Spojené království bez víza, bez ohledu na to, zda procházejí hraniční kontrolou.
Plošné zavedení systému ETA pro občany zemí Perského zálivu by mohlo znamenat další problémy pro finance letiště Heathrow, které již utrpělo určité ztráty.
Jak britský systém ETA ovlivňuje letiště Heathrow
Nový britský systém ETA se chystá postihnout značný počet cestujících, kteří budou muset zaplatit poplatek 10 liber za online žádost o povolení před cestou.
Letiště a letecké společnosti uvedly, že podporují cíl tohoto systému, kterým je zvýšení bezpečnosti hranic.
Odborníci z leteckého průmyslu však varují, že zavedení této povinnosti pro tranzitní cestující by mohlo výrazně snížit počet cestujících na letišti Heathrow.
Letiště Heathrow je ústředním tranzitním uzlem pro mezinárodní lety a ročně jím proletí miliony cestujících.
Letiště je do značné míry závislé na tranzitních cestujících, kteří tvoří přibližně 30 % celkového provozu.
Některé lety, zejména na dálkových trasách, jsou na těchto cestujících závislé, aby zůstaly ziskové.
Nový požadavek ETA pro tranzitní cestující však může vést k tomu, že si cestující vyberou jiná letiště, která toto omezení neuplatňují.
Cestující, zejména ti, kteří využívají letiště Heathrow jako tranzitní bod do jiných destinací, mohou zvolit jiná evropská letiště.
To se týká i amsterdamského letiště Schiphol nebo pařížského letiště Charles de Gaulle, kde podobné poplatky ani požadavky na povolení pro tranzitující cestující neplatí.
Jak zdůraznil Thomas Woldbye, generální ředitel letiště Heathrow, požadavek ETA pro tranzitní cestující “ znevýhodňuje britská letiště v hospodářské soutěži„.
Předpokládané ztráty letiště Heathrow způsobené systémem ETA
Letiště již zaznamenalo výrazný pokles počtu cestujících ze zemí Perského zálivu, kde byl zaveden systém ETA.
ETA byla původně zavedena pro katarské občany v listopadu 2023.
Ostatní země GCC – Bahrajn, Kuvajt, Omán, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty (SAE) – následovaly v únoru 2024.
Podle letiště Heathrow cestovalo z Kataru za první čtyři měsíce zavedení systému ETA o 19 000 cestujících méně.
V srpnu 2024, osm měsíců po zavedení ETA, zaznamenalo letiště Heathrow pokles o 90 000 cestujících z těchto zemí.
Letiště se obává, že v roce 2025 bude systém ETA zahrnovat i návštěvníky z Evropy a USA a že se Heathrow bude vyhýbat stále více cestujících.
To se dotkne i velkých britských leteckých společností, jako jsou British Airways a Virgin Atlantic. Obě prosperují z tranzitních letů po Evropě.
Bude to mít dopad i na alianci Star Alliance, která využívá letiště Heathrow jako přestupní letiště pro dopravce, jako jsou Lufthansa, United, Air Canada a Singapore Airlines.
Tento úbytek cestujících může ohrozit dlouholeté letecké trasy a snížit celkovou atraktivitu letiště Heathrow jako mezinárodního dopravního uzlu.
Podle analýzy deníku The Independent by čtvrté nejrušnější letiště na světě mohlo kvůli systému ETA přijít až o čtyři miliony cestujících ročně.
Heathrow opakovaně vyjádřilo obavy, že drastický pokles počtu cestujících by mohl poškodit letiště i ekonomiku Spojeného království.
Deník Independent odhaduje, že pokles počtu cestujících by mohl způsobit roční ztrátu ve výši 2,5 až 5 miliard liber.
To se týká nejen prodeje letenek, ale také značných výdajů v letištních obchodech a restauracích, jakož i ušlých příjmů leteckých společností.
ETA by mohla bránit dobrým výsledkům letiště Heathrow
Rekordní růst letiště Heathrow v letošním roce může zbrzdit i širší zavedení nového britského systému ETA.
Předpokládané ztráty letiště přicházejí v době, kdy se mu mimořádně daří.
Letiště Heathrow zaznamenalo v červenci 2024 výrazný nárůst počtu cestujících, když odbavilo téměř osm milionů cestujících.
V porovnání se stejným měsícem loňského roku se počet cestujících zvýšil o 4,2 procenta.
Díky tomuto nárůstu se Heathrow stalo nejvytíženějším letištěm v Evropě v první polovině roku 2024.
Překonala hlavní konkurenty, jako je amsterdamský Schiphol, Frankfurt a Paříž Charles de Gaulle.
Letiště Heathrow také zaznamenalo nové týdenní rekordy, když jím po tři po sobě jdoucí týdny prošlo více než 1,8 milionu cestujících.
Generální ředitel letiště Heathrow Woldbye uvedl, že letiště je na dobré cestě k dosažení nového „dosud nevídaného“ cíle, kterým je odbavení osmi milionů cestujících za jeden měsíc.
Tento nárůst dopravy byl částečně způsoben silnou poptávkou po cestování do zahraničí v důsledku pandemie COVID-19.
Vzhledem k těmto pozitivním výsledkům vyzvalo letiště Heathrow vládu, aby znovu zvážila zavedení systému ETA pro tranzitní cestující.
Woldbye se domnívá, že vláda by mohla přispět k udržení dynamiky letiště tím, že by tranzitní cestující osvobodila od požadavku ETA.
To by letišti Heathrow umožnilo zůstat konkurenceschopné na světovém trhu a bylo by to přínosné pro průmysl i ekonomiku Spojeného království.
Stanovisko vlády Spojeného království k ETA pro tranzitní cestující
Bývalá konzervativní vláda trvala na tom, že vyjmutí tranzitujících cestujících ze systému ETA by mohlo představovat velké bezpečnostní riziko.
Zdůraznila, že ETA „brání lidem, kteří by mohli využít navazující lety, aby se vyhnuli získání povolení k cestě do Spojeného království“.
Potvrzení nové britské labouristické vlády o plošném zavedení systému ETA v roce 2025 ukazuje její odhodlání posílit národní bezpečnost.
Přesto Heathrow a další odborníci z leteckého průmyslu tvrdí, že náklady na tuto politiku mohou převýšit její přínosy.
To je patrné zejména v souvislosti s hospodářským dopadem na odvětví letectví.
V reakci na tyto obavy letiště Heathrow nadále lobbuje u vlády za výjimku pro tranzitní cestující.
To je patrné zejména v souvislosti s hospodářským dopadem na odvětví letectví.
V reakci na tyto obavy letiště Heathrow nadále lobbuje u vlády za výjimku pro tranzitní cestující.